/ BETEGSÉGEK / Mire utalhat a duzzadt bo...
  2013-02-12

Mire utalhat a duzzadt boka és láb?

A duzzadt boka vagy a duzzadt láb gyakran előfordul, amikor sokat ülsz, állsz, vagy sokat sétálsz. Ez teljesen normális, idővel a duzzanat eltűnik. De ha fennmarad, vagy más tünetek is jelentkeznek, az komoly egészségügyi problémára utalhat.

Összeszedtük a lehetséges tüneteket és betegségeket, hogy minél hamarabb fel tudd őket ismerni, és orvoshoz tudj vele menni.

Terhességi komplikációk

Terhesség alatt a láb és a boka megduzzadása teljesen normális, de a túlzott duzzanat és az egész szervezetre kiterjedő vízvisszatartás a toxaemia nevű betegségre utalhat. Ez egy súlyos állapot, melynél a terhesség 20. hete után magas vérnyomás és fehérjét tartalmazó vizelet jelenik meg. A boka és láb erős duzzanatát egyéb tünetek is kísérhetik:

  • hasi fájdalom
  • fejfájás
  • gyakori vizelés
  • súlygyarapodás
  • hányinger
  • hányás
  • látászavar

A tünetek észlelése után azonnal menj el az orvosodhoz!

Láb vagy bokasérülésláb

A láb vagy boka duzzanatát rándulás is okozhatja. Ez például akkor történik, ha rosszul léptél. Ekkor az ínszalagok, melyek a lábfejet kötik a lábszárcsonthoz, a normál tartományukon túlnyúlnak. Általában a megrándult boka otthoni kezeléssel elmúlik, de ha mégsem, keresd fel az orvosodat. Az otthoni kezelés módjai lehetnek a pihentetés, a párnával felpolcolás, a jegelés, szükség esetén fájdalomcsillapítók használata, fizikai kímélés.

Nyiroködéma

Ha valamilyen probléma van az erekkel és a nyirokcsomókkal, a nyirokkeringés leáll, amely kezdetben lassíthatja a sebgyógyulást, fertőzést és láb, boka duzzanatot okozhat. A nyiroködéma gyakori a daganatos betegek kezelésére szolgáló sugárkezelés vagy a nyirokcsomó eltávolítása után. Ha kemoterápia, sugárkezelés vagy műtét után a beteg még mindig duzzanatot érez, akkor keresse fel kezelőorvosát!

Vénás keringési zavar

A boka és/vagy láb duzzanata korai tünete lehet a vénás keringési zavarnak. Normális esetben a lábban lévő vénákban a vér egy irányba folyik vissza a szív felé. Az egyirányú áramlásról a vénákban lévő billentyűk gondoskodnak.

Ám, amikor ezek a billentyűk károsodnak vagy gyengülnek, akkor a vér visszaszivárog és felgyülemlik a hajszálerekben. A krónikus vénás keringési zavar bőrelváltozásokhoz, bőrfekélyekhez és bőrfertőzésekhez vezethet. Ezen tünetek tapasztalásakor feltétlen fel kell keresni a kezelőorvost.

Fertőzés

A duzzadt láb vagy boka a fertőzés egyik jele is lehet. Ha valaki diabéteszes neuropátiában szenved, illetve egyéb idegi problémával küzd, akkor a lábak jobban ki vannak téve a fertőzéseknek. A cukorbetegeknek fontos, hogy minden nap megvizsgálják a lábukat és a bokájukat, sebek után kutatva. Hiszen a cukorbetegek nem érzik úgy a fájdalmat, és az ilyen apró kis sebek el is fertőződhetnek.

Vérrög

A vérrög a láb vénás vérkeringésében okozhat problémát. Megakadályozhatja, hogy a vér eljusson a lábból a szívbe, duzzadt lábat és bokát okozva. A vérrög lehet felszínes, ilyenkor a bőr alatt lévő kisebb erekben fordul elő. Beszélhetünk mélyebb erekben előforduló vérrögről is, amely mélyvénás trombózist okozhat. Ez a vérrög a lábban lévő egy vagy két fő vénát elzárhatja.

Az is veszélyes, ha a vérrög vándorol az érhálózaton belül. Ha a szív koszorúereihez jut el, és ott okoz érelzáródást, szívinfarktusról beszélhetünk. A tüdőnél lévő ugyanilyen problémakor tüdőembólia léphet fel. Az agy vérkeringését elzáró vérrög agyi érkatasztrófához vezethet.

Ha duzzanatot észlelsz a lábadon vagy a bokádon, esetleg fájdalmad van és a lábad színe megváltozik, azonnal fordulj orvoshoz. A vérrögöt vérhígítóval szokták megszüntetni.

Szív-, máj-, vagy vesebetegség

A duzzadt láb vagy boka szívelégtelenséget jelezhet, a duzzanat a felgyülemlett víz és sók miatt van. Ha a vese nem működik rendesen, akkor folyadék halmozódik fel a szervezetben duzzanatot okozva.

A máj megbetegedése során nem termelődik elég albumin, emiatt a vér felhalmozódik a bokában és a lábban (a gravitációnak köszönhetően), ami duzzanathoz vezethet.

Súlyosabb esetben a vér a hasban vagy a mellkasban is felhalmozódhat, ezért, ha a duzzanatot más tünet is kíséri, mint például kimerültség, étvágytalanság vagy súlygyarapodás, keresd fel az orvosodat. Ha úgy érzed, hogy fulladsz, mellkasi fájdalmad van, nyomást, illetve feszülést érzel, hívd a 104-et!

Gyógyszeres kezelés mellékhatása

Számos gyógyszer okozhat duzzadt lábakat vagy bokákat, mint lehetséges mellékhatás. Ilyenek lehetnek:

  • hormonok, mint például ösztrogén, amely megtalálható a fogamzásgátló tablettákban és bizonyos hormonpótló készítményekben, tesztoszteron
  • a vérnyomás gyógyszeres kezelésére szolgáló gyógyszerek
  • szteroidok, köztük az androgén és az anabolikus szteroidok és a kortikoszteroidok
  • antidepresszánsok
  • nem-szteroid gyulladáscsökkentő szerek (NSAID)
  • cukorbetegség kezelésére szolgáló egyes gyógyszerek

Ha arra gyanakszol, hogy a duzzanat hátterében valamely gyógyszer mellékhatása áll, beszélj a kezelőorvosoddal.

Enyhébb esetekben a duzzanat maga elhanyagolható, és nem kell abbahagynod a gyógyszer szedését, mert azt érdemesebb a gyógyulásod érdekében beszedni. De súlyosabb duzzanat esetén lehet, hogy gyógyszert kell váltanod, vagy a meglévő gyógyszer bevett mennyiségét kell megváltoztatnod.

(M. T., Lektorálta: Marsi Zoltán)

  Kapcsolódó cikkek


ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!