/ LÉLEK / Kommunikációs játszmák
  2014-09-01

Kommunikációs játszmák

Észrevetted, hogy mindenki egy kicsit másképp reagál konfliktushelyzetben? Van, aki meghunyászkodik, mások nekiállnak veszekedni vagy vádaskodni. Mi a céljuk ezzel? És milyen más játszmát játszunk még? Virginia Satir négy kommunikációs stílust írt le, amit megfigyelt családokban. Most ezeket mutatjuk be.

- hirdetések -

Az engesztelő

Az engesztelő karakter behízelgő hangon beszél, szabadkozik és sohasem mond ellent. Úgy beszél, Kommunikációs játszmákmintha önállóan semmit sem tudna tenni, mindenben mások segítségére szorul. Annak is örül, ha hozzászólnak, de úgy érzi, hogy ő még azt sem érdemli meg. Így mindenre rábólint, és nem képviseli saját akaratát. Ezzel a viselkedéssel bűntudatot ébreszt a másikban és ezzel tudja manipulálni.

A vádló

A vádló karaktert tudod a legkönnyebben felismerni. Ő olyan, mint egy fölényeskedő főnök. Megmondja mindenkinek, hogy mi a hibája, és kinek mit kellene tennie. Azt érezteti a másikkal, hogy nem jó semmire sem. Persze a saját hibáját nehezen látja be. A vádló igazából fél attól, hogy nincs igaza, vagy hogy ő tévedett. Fél kiszolgáltatni magát, mert nem elég erős az önbizalma, hogy megbírkózzon a saját tévedésével. Ha vádló hangon beszél valaki veled, akkor valószínűleg félni kezdesz, vagy magadban keresed a hibát. Így tesz szert hatalomra.

Tudj meg többet arról, hogyan beszélgetünk egymással, és hogy hogyan manipuláljuk egymást beszélgetés közben! Ebből a szórakoztató videóból könnyen megismerheted a beszélgetések pszchológiai hátterét. Ha tetszett a videó, like-old!

Okoskodó

Az okoskodóra a hupikék törpikékből Okoska a szemléletes példa. Ő az, aki mindent mindig jobban tud, a legérthetetlenebb szavakat használja akkor, amikor nem erre van szükséged. Ő az, aki kényelmesen hátradől, karótnyel, és megmagyarázza, hogy a legújabb tudományos álláspont mit mond a témáról. Érzelmi támaszt tőle nem várhatsz. Az okos embereket pedig irigyelni szoktuk. Így ha irigylünk valakit, akkor hozzá akarunk hasonlítani.

Zavarodott

A negyedik kommunikációs technika pedig a zavarodott, aki elkezd babrálni a telefonjával, amikor stresszes helyzetbe kerül, vagy elkezd beszélni másról, ami nem odavaló. Igazából azt kommunikálja, hogy ez a helyzet annyira stresszes a számára, hogy jobb, ha kihagyjuk a dologból. Biztos van olyan ismerősöd, aki annyira szétszórt, hogy az már vicces. Ha pedig nevetést vált ki belőlünk, vagy eltereli a figyelmünket, akkor békénhagyjuk.

Ezt a négy kommunikációt úgy tudod kivédeni, ha te önmagadhoz hű maradsz. Azt képviseled, amit gondolsz, csinálsz. Nincs köntörfalazás. Ha megbántasz valakit, bocsánatot kérsz. Ha megbántanak akkor elmondod neki, nem pedig a sértődöttet játszod. Ha kritikát mondasz bármiről, azt egységes kommunikációs stílusban teszed, és a produktumot kritizálod, nem pedig az ember személyét. Pl.: Ha nem tetszik a tesód rajza, akkor nem azt vágod a fejéhez, hogy milyen ügyetlen, hanem elmondod, hogy neked ez a rajz most nem annyira tetszik, de ha ezen és ezen változtat, akkor sokkal jobb lesz.

(Börcsök Gyöngyi, pszichológus)