/ TÁPLÁLKOZÁS / Te is koffeinfüggő vagy?
  2017-04-08

Te is koffeinfüggő vagy?

A koffein olyan vegyület, ami természetesen termelődik bizonyos növények leveleiben és magjaiban. A koffeint gyógyszerként is számon tartják, mert serkenti a központi idegrendszert, miközben fokozott éberséget okoz, és hangulatjavító hatása is van.

A koffein általában teában, kávéban, csokoládéban, energiaitalokban, fájdalomcsillapítókban és más szabadforgalmú gyógyszerekben található meg. Természetes alakjában nagyon keserű az íze, ám a legtöbb koffeintartalmú ital egyéb összetevői révén nem épp keserű. A fiatalok általában üdítőitalokból és energiaitalokból, valamint kávéból jutnak hozzá. A koffein nem raktározódik el a testben, de akár 6 órán keresztül érezheted a hatásait.

- hirdetések -

Izgulsz tőle?

Sok ember érzi úgy, hogy a koffein növeli a szellemi éberségét. A sok koffein aggodalmat, szédülést, fejfájást, és izgalmat okozhat. A koffein emellett megzavarhatja a normális alvási folyamatokat.

A koffein veszélyei

A koffeinérzékenység mértéke személyenként változó. A koffein hatása függ a testtömegtől is, kisebb testtömeg esetén kisebb mennyiség is okozhat problémákat. Ha extrém sok koffeint viszel be a szervezetedbe, akár koffeinmérgezés is lehet a vége!

A koffeinnek vizelethajtó hatása is van, így dehidratáltságot okozhat. Ennek elkerülése érdekében tartózkodj a koffeintől, ha meleg helyen vagy, esetleg edzésen vagy, vagy sokat izzadsz. A koffein a testtől kalciumot is vonhat el, így egy idő után csontritkulást is okozhat.

A koffein bizonyos szívproblémákat is súlyosbíthat. Ez főleg akkor esélyes, ha egyéb gyógyszert is szedsz. Ha nyugtalan vagy stresszes vagy, a koffein súlyosbíthatja ezeket az érzéseket.

Ha hirtelen abbamarad a koffein fogyasztása, akár elvonási tünetek is jelentkezhetnek, pl. fáradtság, ingerlékenység, fejfájás.

Mi  a megoldás?

Ha túl sok koffeint viszel be a szervezetedbe, ezen változtatnod kell. Próbáld meg korlátozni a koffeinfogyasztást napi 100 mg-ra. A legjobb utat a koffeinmentes italokra való lassú átállás jelenti. Fontos a fokozatosság, mert különben fejfájás jelnetkezhez és fáradtnak, ingerlékenynek érezheted magad.

Kezdd az egészet azzal, hogy lecseréled a koffeintartalmú kávét, szénsavas- és energiaitalokat koffeinmentes italokra. A koffeinfüggőséggel a tested azt üzeni neked, hogy  több pihenésre van szükséged. Hidd el, a leszokás nem lesz nehéz, az energiaszinted vissza fog állni az eredeti állapotra.

(Gy.A. - forrás: kidshealth)