/ TÁPLÁLKOZÁS / Suli-büfé: szabályok és i...
  2015-04-20

Suli-büfé: szabályok és intelmek

Sajnos az iskolai büfék általában nem a tápanyagban gazdag ételekről és nassolnivalókról híresek. Ha észben tartasz néhány apró szabályt, akkor nyugodtan és egészségesen töltheted tízórai és ebédszüneteidet, anélkül hogy éhes maradnál!

- hirdetések -

Amire oda kell figyelned a suli-büfében

  • Minden nap iskola előtt egyél egészséges reggelit! Ha egész reggel csak éhezteted, vagy energiaitalokkal pumpálod magad, csak még nagyobb lesz az esélye, hogy később meggondolatlan falásba kezdesz!
  • Ha szükséges, vásárolj a büfében, de a legjobb, ha mindig viszel magaddal egy-két gyümölcsöt, amit az étkezések után elfogyaszthatsz. Így egyben a desszerted is megvan, és nem fogsz feleslegesen szénsavas üdítőkért vagy valamilyen csokiért sóvárogni.
  • Állítsd fel az egyensúlyt a tányérodon! Egyél zöldséget is étkezésekkor. Ha lehet, válassz salátát, de ne öntsd le mindenféle tejszínes dresszinggel! Preferáld inkább az olívaolajat vagy az ecetet.
  • Igyál vizet! A szervezetünknek naponta átlagosan 8 pohár vízre van szüksége. Az ebéd és a tízórai szünetek kifejezetten arra valók, hogy pár pohárral legurítsunk. Egyébként pedig sokkal egészségesebb is, mint bármelyik más büfében található ital.
  • Ellenőrizd a címkéket! Nézd meg az összetevők listáját! Lehetőleg próbálj meg minél természetesebb összetételű snackeket és italokat választani. Ha lehet, válassz 100%-os gyümölcslevet, és olyan nasikat, amelyek nem tartalmaznak egy kisregénynyi E betűt!
  • A mi tippünk: Nassolni valót otthonról is vihetsz magaddal. Rakj be egy-két müzliszeletet, vagy teljes kiőrlésű kekszet a hátizsákodba. Amellett, hogy olcsóbb, praktikusabb is, hiszen mindig tudod, hogy pontosan mit is eszel, míg a büfében ez nem mindig igaz.

Intelmek, avagy mit ne tegyél a suli büfében

  • Ne éheztesd önmagad! Az egészséges étkezés ugyanis nem azt jelenti, hogy éhezned kell! Ha nem eszel eleget tízóraira vagy ebédre, egy két órán belül újra éhes lehetsz.
  • Ne egyél nachost! Ha netán nálatok megjelenik, ne válaszd ezt a fajta snacket! A nachos ugyanis olajban van sütve, a neoncitromsárga szósz pedig tele van zsírral, viszont tápanyagoktól teljes egészében mentes. Válassz inkább teljes kiőrlésű lisztből készült perecet, vagy valódi sült burgonyaszirmot. A sajtszószt pedig pár szelet sajttal a szendvicsedben helyettesítheted.
  • Ne vegyél azonnal desszertet! Ha egyből megveszed, már tuti, hogy meg kell enned! Azonban, ha megvárod az ebéd vagy a szünet végét, már lehet, hogy úgy érzed nem is kell enned semmit. Így megint kalóriákat spóroltál meg.
  • Ha lehet, kerüld a szénsavas üdítőket! Lehet, hogy ideig-óráig telítenek, de sajnos kalóriabombák, ráadásul a rossz fajtából. Válassz helyettük inkább tejet, ásványvizet, vagy 100%-os zöldség- vagy gyümölcsleveket!
  • Ne akarj tökéletes lenni! Mindenki megehet egyszer-egyszer egy kis sült krumplit, egy nachost, vagy leguríthat egy szénsavas üdítőt. A lényeg az, hogy megtaláld az egyensúlyt, és az ilyen napokból ne legyen túl sok! Ha pedig a felsoroltak egyike mellett döntesz, ügyelj arra, hogy a többi étkezés egészséges legyen!

Cs.B. (teenadvice.about.com)