/ TÁPLÁLKOZÁS / Dióval a stressz és rossz...
  2010-11-02
Közzétéve

Dióval a stressz és rossz koleszterin ellen

Egy új kutatás szerint egy tenyérnyi dió rendszeres fogyasztása csökkenti a vérnyomást, így a stresszt is.

„Azok az emberek, akiknek a testük hevesebben reagál a stresszre, sokkal nagyobb eséllyel kapnak szívinfarktust” – állítja Shelia G. West, a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatásvezetője. „Arra szerettünk volna rájönni, hogy a növényi forrású omega-3 zsírsavak mennyire befolyásolják a test kardiovaszkuláris stresszre adott válaszait.”

A kutatócsapat 22 egészséges felnőttet vizsgált, akiknek emelkedett az LDL szintjük, vagy magas a koleszterinszintjük. Az alanyok 6 héten keresztül 3 különböző diétát alkalmaztak.

Az első diéta egy „átlagos” amerikai diéta volt, csonthéjasok nélkül, míg a második már tartalmazott diót is, illetve mogyoróolajat az átlagos amerikai diéta zsírjai és proteinjei helyett. A harmadik diéta is tartalmazott csonthéjasokat, valamint mogyoróolajat, illetve lenmagolajat. A 3 diéta kalóriák tekintetében megegyezett, így egy alanynál sem mutatkozott súlycsökkenés.

Minden diéta végén, minden egyes felnőttnek megemelték a stressz szintjét – vagy megkérték őket arra, hogy tartsanak beszédet, vagy jéghideg vízbe dugták az egyik lábukat. Mindkét stressz-teszt során megmérték az alanyok vérnyomását.

Az eredmény alapján a csonthéjasokat és mogyoróolajat tartalmazó diéta nagyban csökkenti a vérnyomást, ami még a stresszre sem reagál túl intenzíven. „Ez az első kutatás, amely kimutatja, hogy a csonthéjasok és a mogyoróolaj befolyásolja a vérnyomást stressz esetén” – mondta West. „Ez fontos, ugyanis nem kerülhetjük el a stresszt mindennapi életünk során. Szerinte a teszt „megmutatja, hogy egy diéta hogyan is tud segíteni a testünknek abban, hogy hogyan reagáljon a stresszre.”

Egyes alanyokat vaszkuláris teszteknek is alávetették, ahol az artériák tágulását mérték. Az eredmények azt mutatják, hogy a lenmagolaj hozzáadása a csonthéjas diétához jelentősen növeli az erek egészségét. West elmondása szerint így a kardiovaszkuláris betegségekre is sokkal kisebb lesz az esély. A csonthéjasok emellett köztudottan gazdagok rostokban, antioxidánsokban és telítetlen zsírsavakban, így valóban kedvezően hatnak a vérnyomásra. „Meg kell jegyezni, hogy mindent feljavítottunk, amit az alanyok ettek a 6 hetes diéta periódusa alatt” – mondja West. „Eltávolítottuk az összes ’rossz zsírsavat’, amit ’jó zsírsavakkal’ helyettesítettünk csonthéjasokkal, valamint mogyoró- és lenmagolajjal.

Ám, mivel ezek más ételeket helyettesítettek, a diéta kalóriatartalma sem volt magasabb, mint bármelyik másiké.
West szerint azok az emberek, akik mindennapi étrendjükbe illesztik a csonthéjasokat, azok nagy valószínűséggel kiküszöbölhetik a már fentebb említett egészségügyi problémákat.

(Gy.A., medicinenet.com)

 

  Kapcsolódó cikkek

 

ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!