/ SZÜLŐKNEK / Hogyan vegyük rá gyermekü...
  2015-01-12

Hogyan vegyük rá gyermekünket az együttműködésre?

A legtöbb szülő szeretné, ha gyermeke segítene a ház körüli teendőkben, és megtanulná felelősséggel kezelni a feladatokat, ám nem szeretnék őket nyaggatni emiatt.

- hirdetések -

Sok szülő úgy gondolja, hogy ha gyermekét szeretné rávenni gyermekét az együttműködésre, azt csak a nyaggatás árán érheti el. Emiatt azonban gyermekek érzékenyebbek lehetnek, hiszen folyton csak Hogyan vegyük rá gyermekünket az együttműködésre?parancsolgatnak nekik. Ez pedig egyik fél számára sem jó.

Gondolja át, mit fog mondani!

Mielőtt megkérné gyermekét valamire, gondolja végig, hogy amit kérni fog, az teljesíthető-e.

Gondolja végig, hogy:

  • Meg tudja csinálni gyermeke, amit Ön kér? Rendelkezik gyermeke a feladat elvégzéséhez szükséges tudással, képességgel vagy felszereléssel?
  • Ésszerű a kérés? Elegendő időt adott gyermekének, hogy megcsinálja, amit kért tőle?

Pontosan magyarázza el, mit szeretne!

Ha tényleg azt szeretné, hogy gyermeke segítsen Önnek, akkor érthetően el kell magyaráznia az elvárásait. Ne várja el tőle, hogy egyetlen mondatból megértse, hogy mit szeretne. Ha mást nem is, két dolgot nagyon egyszerűen és egyenesen kell kifejtenie: az időt és az eredményeket. Fogalmazza meg egyértelműen, hogy mikorra szeretné, ha gyermeke elvégezné a feladatot. Írja elő azt is nagyon pontosan, hogy mit végezzen el gyermeke, és milyen eredményt vár el tőle.

Írja le a következményeket!

Vázolja fel tisztán, hogy mi a következménye annak, ha nem csinálja meg a feladatokat. Ez egy jó motiváló erő gyermekének, másrészt el lehet vele kerülni az esetleges vitákat, ha a feladatot nem teljesítette. Bármi is legyen a következmény, az legyen ésszerű. A következmények célja a nevelés, nem pedig a büntetés.

Visszajelzés

Attól még, hogy világosan kifejtette gyermekének, hogy mit vár el tőle, még ne feltételezze, hogy gyermeke ezt meg is értette. Győződjön meg arról, hogy gyermeke valóban megértette azt!

Egyezzenek meg!

Fontos, hogy gyermeke szóban is kifejezze, hogy megértette a feladatot, és hajlandó megcsinálni. Még jobb, ha a gyermeke beleegyezését is kéri, így ő is részt vehet a döntéshozatalban.

Emlékeztesse rá gyermekét!

Időnként nem árt, ha emlékezteti gyermekét a feladatra. Fontos, hogy ez ne kérésnek, csupán emlékeztetőnek hangozzon. A tinédzser gyermekeknek nehéz beosztaniuk az idejüket. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem tudják megcsinálni a feladatot, csupán segítségre van szükségük. Készítsen emlékeztetőket a feladatokhoz, főleg a mindennapi házimunkához.

Hagyja hibázni!

Ha pontosan kifejezte, hogy mit kér, gyermeke pedig megértette, akkor ne avatkozzon bele a megvalósításba, és ne csinálja meg helyette a feladatot az utolsó pillanatban! Az egyetlen módja, hogy gyermeke megtanulja a felelősség fontosságát az, ha szembesül a következményekkel. Ragaszkodjon a megállapodáshoz!

Gondolja végig a következményeket!

Ha a határidő elmúlt, a feladat pedig nincs befejezve:

  • Ellenőrizze le, hogy tényleg nincs kész!
  • Kérdezze meg gyermekét, miért nem csinálta meg! Lehetnek olyan enyhítő körülmények, amelyek megmásíthatják a következményeket.
  • Magyarázza el nyugodtan gyermekének, hogy milyen következőkkel kell számolnia!

Köszönje meg!

Ha gyermeke elvégezte a feladatot, a pozitív visszajelzés nagyon fontos. Ha megköszöni gyermekének a segítségét, azzal nemcsak elismeri őt, de azt is megmutathatja neki, hogy hogyan fejezze ki a háláját mások felé. Ha tiszteljük a másikat, sokkal szívesebben működünk együtt vele a későbbiekben is.

Ha ezeket a lépéseket megismétli néhány hónapig, rá fog jönni, hogy gyermeke sokkal együttműködőbb lesz, Önnek pedig kevesebbet kell majd nyaggatnia őt. 

(KamaszPanasz)