/ TÁPLÁLKOZÁS / Néhány tévhit a csokoládé...
  2016-12-06

Néhány tévhit a csokoládéról

Biztosan többen emlékeznek még Johnny Depp és Juliette Binoche Csokoládé című romantikus filmjére, mely egészen új dimenzióba helyezte magát a csokoládét. A mozi után valószínűleg azok is csatlakoztak a csokikedvelők népes táborához, akik korábban nem hódoltak eme élvezetnek. A csokoládé a világ legnépszerűbb édessége, de az összes élelmiszer toplistáját tekintve is az elsők között végezne. Talán ez az oka annak is, hogy egyre több egészséggel kapcsolatos hír jelenik meg a csokifogyasztásról.

Fontos leszögezni, hogy csoki és csoki között is nagy különbségek lehetnek. Elég csak megnézni a csomagoláson az összetevőket, a kakaótartalmat. Ez alapján sajnos a legnépszerűbb tömegtermékeknek nincs sok közük a valódi csokoládéhoz, és egészség-károsító hatásukat nem a kakaónak, hanem a cukornak, az állagjavítóknak, a tartósítószereknek és az aromáknak tulajdoníthatjuk.

- hirdetések -

Az is igaz, hogy a tisztább minőségű étcsokik kevésbé népszerűek, hiszen inkább keserűek, mint édesek, ezért aztán nem is esnek olyan jól, mint a tejcsokik. Ezek a termékek azonban nemcsak, hogy nem egészségtelenek, de kis mennyiségben fogyasztva kifejezetten jók az élettani hatásuk. Vegyük sorra, milyen veszélyeket tulajdonít a közhiedelem a csokoládénak!

1. tévhit - A csokitól pattanásos lesz a bőrünk

Igazából nem a csokitól jelennek meg pattanások az arcunkon, hanem a hozzáadott tejporoktól. Maga a tiszta, keserűcsoki magas koncentrációban tartalmaz antioxidánsokat, amik kifejezetten jót tesznek a bőrnek.

Jótékony hatásai is vannak a csokoládénak

2. tévhit - A csokitól elromlik a fogunk

Ez a kedvelt édesség valóban tartalmaz úgynevezett fermentált szénhidrátokat, melyek árthatnak a fogaknak, ez azonban veszélytelen kis mennyiségben. Inkább a hozzáadott cukor jelent problémát, ami hosszú távon árt a csontozatnak – így a fogainknak is.

3. tévhit - A csoki fogyasztása fokozza a szívbetegség kialakulásának esélyét

A jó minőségű csokiban található kakaóvaj kifejezetten jót tesz a koleszterinszintnek. A fekete csoki ráadásul fontos vitaminokat és olyan ásványi anyagokat is tartalmaz, mint a vas, a magnézium, a kalcium és a kálium. Ezek pedig hozzájárulnak az izmok, az ízületek és az idegrendszer kiegyensúlyozott működéséhez.

4. tévhit - A csokievés álmatlansághoz vezet

Sokan hiszik, hogy a kakaó nagy mennyiségben tartalmaz koffeint, de ez nem igaz. Egy csészényi kakaóban csak 5 mg koffein található, míg egy csésze kávéban 130-200 mg.

A csokoládé jótékony hatásai

A kakaóbab több száz kémiai összetevőt tartalmaz, köztük számos, az egészségre jótékony hatású flavonoidot is, melyeknek egyik legfőbb forrása az étcsokoládé. A flavonoidok antioxidáns hatása csökkentheti a vér koleszterinszintjét, javíthatja az érbelhártyák működését (ezen keresztül a vérnyomásértéket), jó hatású lehet a vércukorszintre és vérrögképződést gátló hatása is lehet (ezáltal a szívinfarktus és a stroke kialakulását gátolhatja). A csokoládéban lévő aminosavak között pedig az agysejtek információátvitelét segítő dopamin nevű molekula előanyaga is szerepel, mely felelős a csokoládé által okozott örömérzetért - hangsúlyozza Dr. Lelbach, belgyógyász szakorvos, a Dr. Rose Klinika orvosa.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a csokoládé a stresszhormon (adrenalin) képződését is fokozza, mely a migrénben szenvedők fejfájását provokálhatja, illetve veszélyes vérnyomás emelkedést okozhat depresszió ellenes gyógyszert szedőknél. Egy másik összetevője, a metil-xantin szapora szívverést és a reflux betegség romlását is előidézheti.

Mindemellett természetesen a csokoládéfogyasztás által történt többlet kalóriabevitellel kapcsolatos hatásokra is figyelni kell! Mindennek több arca van, így a csokoládé jótékony vagy káros hatását is mindig az adott egyén viszonylatában lehet meghatározni - emelte ki a szakorvos.

Érdekesség: a fekete csokoládé, mint memóriajavító csemege

Francia doktorok négy éve csaknem kétezer, 65 évesnél idősebb ember adatait közölték. Tíz év alatt négy alkalommal vizsgálták őket, és részletesen felmérték azt is, hogyan táplálkoznak. Kiderült, hogy azok, akik a legtöbb flavonoid tartalmú ételt illetve italt fogyasztották, a többiekhez képest szellemileg frissebbek maradtak. Mivel a fekete csokoládé is flavonoidban gazdag táplálék, a kutatásban részt vett és vizsgált személyek két héten át vagy flavonoid-dús csokoládét kaptak, vagy olyat, mely pontosan ugyanolyan ízű és színű volt, flavonoidokat azonban nem tartalmazott. Két hét elteltével a hatás jól mérhető volt: akik sok flavonoidot tartalmazó, fekete csokoládét fogyasztottak, azoknak fokozódott az agyi véráramlása, míg a flavonoid-mentes csemegének ilyen kedvező tulajdonságát nem tapasztalták.

(www.drrose.hu)