/ BETEGSÉGEK / Étkezés a kemoterápia ala...
  2015-01-23

Étkezés a kemoterápia alatt

Kemoterápiás kezelés alatt sokszor nem kívánja az ennivalót az ember, de néhány jó minőségű, tápanyagdús étel bevitelével csodákat tehetünk.

Bizonyos ételek segíthetnek a gyors regenerálódásban, vagy egyszerűen csak jobb közérzetet biztosítanak. Sokszor azonban, főképp a fizikai akadályok miatt (szájszárazság, sebek), nehéz megfelelően táplálkozni. Cikkünk ebben próbál meg segíteni.

- hirdetések -

A teljes kiőrlésű ételek

Ha étkezünk, akkor mindig jól tesszük, ha a teljes kiőrlésű változatot választjuk. A kemoterápia alatt (és utána is) fontos a tápanyagokban gazdag étkezés. Válassz az ízlésednek megfelelőt. Például a brokkoli és az áfonya remek lehet a rák elleni küzdelemben. A kevésbé finomított, tápanyag- és rostdús ételek segítenek a vércukorszintet egyenletesen tartani, ami nagyon fontos lehet, hiszen így nem éhezel meg olyan gyakran, illetve az ájulása veszélye sem áll fenn.

Készíts egy tervet!

Mivel a kemoterápia időpontjaihoz van viszonyítva minden, az étkezést is érdemes a kezelésekhez igazítani. 2 nappal a kezelés előtt hanyagold a zsíros, olajos és cukros ételeket, hiszen ezek alaposan megdolgoztatják az emésztésed, és a májad is. Helyette rágcsálj zöldségeket, egyél salátát. A párolt hal vagy sovány csirkehús is jó választás lehet. 

A kedvenc gyorséttermi menüd, vagy a nagymamád legfinomabb süteményét tartogasd más napokra. Lehet, hogy nehéz lesz kibírni, de a gyógyulásod érdekében fontos a helyes étkezés.

Dolgoztasd meg az ízlelőbimbókat!

A kemoterápia alatt nem csak az étvágyad veszítheted el könnyebben, hanem az ízlelésed is. Lesznek olyan ételek, amiknek nem fogod az ízét intenzíven érezni. Semmi ok az aggodalomra, ezek a dolgok el fognak múlni, amint jobban leszel. De addig is próbálj ki néhány olyan ételt, amely nem terheli meg a szervezeted, ám mégis isteni finom és remek ízélményt ad.

Ha az ételnek fémes íze lenne, akkor adj hozzá némi juharszirupot vagy mézet, és néhány csepp citromlevet. Ha túl édesnek érzed, akkor citromlé vagy citrompótló hozzáadásával teheted kellemesebbé. A sós ételek ízét enyhítheted, ha hozzáadsz egy negyed kanál citromlevet, vagy citromot csavarsz az ételbe. A sótlan, ízetlen ételekbe rakj bio tengeri sót, ám vigyázz, ebből is megárt a sok, tehát bánj óvatosan az adalékokkal.

A gyömbér hasznos lehet

Lehet, hogy korábban nem szeretted a gyömbért, de a kemoterápia alatt érdemes megbarátkozni vele, hiszen számos jó tulajdonsága van, és nem csak a megfázásra kiváló. Ha hányingered van, szédülsz és a gyomrod se bírja, akkor rágcsálj egy kis gyömbért, vagy főzd bele a teádba. Ha nem tudsz hozzájutni friss gyömbérhez (keresd bioboltokban, vagy nagyobb hipermarketekben), egy-két filteres, gyömbért tartalmazó gyógynövényes tea is megteszi.

Ne félj segítséget kérni!

Bizonyára rengeteg ember segít neked, hogy jobban érezd magad és mihamarabb felépülj. Ne félj tőlük segítséget kérni a konyha és a főzés terén sem. A terápiák mellet kevesebb időd akad, kérj meg barátokat, családtagokat, hogy alkalomadtán segítsenek a bevásárlásban, a receptek kinyomtatásában, keresésében vagy magában a főzésben, hiszen nagyon fontos, hogy minden nap egészséges ételeket fogyassz.
Ne félj segítséget kérni. Bizonyára, ha más lenne a te helyzetedben, te is szívesen segítenél bevásárolni, vagy felvágni, előkészíteni az alapanyagokat.

