/ TÁPLÁLKOZÁS / A D-vitamin hiányának ves...
  2014-02-09

A D-vitamin hiányának veszélyei

A legtöbben tisztában van azzal, hogy a D-vitamin az erős csontokért szükséges. Most kiderül, hogy ez a vitamin, vagyis inkább annak hiánya milyen szerepet játszhat az asztma, a rák, a depresszió, a szívbetegség, és a diabétesz kialakulásában, valamint a súlygyarapodásban. Megtudhatod, hogy miért lehet a D-vitamin az egyike a legfontosabb tápanyagainknak, kit veszélyeztet leginkább a hiánya, és mik a legbiztonságosabb módjai, hogy D-vitaminhoz juss.

- hirdetések -

D-vitamin és a csontok

A D-vitamin segíti a testnek a kalcium felszívásában. Nélküle a csontok törékennyé, gyengévé válnak. A felnőtteknél a kevés D-vitamin csontdeformációhoz és oszteoporózishoz (csontritkulás) vezethet. A fiataloknál a D-vitamin-hiány számos esetben angolkórhoz (csontlágyulás) vezet, de a D-vitamin étrendkiegészítő és a rendszeres tejfogyasztás valójában kiküszöböli a betegséget.

D-vitamin, az egészséges szívért és elméért

A vér alacsony D-vitamin-szintje a csontokon kívül másra is hatással lehet. Kutatások bizonyították, hogy az idősebbeknél nagyobb a szívproblémák, valamint a depresszió kockázata. És, habár nem egészen világos miért, de azok az emberek, akik D-vitamin étrendkiegészítőt szednek, 7%-kal kisebb esélyük van a szívhalálra, mint azoknak, akik nem szednek ilyen kiegészítőt. A fiatalabbak körében a kutatók szerint súlyosabb asztmatünetek jelentkeznek azoknál, akiknél a D-vitamin-szint alacsony.

A D-vitamin a bőrből származik

Egy tökéletes világban soha nem kellene aggódnod az elegendő D-vitamin bevitele miatt. A tested ugyanis magától termeli azt. A trükk csupán annyi, hogy a bőrödet hetente néhány nap 15-30 percen át direkt napsugárzás kell, hogy érje. De az UV-sugarak, amik stimulálják a D-vitamin termelését, egyúttal bőrrákot is okozhatnak. Így a legtöbb szakértő nem ajánlja a napfény igénybevételét a problémás időszakokban (például nyáron délelőtt 11 és délután 3 óra között) a szükséges D-vitamin megszerzéséhez.

Kit veszélyeztet a D-vitamin-hiány?

Kutatások szerint a D-vitamin-hiány a felnőtteket, a csecsemőket, a gyermekeket és a kamaszokat egyaránt érintő probléma. Nőhet a D-vitamin-hiány kialakulásának kockázata, ha kevés tejet vagy D-vitaminban gazdag ételt fogyasztasz, mint például lazacot vagy tojást. A legtöbb alacsony D-vitamin-szintű ember nem is vesz észre tüneteket. A D-vitamin-hiány egyéb rizikófaktorai lehet még az elhízás, az emésztési zavarok és bizonyos gyógyszerek szedése.

A magas vérnyomás és a D-vitamin-hiány kombinációja halálos is lehet. Egy tanulmány szerint a magas vérnyomásban és D-vitamin-hiányban szenvedő embereknek 2-szer nagyobb eséllyel volt kardiológiai panaszuk, mint másoknak. A D-vitamin-hiány nem köthető kardiovaszkuláris problémához azoknál, akiknek nem magas a vérnyomásuk.

A D-vitamin és a mellrák

Az alacsony D-vitamin-szint ronthatja a nők védettségét a mellrákkal szemben. Egy kutatatásban a D-vitamin-hiányban szenvedő nőknél 94%-kal nagyobb eséllyel diagnosztizálták a rák továbbterjedését, mint a D-vitamin-hiányban nem szenvedőknél. A D-vitaminhiányban szenvedőknek ráadásul 73%-kal nagyobb esélyük volt a halálra az elkövetkezendő 10 évben. Más tanulmányok szerint a D-vitamin védelmet is nyújthat a mellrákkal szemben.

D-vitamin és egyéb daganatok

A D-vitamin védelmet nyújthat legalább két másik daganattal: a vastagbél-, és a prosztatarákkal szemben is. De a D-vitamin nem egy mágikus fegyver. A rákkal szembeni előny azokra az emberekre korlátozódhat, akik egyébként egészségesen élnek, nem túlsúlyosak és eleget mozognak.

D, mint depresszió

Cukorbetegség és D-vitamin-hiány
Egy új kutatás során megtalálták az esetleges okát az elhízásnak és a 2-es típusú diabétesz széleskörű elterjedésének a gyerekeknél: nem fogyasztanak megfelelő mennyiségű D-vitamint.

