/ TEST / A túledzettség hatása sze...
  2015-02-02

A túledzettség hatása szervezetünkre

Ha egyszer túledzed magad, annak nem lesz semmilyen káros következménye. Tested folyamatos túlterhelése azonban káros, hiszen sérülésekhez vagy megbetegedéshez vezethet.

- hirdetések -

A túledzettség és a tejsav

A sérülések több formában is megjelenhetnek: izomfájdalmak, csuklófájdalom, térdízületi vagy deréktáji fájások. A testet ért stressz hatására pedig könnyebben kialakulnak különféle megbetegedések, mivel a test nem kap elegendő időt a regenerálódásra és ez megfázáshoz, influenzához és fertőzésekhez vezet.

Normális körülmények között a test összes funkciója - anyagcsere, emésztés, izmok és ínak - kényes vegyi egyensúlyban van. Viszont ha túledzed magad ez az egyensúly felborul.

Szóval, hogyan kapcsolódik össze a túledzettség és a tejsav?

A kémiai PH értéke a testünknek általában lúgos. A túledzettség következményeként a PH érték csökken és savassá válik. Ez azért történik, mert a tejsav egy felesleges termékként áll elő az izmokban, amikor túledzed azokat. Hogyha nem adsz elegendő időt és pihenést az izmaidnak, hogy feldolgozzák a tejsavat, akkor az elkezd gyűlni bennük egészen addig, míg a tested PH értéke lúgosról át nem változik savasra. Ez pedig sokkal hajlamosabbá tesz a megbetegedésekre.

Tudományos bizonyítékok vannak arra, hogy a túledzettség és a tejsav kapcsolatban van egymással. Ez megmagyarázza, hogy miért szenvedsz folyamatosan az izomfájdalmaktól, fáradtságtól és izomgörcsöktől. Ráadásul az erőnléted sem fog nőni, mivel az aktuális izomnövekedés akkor történik, amikor az izmaid próbálják kipihenni az előző edzést.

Ha ezeket a problémákat el szeretnéd kerülni, akkor minden edzés után hagyd az izmaidat 48 órát pihenni, így teljes mértékben tudnak regenerálódni és a tejsav is ki tud ürülni.

A túledzettség és az alvászavarok

Az alvászavar az egyik legfőbb tünete a túledzettségnek, amely ingerlékenységhez, folyamatos fáradtsághoz és hangulati változásokhoz vezethet.

Egy jó edzéstervnek biztosítani kell az elegendő pihenésre és regenerálódásra szánt időt. Ez főképp akkor igaz, amikor különböző, intenzív periódusokra van felbontva az edzés. Ilyenkor csak a kívánt mennyiségű pihenés és regenerálódás tudja megelőzni a túledzettség miatt bekövetkező problémákat.

Ha alvászavar tüneteit észleled, próbálj csökkenteni az edzéseid intenzitásán, így több időt hagyhatsz a testednek a pihenésre, feltöltődésre. A túledzettség hosszútávon igen káros lehet és ahelyett, hogy pozitív hatásai lennének, a tested a negatív irányba változik majd.

A férfi hormonzavarok tünetei a túledzettségtől

A túledzettség sok problémát okozhat úgy, mint a folyamatos fáradtság, csökkent motiváció, gyengébb teljesítőképesség, érzelmi gondok és hangulatváltozások és hormonproblémák

Azok a férfiak, akik folyamatosan túledzik magukat, hajlamosabbak a depresszióra és a vírusos fertőzésekre. Sajnos sok esetben hibásan úgy próbálják ezeket a tüneteket kezelni, hogy még keményebbre írják az edzéstervüket a bőséges pihenés helyett.

Számos kutatást folytattak a férfi hormonzavarok és a túledzettség kapcsolatáról. A kutatások azt mutatták, hogy az atléták akik túledzik magukat sokkal kevésbé reagálnak a stressz hormonokra (kortizol, ATHC, gonadotropin). Ennek következménye lehet a hypoglikémia, vagyis az alacsony vércukorszint. Továbbá azoknál az atlétáknál, akik túledzik magukat, sokkal emelkedettebb a kortizolszint és sokkal kevesebb tesztoszteront termel a szervezetük. A stresszhormonok megemelkedett szintje ugyanis ahhoz az állapothoz vezet, amit a nőknél amenorrhoeaként, vagyis a menstruáció hiányaként ismerünk, és ez a tesztoszteron csökkenéséhez vezet.

Felépülés a túledzettségből futóknak

Lehet, hogy az edződ elvárja, hogy jobban és gyorsabban fuss, viszont, ha túledzed magad, annak negatív hatásai lesznek a testedre. Ahelyett, hogy a teljesítményed egyre csak javulna, a túledzettségtől inkább romlani fog.

Különböző tünetek fordulhatnak elő a futók körében a túledzettségtől. A leggyakoribb közülük: emelkedett szívverés, súlyvesztés, rossz időeredmények, lassú regenerálódás az edzések után, a lelkesedés csökkenése, alvászavarok, érzékenység az ismétlődő megfázásokra és problémák az immunrendszerrel.

Normális körülmények között a futás erősíti az immunrendszert, viszont a túlzásba vitt megerőltetés gyengíti azt, és a test ilyenkor a különböző vírusokkal is sokkal nehezebben küzd meg.

A futástól kialakuló túlterhelés megszünetetéséhez meg kell megtalálni a helyes egyensúlyt az edzés és a pihenés között. A felépüléshez általában elég 10-14 nap, ám extrém esetben előfordulhat hogy több hónapig is eltart, mire a szervezet visszanyeri a normál állapotát.

A regenerálódás elősegítése érdekében egyél sok szénhidrátot és minden nap legalább két liter folyadékot igyál meg, hogy hidratáld a tested. Aludj minél többet, lehetőség szerint legalább nyolc órát! És ne feledd: sokszor a kevesebb több!

(Ő.B.)

Kapcsolódó cikkek