Kevesebb adagot, többször

A hatalmas, megterhelő adagok helyett étkezz többször, ám kisebb mennyiségben. Ez a vércukorszinted is egyenletesen tartja, és nem von el tőled sok energiát az emésztéshez. Próbálj meg óránként rágcsálni valamit, legyen az egy alma, vagy olívaolajban sült hal friss salátával. Ha nem tudsz ráállni erre a rendszerre, állíts be a telefonod, hogy emlékeztessen rá. Mindig tarts magadnál rágcsálnivalót, vagy valamiféle ételt. Szerezz be egy termoszt, ebben akár levest is tudsz magaddal vinni, vagy egy kis műanyag dobozt tölts meg teljes kiőrlésű keksszel és humuszkrémmel.

A mozgás segít

Ha étvágytalan vagy, a mozgás segít meghozni az étvágyat. Természetesen nem hosszútávfutásra kell gondolni. Próbálj ki új dolgokat, mozgásformákat, amelyek kevésbé megterhelőek. Jógázz, vagy sétálj. Ha úgy érzed elég, akkor ne hajtsd túl magad. Mindegy, hogy mit csinálsz, a lényeg, hogy mozogj. Akár otthon is tornázhatsz, vagy kérhetsz az orvostól tippeket.

Rengeteg folyadék

A kemoterápia súlyosan terheli a szervezetet és a vízháztartást, ami rossz közérzethez, étvágytalansághoz, sőt, akár kiszáradáshoz is vezethet. Így menj biztosra, és igyál rengeteget. A folyadékpótlás legjobb "szere" a tiszta víz. Igyál minél többet, hiszen ez segít a toxinok kihajtásában és a tested regenerálásában. Ha nem kedveled annyira ezt az italt, fogyassz zöld teát, de akár elkészítheted a saját vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag italodat is. Egy nagy bögre teába tegyél gyömbért, egy kis jódozott tengeri sót, és csavarj bele némi citromot. A cukorral vigyázz, inkább hanyagold erre az időre.

Az üres hűtő tabu

Mindig ügyelj, hogy a hűtőd 0-24 rendelkezésre álljon. Vásárolj be bőven a tápanyag- és rostdús élelmiszerekből, és mindig legyen elegendő gyümölcs és zöldség a hűtő alján. Tárazz be olyan rágcsálnivalókból is, amiket nap mint nap eszel, illetve amelyeket nagyon szeretsz, így nem érhet meglepetés. Ha gondjaid akadnának a bevásárlással, vagy fáradtnak, erőtlennek érzed magad a cipekedéséhez, kérj meg valakit a barátaid közül, hogy segítsen be.

Rost minden mennyiségben

A rostbevitelről se feledkezz meg. Mindig figyelj rá, hogy elegendő rostot juttass be a szervezetedbe. A kemoterápia egyik mellékhatása lehet a székrekedés, ezt rostdús táplálkozással megelőzheted. A legjobb rostforrás a zabpehely, az aszalt szilva, illetve az alma. Továbbá ne feledkezz meg a rengeteg folyadékról, főképpen a vízről, illetve a meleg, cukormentes teákról.

A terápiák között

Két kemoterápia között se feledkezz meg a helyes táplálkozásról. Ez segít a gyorsabb és hatékonyabb gyógyulásban. Fogyassz rengeteg zöldséget, például a paradicsom és a brokkoli remek ellenszerei lehetnek a ráknak.

Végül, de nem utolsó sorban, ne keseredj el, ha gyakran elveszted az étvágyad, vagy az ételek, amiket eszel, nem ízlenek, vagy nem esnek jól. Próbálj ki minél több tápláló ételt, és receptet. Ne félj keresgélni, vagy új dolgokat megkóstolni. Ez egy számodra igen nehéz időszak, de ne add fel. Keress élvezetet az étkezésben és az ételekben, még akkor is, ha ez néha igen nehéz.

www.beliefnet.com