A cukorbetegség megelőzése

Nem egészen világos a kettő közötti kapcsolat. De bizonyos kutatások az alacsony D-vitamin-szintet összekapcsolták az idősebbeknél kialakuló depresszióval. Az egyik lehetséges magyarázat, hogy a D-vitamin hiánya a mellékpajzsmirigy fokozott hormontermelését okozza. Az alacsony D-vitamin-szint és a magas parathormon szint pedig a depresszió súlyosságához köthető.

A D-vitamin és a fiatalok

Bizonyított, hogy azok a gyerekek, akik elegendő D-vitaminhoz jutnak, akár napfény, akár az étrend által, kisebb eséllyel lesznek cukorbetegek. A kutatások a nem megfelelő D-vitamin-szint és a súlyosabb asztma között is kapcsolatot véltek felfedezni. Azok az asztmás gyerekek, akiknek nincs megfelelő mennyiségű D-vitamin a szervezetükben, többször kerülnek kórházba és több gyógyszert használnak.

Kezdd a napodat D-vitaminnal!

Ez egyik mód, hogy D-vitaminhoz juss, az étkezés. Számos gyümölcsitalban (a csomagoláson feltüntetve) és persze a tejben is megtalálható. De nem csupán a tejben, hanem egyéb tejtermékekben is. Így ha tejes reggelivel indítod a napod, nemcsak az edződ lesz boldog, de a szervezeted is jól jár.

A D-vitamin és a vacsi

A halak - különösen az olyan zsíros halak, mint a lazac, a tonhal, a szardínia, vagy a makréla - nagyszerű D-vitamin-források. Egy szelet főtt lazac majdnem a 100%-át tartalmazza az ajánlott napi D-vitamin mennyiségnek. Ugyanennyi mennyiségű erdei gomba az 50%-át tartalmazza a szükséges mennyiségnek.

Sajt, tojás és D-vitamin

D-vitamin források lehetnek még az olyan ételek, mint a tojás sárgája, a marhamáj, a margarin, a joghurt, és a sajtok. A sajt és a fagyi ízletes kalciumforrások lehetnek, de mindenképp nézd meg a csomagoláson található tápérték-táblázatot, hogy tisztában legyél a mennyiséggel, és hogy megtudd, tartalmaz-e egyáltalán D-vitamint.

D-vitamin étrendkiegészítők

Ahhoz, hogy biztos legyél, elég D-vitaminhoz jutsz, a szakértők étrendkiegészítők szedését ajánlják. A legtöbb multivitamin-tabletta 400 IU (nemzetközi egység, általánosan használt mértékegység a gyógyszerészek által) D-vitamint tartalmaz, ami azt jelenti, hogy napi egy vagy két tabletta elegendő a szükséges D-vitamin mennyiség beviteléhez a legtöbb ember számára. Persze vannak olyan tabletták is, amelyek önmagukban nagyobb dózisú D-vitamint tartalmaznak, általában kalciummal kombinálva.

D2 vagy D3? Ez itt a kérdés

A D-vitamin étrendkiegészítők két formában elérhetők: D2 és D3. Mindkét verzió hatásos, és akármelyik szedhető az elegendő D-vitamin bevitele érdekében. De a 2 nem egyenlő a 3-mal. A D3 az a fajta D-vitamin, amelyet a test készít, és a legfrissebb jelentések szerint a D3 több mint 3-szor hatékonyabb lehet a D-vitamin-szint gyors növelésében és hosszabb ideig marad a szervezetben, mint a D2-vitamin.

Mennyi D-vitaminra van szükséged?

A szükséges D-vitamin mennyisége a kortól és a rizikó faktoroktól függ. Az ajánlott napi bevitel, amit ellenőriztek az 50 év alattiaknak 200 IU, 50 és 70 év között 400 IU, a 70 évnél is idősebbeknek pedig 600 IU. A fiataloknak, főként a gyerekeknek naponta 400 IU D-vitaminra van szükségük.

A D-vitaminszint ellenőrzése

Létezik egy egyszerű vérteszt (a D 25 hydroxyvitamin szintet méri), amit az orvos írhat elő számodra. Habár a legtöbb orvos csak akkor végezteti el, ha kéred.

D-vitamin és a gyógyszerek

A szteroidos gyógyszerek beleavatkozhatnak a D-vitamin-anyagcserédbe. Ha szteroidokat szedsz, mindenképpen beszéld meg az orvosoddal a D-vitamin kérdését. Ugyanez igaz a keményebb gyógyszerekre, mint például az epilepsziás görcsök elleni gyógyszerekre, vagy a koleszterinszint-csökkentők.

Mennyi a túl sok?

Van egy felső határa is annak, hogy mennyi D-vitamin szedése biztonságos. A napi 2000 IU az a mennyiség, ami még biztonságos, de egyes szakérők szerint a limit sokkal alacsonyabban van. Habár nem is kell több D-vitamint szedned, hacsak nem az orvosod írja azt elő.

(Sz.L.)

 Kapcsolódó cikkek


ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!