/ TÁPLÁLKOZÁS / 8 apró teendő a szebb mos...
  2017-03-18

8 apró teendő a szebb mosolyért

Ha vigyázol a fogaid épségére, azzal nemcsak a megjelenésedet teszed még varázslatosabbá, hanem rengeteg betegséget is megelőzhetsz. Íme, 8 tipp, amelyek segítségével megőrizheted a fogaid higiéniáját.

- hirdetések -

Kevesebb szénhidrát

Az étkezések alkalmával próbáld meg csökkenteni a szénhidrátbevitelt. Egy zsemle vagy egy adag sült krumpli A szép mosoly néhány étellel megőrizhetőugyanannyira ronthatja a fogaid állapotát, mint egy adag fagyi. A szénhidrátokat a szervedzeted cukorra bontja le. A szénhidráttartalmú ételek általában nehezen rághatóak, ragacsos masszát képeznek, amely a fogad közé ragadhat, és a baktériumok máris megkezdhetik az ártalmas munkájukat.  Próbálj meg magas szénhidráttartalmú ételek nassolása helyett inkább egy almát vagy egy marék mogyorót rágcsálni.

A szénsavas üdítők és a fogak

Eléggé fura kijelentés, de sohase moss fogat magas cukortartalmú, szénsavas üdítők után. A magas savtartalom és a súrolás kombinációja nagy kárt okozhat a fogzománcban, gyengítheti azt. Mindenképpen várj egy kicsit, vagy öblögesd ki a szádat vízzel. Természetesen a legjobb, ha lecsökkented a cukros, szénsavas üdítők fogyasztását.

Igyál szívószállal!

Ha nem tudsz lemondani a cukros üdítőkről, akkor használj szívószálat! A szívószállal való ivás közben a fogak nem érintkeznek olyan mértékben a cukros, savas itallal, mint amikor pohárból iszol. Vegyél néhány színes szívószálat, illetve próbáld meg lecserélni az üdítőket kevésbé savas vagy cukros változatra.

Egy csésze tea

Bővebben a kalciumról
Gyermekként biztosan sokat hallottad azt a mondatot a szüleidtől, hogy „idd meg a tejet”. Nem véletlenül: tele van kalciummal, ami az erős csontok és fogak felépítéséhez szükséges.

Tovább a cikkhez

Próbáld ki a zöld teát, hiszen magas antioxidáns tartalma miatt remek a fogaknak. A teák fluoridot is tartalmazhatnak, amely segít helyreállítani a fogak egészségét, továbbá napi egy-két csésze tea ivásával a rossz leheletért felelős baktériumokat is elűzheted. Mindezek mellett megfigyelhető, hogy a rendszeres teafogyasztóknak a fogszuvasodás, illetve az ínyproblémák sem okoznak gondot, hiszen az  ital segít megelőzni ezeket.

Kalcium

A kalcium nemcsak a csontok fejlődéséhez elengedhetetlen. Ha szép és egészséges fogakra vágysz, mindenképpen figyelj oda a napi kalciumbevitelre. Azok, akik napi 800 mg-nál kevesebb kalciumot visznek be, hajlamosabbak a fog- és ínybetegségekre. A kalcium a sajtban, a tejben és egyéb tejtermékekben található meg. Nőknek a napi ajánlott mennyiség 1000-1200 mg között van, és egy nagy adag joghurtban körülbelül 300 mg található.

Klóros víz

Meglep, de igaz: tudományos kutatások bizonyították, hogy a fogakat nagymértékben roncsolja az uszodavíz. A klóros víz roncsolhatja a fogfelszínt, és a zománcot. Ha sokat úszol, mindenképpen öblögess úszás után, majd moss fogat. Akik napi több órát úsznak, azoknak érdemes rendszeresen, az átalgosnál gyakrabban elmenniük a fogorvoshoz egy átfogó vizsgálatra.

Alma

A jó öreg mondást, miszerint "Naponta egy alma az orvost távol tartja" kibővíthetjük azzal, hogy a fogorvost is.

A ropogós, friss ételek, mint például az alma vagy a répa szinte fogkefeként viselkednek, miközben rágod őket. Még akár a makacs szennyeződéseket is szépen eltávolíthatják. Ám nemcsak tisztítanak, hanem fehérítenek is ezek az ételek. Ha szereted a kávét vagy dohányzol, akkor mindenképpen rágcsálj el egy-egy almát az étkezések között.

Ám vigyázz arra, hogy közvetlenül az evés után ne moss fogat, hiszen ez a gyümölcs is ugyanúgy tartalmaz cukrokat és savat. Öblögess vízzel, majd csak ezek után moss fogat. Vigyázat! Az alma nem helyettesíti a mindennapi fogmosást és szájápolást.

Csók

A csókolózás, egy tanulmány szerint jót tesz a fogaknak. A felfokozott nyáltermelés segít mrgküzdeni a baktériumokkal a szájüregben. Csókolózással tehát megelőzhető néhány fog- és ínybetegség. Ám ne szomorkodj, ha nincs senki, akit megcsókolhatsz. Napi egy cukormentes rágógumi rágcsálása is hasonló eredményeket hozhat.

(Gy. R. - healthyliving.msn.com)