/ BETEGSÉGEK / 11 nyári veszélyforrás
  2016-06-20

11 nyári veszélyforrás

A nyarat csak imádni lehet. Napsütés, szabadság, egész napos pihenés, a legjobb programok a haverokkal. Ám sokan elfelejtik, hogy a jó dolgok mellé rossz is társulhat. A nyár is tartogathat olyan veszélyeket, amelyek könnyen elronthatják a vakációt, és bizony senkinek sincs kedve az orvosnál üldögélni. Íme, 11 veszélyforrás, amelyre érdemes odafigyelni, hogy valóban felhőtlen legyen a nyarad.

- hirdetések -

Dehidratáció vagy túlzott folyadékfogyasztás

A nyári melegben a szervezetünk izzadással hűti magát. Az egyéb testnedveken keresztül elvesztett folyadék pótlására több mint 2 liter vizet kellene fogyasztanunk. Nagyon fontos, hogy edzés közben és utána is fogyassz megfelelő mennyiségű vizet (vagy csinálj egy finom limonádét). Reggeli előtt 2 pohár vízzel hidratálj, majd igyekezz óránkét egy pohárral inni. Vigyázz azonban, hogy nehogy túlzásba vidd a folyadékpótlást! Ez olyan veszélyeket is magában hordoz, mint például a vér felhígulása vagy a vízmérgezés.

Napégés

Vigyázz magadra nyáron is!Nemcsak csúnya látvány, de nem kis veszélyekkel is járhat egy napégés. Senkinek nincs kedve hosszú pólót viselni a nagy melegben, ráadásul egy csúnyább égésnél mindenféle tevékenység kínszenvedéssé válik. A melanoma sem gyerekjáték, ha nem vigyázol az anyajegyeidre és túl sokat napozol, rengeteg veszélyforrásnak teszed ki a bőröd.

Mindig kenj a bőrödre naptejet, még akkor is, ha nem közvetlenül a napon tartózkodsz. Szabadtéri sportoláshoz is ajánlott. Viselj kalapot és napszemüveget lehetőség szerint.

Bőrproblémák

A nyár különösen veszélyes az érzékeny és a nagyon száraz bőrű emberek számára. Az ekcéma vagy a dermatitisz általában már gyerekkorban kialakul, viszont van, akinek csak hő hatására jön elő, vagy esetleg rosszabbodik. Viszketés, pirosság és szárazság a tünetei.

Hogy megelőzd ezeket, rendszeresen hidratáld a bőröd, ne csak kívülről, hanem belülről is. Fogyassz elegendő folyadékot, és rengeteg vitamint. A krémekkel vigyázz, hiszen a túl zsíros testápolók vagy a gélek eltömíthetik a bőr pórusait, így ez csak ronthat a helyzeten.

Hőguta

A hőguta persze a legextrémebb eset, ám a test túlzott felhevülése fejfájással, a testen megjelenő hőkiütésekkel, rossz közérzettel, és akár ájulással is járhat. Minidig figyelj arra, hogy ne maradj odakint huzamosabb ideig, keresd a hűvös, árnyékos helyeket, vagy a légkondicionált helységeket.

Rovarok, bogarak

A bogarak, rovarok is aktivizálják magukat a nyáron. Egy szúnyogcsípés még nem a világ vége, de ha kirándulunk, érdemes odafigyelni, hogy hol mászkálunk. A kullancsok és egyéb rovarok csípése vírusokat juttathat a szervezetbe, így a nyaralás könnyen rémálommá válhat. Túrázás esetén mindig viselj megfelelő öltözéket, illetve rovarirtóval is fújd be magad alaposan.

A szem védelme

Az UV-sugarak nem csak a bőrödet égethetik meg, hanem a szemednek is árthatnak. A fotokeratitis, vagyis a szem 'napégése' akár a látásod elvesztéséhez is vezethet.

Mindig viselj jó minőségű, UV-szűrős napszemüveget. Ne vásárolj hipermarketből, hiszen ezek a szemüvegek csak divatosak, de nem védenek. Meglévő szemüvegedet bármelyik optikában ingyenesen megvizsgáltathatod.

Kórokozók és fertőzések

Strand, fesztiválok, buli, kempingek. Mind remek szórakozás, ám nem árt odafigyelni, hogy hol mihez nyúl vagy mit csinál az ember. A legtöbb baktérium ártalmatlan, de vannak olyanok is, amelyek súlyos fertőzésekhez, betegségekhez vezethetnek.

Mindig figyelj oda, hogy mihez nyúlsz, illetve mások után ne egyél vagy igyál. Hordj magadnál antibakteriális kendőt vagy kézfertőtlenítőt, illetve zsebkendőt. Ha megvágod magad, igyekezz fertőtleníteni.

Szénanátha, allergia

Napszemüveg: hogyan válassz megfelelőt?
A divatos napszemüvegek jól mutatnak ugyan, és vagány stílust kölcsönözhetnek viselőik számára, de sokkal fontosabb, hogy megóvják a szemet a nap káros sugaraitól. Néhány tippet adunk ahhoz, hogy megfelelő védelmet biztosíts a szemeid számára.

Tovább a cikkhez

A nyár nem a legjobb évszak az allergiások számára. Piros szemek, tüsszögés egész nap, nem valami nagy áldás. Azért nem kell otthon kuksolnod. Keress fel egy orvost, ő majd ír fel neked olyan gyógyszert, amely segít enyhíteni a tüneteidet. Figyelj az étkezésedre is, hiszen bizonyos ételek felerősíthetik a tüneteket.

Asztma, légúti problémák

Nyáron a meleg miatt magas a levegő portartalma. Ez súlyos asztmához illetve a légutak elfertőződéséhez vezethet. Mindez az asztmásoknak igazi átok. A nagy melegben és a csúcsforgalmak idején kerüld a belvárost, illetve ha teheted, szabadulj ki minél hamarabb, és irány a természet!

Növények

Egy növénycsípés is lehet annyira kellemetlen, mint a rovaroké. Legjobb esetben csak egy kis pirosságot, bőrszárazságot tapasztalhatsz, de egyes növények mérge felhólyagosíthatja a bőröd, illetve heves allergiás reakciót okozhat. Mindig viselj megfelelő öltözéket a túrákhoz. Ha mégis megszúr egy növény, igyekezz lehűteni a bőröd, majd hidratáld a megfelelő módon.

Fülgyulladás

Amikor a víz a füledbe jut, de nem jön ki, a baktériumoknak köszönhetően elfertőződhet, és begyulladhat. Pirosság, viszketés léphet fel, illetve az emberek többsége ilyenkor arra panaszkodik, hogy rosszabbul hall.

Ha víz került a füledbe, hajtsd oldalra, majd ugrálj fél lábon. A víznek ki kell jönnie egy idő után. Ha mégsem történne ez meg, akkor pár napon belül keresd fel az orvosod.

(Gy. R. - foxnews.com)