/ TÁPLÁLKOZÁS / Mire jó az ananász, a ban...
  2015-12-16

Mire jó az ananász, a banán és a narancs?

A téli időszakban nem csak vitaminpótlás céljából érdemes déligyümölcsöket fogyasztanunk. Segítségükkel kipihentebbek lehetünk, hosszú távon pedig az idegrendszeri elváltozások, szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is csökkenthetjük.

- hirdetések -

Melatonin: az alvásért is

A melatonin az a tobozmirigy által termelt hormon, mely a napszakokhoz alkalmazkodó természetes alvási ciklus fenntartásáért Az ananász, a banán és a narancs segíti az elalvástfelelős – magyarázza Prof. Balázs Csaba endokrinológus. Termelődése a sötétedés beköszöntével fokozódik, fény hatására pedig csökken. Ha a szervezet sok fényt kap – tehát élettani körülmények között „nappal” van - a melatonin termelés, s így annak szintje a vérben lényegesen alacsonyabb, mint „sötétben”, azaz éjszaka. Bizonyos betegségek, vagy a korral járó változások hatására a szervezetben a melatonin termelődése csökken, így gyakran alvásproblémák jelentkeznek. Ilyen esetekben kedvező hatást érhetünk el a melatonin tartalmú táplálékkiegészítők szedésével is, de a legújabb felfedezések nyomán, természetes forrásból is pótolható a hiányzó hormon.

Gyümölcsök és hormonok

Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, és való igaz, hogy táplálkozásunkkal jelentősen befolyásoljuk szervezetünk állapotát. Bizonyos ételek fogyasztása a hormonrendszer működésére is hatással van. Ennek legismertebb példája kétség kívül a szénhidrátok, inzulin termelésre gyakorolt hatása. Thaiföldi kutatók hasonló kölcsönhatást véltek felfedezni bizonyos déligyümölcsök fogyasztása és a melatonin szint emelkedése közt. A vizsgálatok során kimutatták, hogy az ananász, a banán és a narancs jelentősen megemelte a résztvevők szervezetében a melatonin szintet, mely a gyümölcsök fogyasztását követő 120. perc környékén volt a legmagasabb.

Fiatalság-elixír

A méz és hatásai
A méz ősidők óta az emberi táplálkozás része, igaz eleinte csak csemegének gyűjtötte az ősember, mára azonban mint gyógyterméket is használjuk. Mai ismereteink alapján a méz közel 70-féle gyógy-, és fiziológiai hatással bír. Itt az ideje tehát, hogy mézesítsd az életed!

Miért jó a méz?

A melatonint szokás fiatalság-hormonként is emlegetni, s kedvező hatásait számos korábbi kutatás is igazolta. A fiatalság fenntartását a nyugodt és elegendő mennyiségű alvás biztosításán túl a melatonin egyéb következő, pozitív hatásai is segítik:

  • antioxidáns hatásánál fogva véd a szabadgyökök sejtkárosító hatása ellen
  • javítja a szív- és keringési rendszer működését
  • tüneti szerként képes az Alzheimer-kór lefolyásának lassítására
  • egyes rosszindulatú daganatos betegségek kezelését segíti
  • erősíti a szervezet immun-védekezését
  • megkönnyíti az időzónák átlépését, illetve a több műszakos munkavégzésből adódó zavarokat

(Budai Endokrinközpont)