/ TEST / Miért tikkelünk?
  2015-04-02

Miért tikkelünk?

A tikkelés olyan időszakos állapot, amely a 18 éven aluliak 25%-át érinti. Néha az embernek csak egyféle tikkelés alakul ki, amely csak bizonyos ideig tart, majd magától elmúlik. Ennek ellenére később kialakulhat másféle is.

- hirdetések -

Mi az a tikkelés?

Ez általában olyan hirtelen kialakuló, ismétlődő mozgás vagy hang, amelyet nehéz kontrollálni. Azok a rángások, amelyekhez mozgás társul, izomrángások, amelyekhez pedig hang tartozik, vokális rángások. Egyszerűek és összetettek is lehetnek a rángások:

  • Az egyszerű izomrángások csak egyetlen izomcsoportot érintenek.
  • Az összetett izomrángások egynél több izomcsoportra hatnak.
  • Az összetett izomrángások nem olyan gyorsak, mint az egyszerű izomrángások, és nehezebb érzékelni, hogy az adott személy direkt produkálja-e őket.

Egyszerű izomrángás többek között például

  • vállrántás
  • az orr ráncolása
  • a fej rángatózása
  • a szem tikkelése/rángása
  • az ajkak harapdálása
  • grimaszolás
  • ismétlődő vagy mániákus jellegű érintés
  • rúgás
  • ugrálás

Vokális rángások például:

  • köhögés
  • a torok köszörülése
  • morgás
  • szippantó hang
  • ugatásszerű köhögés
  • sziszegés

Átmeneti és krónikus tikkelés

A legtöbb típusú tikkelés átmeneti. Ezek általában nem tartanak tovább 3 hónapnál. Ritkább esetben hosszabb ideig fennállhat. Ezt krónikus tikkelésnek nevezzük.

Diagnózis

A rángatózások néha diagnosztizálhatóak egy átlagos ellenőrzővizsgálat során is, miután az orvos rengeteg kérdést tett fel. Nincsen olyan specifikus teszt, amely a tikkelés kimutatására szolgál, viszont az orvosok elvégezhetnek olyan vizsgálatokat, amelyek hasonló a tünetekkel járó betegségeket zárnak ki.

Mi hozhat enyhülést?

Senki sem akarja a saját helyzetét rontani, de van-e olyan módszer, amivel esetleg javítható lenne a probléma?

  • Ne koncentrálj rá. Ha tudod, hogy szoktál tikkelni, próbálj másra figyelni. Ha túl sokat gondolsz rá, az csak ront a helyzeten.
  • Kerüld minél inkább a stresszes szituációkat, mert a stressz is ronthat a helyzeten. Készülj el a feladataiddal minél előbb, így elkerülheted a halogatás vagy az utolsó percben való tanulás okozta stresszt.
  • Ha a baráti körödben valaki ilyen problémákkal küzd, ne vegyetek tudomást a betegségéről. Az esetek nagy részében az ember tudja, hogy mivel áll szemben, ha még külön hangsúlyozod is neki, akkor még többet fog rajta rágódni.
  • Pihend ki magad és aludj eleget! A fáradtság szintén negatív befolyásoló tényező lehet. Biztosítsd az egész éjszakás pihenést!
  • Ereszd el magad! Ha visszatartod az ingert, előbb vagy utóbb kitör belőled. Érezted már úgy, hogy hirtelen köhögnöd kell és megpróbáltad visszatartani? Nem sült el jól, ugye? Az esetek nagy részében csak rontasz a helyzeteden. A tikkelésre is ez érvényes.

Csak ritka esetben fordul elő az, hogy a tikkelés a mindennapi életet befolyásolja, amely miatt gyógyszer felírására van szükség.

(H.I. - kidshealth.org)