/ SULI / Érettségi túlélő kalauz: ...
  2016-05-29

Érettségi túlélő kalauz: a szóbeli vizsgák

Már jócskán benne vagyunk az érettségi időszakban: gőzerővel kell készülni a szóbeli vizsgákra. Hogyan fogj hozzá, milyen szempontokat tarts szem előtt? Tanácsok a szóbeli érettségire való készüléshez.

Ha az elmúlt időben kellő figyelmet fordítottál, egyensúlyt teremtettél a kiegyensúlyozott táplálkozás, a tanulás és a pihenés között, nem érhet nagyobb meglepetés: szellemi teljesítőképességed valószínűleg a csúcson van. Tanácsaink segítenek abban, hogy a maximumot hozhasd ki magadból.

- hirdetések -

Pihend ki magad – aludj eleget!

Kevés alvás = biztos elvérzés a vizsgán. Nem mindenki számára létszükséglet a napi nyolc óra alvás, van, akinek hat órányi alvás is megteszi, mégis a vizsgaidőszakban elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű, pihentető alvás. Ezt persze könnyű mondani, de nehéz egy fokozott izgalmi állapotban lévő diáknak teljesíteni, különösen, ha úgy érzi, nem készült fel teljesen. 

Egy pohár meleg, mézes tej lefekvés előtt lazító hatású, és segít az elalvásban. Ha azonban úgy érzed, inkább tanulással töltöd az éjszakát, ügyelj az egyensúlyra: napközben akár többször is pihenj le egy kényelmes kanapén, vagy nyújtózz el az ágyadban legalább húsz percre.

Tanulási technikák

A diákok többsége a legrövidebb időn belül a lehető legnagyobb ismeretanyag-mennyiséget igyekeznek beletömni a fejükbe. Ha már úgyis a fontos adatok kijegyzetelésére szántad az időt, a memóriád javítása érdekében a jegyzeteidet egészítsd ki képekkel, táblázatokkal, írj anagrammákat, emlékeztető cetliket!

Összefoglalásképpen az információkat ötletbörzeszerűen – rajz formájában – akár egy fa leveleiként is megjelenítheted. Különösen sokat segíthet, ha megkéred az egyik barátodat vagy a szüleidet, hogy szúrópróbaszerűen kérdezzenek ki a tanultakból, tegyenek fel a téma kapcsán aktuálisan felmerülő kérdéseket.

Lehet, hogy már te is tapasztaltad, hogy amikor stresszes állapotban vagy, az agyad gondolkodásért felelős területeinek nagy része a feszültség hatására „lekapcsol”. Ilyenkor kitűnő módszer, ha két kezünket a szemeink fölött, a szemöldök és a hajtő között tapintható két homlokdudorra helyezzük. E két pont érintését követően élénkülni kezd a vérkeringés a fontos régiókban, „felgyullad a villany” a fejünkben. 

Figyelj az étkezésekre!

Lehet, hogy gyorsabb, s egyszerűbb bekapni valamit az iskolai büfében, vagy beugrani valamelyik gyorsétkezdébe, ugyanakkor ez a lehető legrosszabb választás. Fokozott szellemi igénybevétel esetén a tested, a szellemed igenis megköveteli a tápanyagdús, harmonikus táplálkozást. Lényegesen több energiával tudsz tanulni, vagy akár a vizsgán szerepelni, ha a testben, lélekben egyaránt felkészülten állsz az érettségi előtt.

Fogyassz minél több zöldséget, gyümölcsöt, a szív- és az agy működését segítő fehérjedús- és megfelelő mennyiségű szénhidrátot tartalmazó ételeket. Stressz hatására megnő a szervezet vízigénye, és ha nem kap kellő mennyiségű folyadékutánpótlást, az agyi impulzusok továbbítása lelassul, romlik a koncentrációs képesség, s a rövidtávú memória is.

Nagyon fontos, hogy az elfogyasztott folyadék nagyobb részét a víz tegye ki; a cukrozott üdítők cseppet sem járulnak hozzá a jobb teljesítőképességhez, sőt, akár további vízre is szüksége lehet a szervezetünknek. Ideges, feszült helyzetben egy-két pohár szénsavmentes víz szinte azonnali felfrissülést eredményezhet. 

Lazíts!

Az életünk fontos pillanatai közé tartoznak a pihenés percei, sejtjeink ténylegesen meghálálják a nyugalomban töltött pillanatokat. Igenis szakíts időt arra, hogy kikapcsolj, és NE túráztasd folyton az agyadat. Ülj le a kedvenc tévésorozatod elé, menj el moziba, de a legokosabb, ha a szabad levegőn töltöd a feltöltődés perceit. 

A nagy napon

Az érettségi napjának reggelén feltétlenül ellenőrizd, hogy minden szükséges eszközt beraktál-e a táskádba. Legjobb, ha ezeket még előző este összepakolod! Semmi ne maradjon otthon, ami számodra fontos lehet, kár lenne valamilyen ostoba aprósággal felesleges stresszt okozni magadnak. Nem a legjobb kezdés, ha a vizsgáztatótól kérsz kölcsön tollat!

Oszd be az idődet!

Mikor megkaptad a kérdéseket, próbáld beosztani, mennyi idő jut a téma kidolgozására! Amennyire csak lehet, tartsd magad ehhez az időbeosztáshoz! Hagyj néhány percet a vázlatod végső átnézésére!

Ne idegeskedj sokat: miután megkaptad a tételedet, kezdd el kidolgozni azt! A gondolatok - meglátod - folyamatosan fognak jönni egymás után. Ez pedig önbizalmat adhat a folytatáshoz. Fontos, hogy vázlatot írj - és ne esszét -, olyat, ami tartalmaz minden fontos adatot.

A szóbeli vizsgán - miután kidolgoztad a tételedet - már csak ezeket a fontos információkat kell mondatokba foglalnod, és az összefüggéseket megvilágítanod. Ha valami nem jutna az eszedbe, ne idegeskedj rajta, haladj tovább, és később térj vissza rá. Ha még ilyenkor sem jut az eszedbe, ne gondolkozz rajta tovább, koncentrálj inkább arra, amit tudsz!

Ha esetleg valamelyik vizsgád nem sikerül úgy, ahogy szeretted volna, ne add fel, próbálj a következőre koncentrálni, s azzal javítani!

Sok sikert kívánunk! Ugye az ásványvizes üveget sem felejted otthon? 

(O.K.T.)