/ MOZGÁS / Futás ősszel és télen
  2016-12-17

Futás ősszel és télen

Az őszi és téli hónapokban nehezebb futni: sötét van és hideg. Amikor hideg van, akkor az izmaid kevésbé hatékonyan tudnak mozogni. Ilyenkor fontos, hogy hosszabb ideig melegíts be és végezz nyújtásokat. Ezeket a gyakorlatokat még házon belül, a melegben végezd el, a bemelegedett izmok segítenek a sérülések elkerülésében.

Tervezz előre, de az időpont megválasztásában légy rugalmas! Ha tudod, hogy az időjárás romlani fog, akkor inkább dönts úgy, hogy naposabb időben fogsz futni menni. A nagyon hideg napokon válassz más edzési lehetőséget: fuss futópadon vagy ússz a szabadtéri futás helyett.

- hirdetések -

Hidratáció

Fontos, hogy a téli hónapokban is hidratált maradj. Valószínűleg ilyenkor jobban fogod kívánni a meleg italokat, bátran igyál ilyeneket, azonban ezeket se túl forrón. Tartsd fent az egészséges egyensúlyt, biztosíts elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű folyadékot, hogy újra erőre kaphassanak az izmaid! Egyél sok friss gyümölcsöt és zöldséget, ez erősíti az immunrendszered védekező képességét, emellett segít a megfelelő hidratációban.

Hogyan maradj biztonságban futás közben?

  • Tanácsok az őszi és téli futáshozPróbálj meg csapatban vagy egy társsal futni, ez motiválni fog mindkettőtöket a hideg téli napokon!
  • Válassz jól megvilágított útvonalat, különösen akkor, ha sötétedés után futsz!
  • Ha lehetséges, akkor az útvonal tervezésekor először mérd fel a környéket gyalog vagy kocsival! Figyeld meg, hogy vannak-e mások is az úton, akik futnak! Ha igen, azt vedd jó jelnek!
  • Figyelj a környék útviszonyaira is! Mérd fel, hogy nincs-e sok kátyú az úton, és lehet-e ott másokkal együtt futni!
  • Otthon mindenképp mondd el, hogy futni mész, és azt is, hogy milyen útvonalon. 
  • Fuss hétvégén, kora reggel! Ilyenkor kevés az autó, nincs sok az ember az utcákon, és világos van.
  • Ha az utak mellett, forgalommal szemben sétálsz vagy futsz, akkor kerüld el azokat az út mellett parkoló autókat, amelyekben emberek ülnek!

Mit viselj és mit vigyél magaddal futáskor?

A futás egészségügyi előnyei
A futás egészséges és remek sport, ezzel a kijelentéssel mindenki egyetért. De azzal már kevesebben vannak tisztában, hogy hogyan is hat a futás a szervezetünkre, milyen változások mennek végbe a testünkben futás közben.

Miért előnyös a futás?

  • Világos színű ruhában fuss! Keress olyat, amin fényvisszaverő csíkok vannak vagy szerezz be egy könnyű láthatósági mellényt! A lényeg, hogy olyan legyen a ruházatod, ami jól láthatóvá tesz téged.
  • A ruhád belső zsebébe vagy egy övtáskába pakold a szükséges dolgokat, amiket vinned kell magaddal!
  • Kerüld a kapucnis felsőt, vagy az olyan sapkát, ami korlátozhatja a látásodat!
  • Vigyél magaddal mobilt! Ez lehetővé teszi, hogy ha baj van, segítséget hívj. Ha változott a terved, értesítsd az otthoniakat, így nem fognak aggódni érted!

Mennyi ruhát viselj hideg időben?

A legjobb módja annak, hogy melegen tarthasd a tested az, ha 3 réteg ruhát veszel magadra. Az alapréteg közvetlenül a bőröddel érintkezik, ezért könnyű, nedvszívó anyagból legyen! A középső réteg kevésbé feszüljön, de még ez is lehet nedvszívó anyagból. A külső réteg védelmi funkciót töltsön be: legjobb erre a célra egy cipzáras mellény, ez védelmet nyújt a cudar időjárástól, miközben hagy szellőzni is. Ha meleged lenne futás közben, akkor ezt a réteget könnyen leveheted.

Ne feledkezz meg a lábaidról sem! Hűvös napokon viselj vékony harisnyát a nadrág alatt, télen vastagabbat vegyél fel. Szükséged lehet sapkára, kesztyűre és zoknira is, próbáld ezeket is könnyen szellőző anyagból választani! A sapka elengedhetetlenül fontos, mivel ez megakadályozza a hő vesztését a fejről, így nem fogsz megfázni.

(S. A. - running4women.com)