/ BETEGSÉGEK / 9 dolog, ami felboríthatj...
  2018-02-26

9 dolog, ami felboríthatja a hormonháztartásodat

Valld be: amikor úgy érzed, hogy teljesen ki vagy borulva, és fogalmad sincsen, hogy mi az oka, valószínűleg a hormonokat okolod. Ez talán őrültségnek tűnhet, de valójában nem biztos, hogy messze jársz az igazságtól.

Ezek a kémiai hírvivők, amik csak úgy pezsegnek benned, tulajdonképpen az egész szervezetedet befolyásolják, így például az étvágyat, testsúlyt, szexuális vágyat, illetve a keringést. A hormonális furcsaságok viszont teljesen random módon jönnek elő és ez ellen semmit nem tudsz tenni.

- hirdetések -

9 szokás, amely hatással lehet a hormonok működésére

Édesség függőség

Ha túl sok olyan ételt eszel, amelyben nagyon sok a hozzáadott cukor, akkor nem csak fölös kilókkal fogsz gazdagodni, de akár azt is elérheted, hogy a tested immunis legyen az inzulinra, amely az a hormon, ami cukrot juttat a vérkeringésedbe, hogy a sejtjeid megkapják az energiát, amelyre szükségük van. Hogyan csökkentheted a cukorbevitelt?

Éjszakázás

Ideális esetben a stresszhormonok szintje lecsökken az esti időszakra, annak érdekében, hogy kényelmesen el tudj aludni. Amikor sokáig ébren maradsz, meggátolod a stresszhormonok szintjének csökkenését, és így később sem fogsz tudni normálisan elaludni, aminek kialvatlanság, fáradtság, ingerültség lehet a vége.

Rendszeres álmatlansági rohamok

Ez egy ördögi kör: az alváshiány emeli a kortizol szintedet, a kortizol (más néven stressz hormon) pedig felforgatja a vércukorszintet, amitől pedig stresszes leszel, hajlamos leszel gyorskaját zabálni, utána pedig nem fogsz tudni aludni és kezdődik előröl az egész. Tanácsos lenne egy picit hamarabb lefeküdnöd, így a kortizol szinted normalizálódik, Te pedig rendesen ki tudod magad pihenni.

Alváshiány

Amikor alszol, az éhségérzetért felelős hormon, azaz a leptin jelez a testednek, hogy nem vagy éhes, és nem akarsz enni. Ha egész éjjel csak forgolódsz, akkor ezek a hormonok érezni fogják, hogy ébren vagy ezért a testednek azt a csalfa jelet fogják adni, hogy enned kell, ezért másnap sokkal éhesebb leszel, ebből pedig az következik, hogy hajlamosabb leszel a hízásra.

Késő délutáni kávézás

Ebben az esetben ismét a kortizol a tettes: a koffein jelet ad a testednek, hogy növelje a kortizol termelésedet, ez pedig ingerültté tehet, és nem fogsz tudni jól aludni. Korlátozd magadat, hogy nem iszol naponta több mint 2 normál pohár kávét, és az utolsót lehetőleg legkésőbb 4-kor döntsd be.

A testmozgás hiánya

A rendszeres testmozgás nélkülözésének a következménye az, hogy a szervezetünk nem termel elegendő endorfint. Az endorfinok azok a vegyi anyagok, amelyek kellemes érzést idéznek elő. Ezenkívül az immunrendszer működését, illetve a nemi hormonokat is szabályozza. Minél többet mozogsz, annál jobban fog nőni az endorfin szinted.

Fogyókúrák

Abban az esetben, ha fejest ugrasz egy szuper-alacsony kalória bevitelű fogyókúrába, erőteljesen csökkeni fog a tested ösztrogén szintje, és ez csak akkor áll meg, amikor a testzsírod ismét a normális szintre jut.

Túl sok kardiózás

Biztos vagyok benne, hogy ismered azt az érzést, amikor a szíved megállás nélkül pumpál, és egy pillanat alatt olyan érzésed van, hogy ebédelni sem akarsz. Ennek az az oka, hogy amikor ilyen aerob jellegű gyakorlatokat végzel, lecsökken a ghrelin nevezetű hormon szintje a testedben, amely csökkenti az éhségérzetet.

A PMS könnyítése egy kis édes élvezettel

Amellett, hogy a cukor is számos vegyi anyag termelődését idézi elő az agyadban, egy menstruációs ciklus alatt, a PMS idején még inkább házsártos és elviselhetetlen sárkány leszel, mint különben szoktál lenni. Ahelyett, hogy édességekkel tömöd magad, inkább próbálkozz olyanokkal, amelyek megkönnyítik a menstruációt, pl. olajos magvak, aszalt gyümölcsök.

(Kamaszpanasz - Gy.P.F.)