/ SULI / Stresszkezelési kisokos
  2015-03-15

Stresszkezelési kisokos

Manapság szinte folyamatosan stresszhelyzetben vagy. Bizonyítanod kell az iskolában, meg kell felelni a szülők és a barátok elvárásainak, a környezet hatásairól nem is beszélve. Valószínűleg azt hiszed, a stressz csak a hangulatodat befolyásolja, ám ez nem így van. Kihat az egész szervezetedre.

Mikor stresszhelyzetbe kerülsz, az agyad kémiai anyagok tömegét bocsátja ki, hogy helyt tudj állni. Mikor a stresszhelyzet megszűnik, a testedben is visszaállnak az eredeti állapotok. Mindez kihat a szervezetedre is.

- hirdetések -

Testi tünetek

Az állandó stressz hatására jelentkezhetnek:
- emésztési zavarok, hasfájás
- testsúlynövekedés vagy kórós fogyás
- gyengül az immunrendszer, fogékonyabb vagy a különböző fertőzésekre
depresszió
fejfájás
- csökkenő teljesítmény otthon és az iskolában

Ahhoz, hogy segíthess magadnak ezeket a tüneteket csökkenteni vagy megszüntetni, először is tudnod kell, hogy stressz és stressz között is van különbség.

Hasznos stressz: mindenkinek szüksége van kihívásokra. Bizonyos helyzetek cselekvésre ösztönöznek, s ezáltal a maximumot hozhatod ki magadból. Fontos azonban, hogy ismerd a korlátaidat és tudd, hol a határ.

Ha kóros a stressz

  • Hallgass a testedre: A fejfájás, ingerlékenység, az étkezési szokásokban bekövetkező változás, az emésztési  problémák mind azt jelzik, hogy túl sok stressz ér.  Próbáld enyhíteni a tüneteket masszázzsal, meditációval, pozitív gondolkodással!
  • Aludj eleget: Alváshiány hatására sokkal ingerlékenyebb, érzékenyebb, esetleg agreszívabb lehetsz. Ez nem jó se neked, se a környezetednek, hiszen további konfliktusok forrása lehet.
  • Támaszkodj szeretteidre: A nehéz napokon meríts erőt a családod vagy barátaid segítő támogatásából! Töltődj fel a tőlük nyert energiákkal, vagy kérj segítséget tőlük, ha szükséged van rá.
  • Gondolkodj pozitívan: A fejedben keringő negatív gondolatokat helyettesítsd pozitívval. Ahelyett, hogy arra gondolnál: „Sosem fogom tudni ezt megcsinálni” mondd inkább, hogy „Ezt a kihívást lépésről lépésre fogom legyőzni.”
  • Oszd be az idődet: Készíts fontossági rangsort a rád váró feladatokról, és tartsd magad hozzá. Nem lehet egyszerre mindent megoldani, haladj lépésenként!
  • Figyelj a megfelelő táplálkozásra: Ismered a mondást: Ép testben ép lélek.
  • Sportolj, meditálj, jógázz.

Segítő trükkök

A mobiltelefonnak, internetnek köszönhetően ma már bármikor, bárhol, bárkit el lehet érni. Ám nem árt időnként megszabadulni a technika eme vívmányaitól.

- Pihentesd a szemed, az agyad. Próbálj meditálni.
- Kapcsold ki a telefont, mikor a családdal ebédelsz vagy vacsorázol!
- Az e-mailek megválaszolására csak egy vagy két alkalmat szentelj naponnta.
- Hetente egyszer tarts számítógépmentes napot. Ilyenkor próbálj meg inkább a barátaidra, családtagjaidra, egyéb hobbijaidra koncentrálni.

(KamaszPanasz)