/ SULI / Iskolai stressz: rosszull...
  2012-01-03

Iskolai stressz: rosszullét és hasfájás - A szakértő válaszol

Tisztelt doktornő! A vizsgaidőszak kellős közepén álló diák vagyok, nagyon lefoglalnak a vizsgák és a körülöttük zajló felhajtás, noha próbálok odafigyelni magamra, ez nem mindig jön össze. Mostanság későn ébredek, úgy, hogy fáj a hasam, és nem tudom az okát.

- hirdetések -

Nem találtam a dologra logikus magyarázatot, ezért azon tűnődöm, hogy lehet-e a stressz által kiváltott jelenség? Okozhat a stressz, a szorongás betegséget? Eddig ugyan csak néhány alkalommal fordult elő, de az mindig vizsgaidőszak során történt.

Kedves Levélíró!

A stressz betegít jelenséget szinte minden egyetemen, főiskolán tanuló diák megtapasztalja a vizsgaidőszak során. Ahogy te is feltételezted, valóban előfordulhat, hogy a stressz okozza nálad a fizikai tüneteket. Egy 2004-es tanulmány során kiderült, hogy a különféle bélrendszeri problémákban, mint például az irritábilis bélszindrómában szenvedő betegek esetében sokkal magasabb stressz szintet mértek, mint azon személyeknél, akiknek nem állt fenn ismert belgyógyászati probléma. A tanulmányból nem derült ki, hogy vajon a stressz okozta a problémákat, vagy a már meglévő állapot volt felelős a magasabb szintű stresszért.tanulás

Azonban általánosan elismert tény, hogy a pszichológiai eredetű stressz vagy érzelmi trauma, fokozott idegállapot okozhat rosszullétet, sőt hányingert is egyes személyeknél. Ezek a tünetek többnyire olyan életkörülmények esetén jelentkeztek, amikor az adott illető nagy nyomásnak, stressznek volt kitéve. Ilyenek helyzetek lehetnek: az állás elvesztése, közelálló személy halála, vagy iskolával, munkahellyel kapcsolatos intenzív félelem, szorongás, idegesség.      

A másik dolog, amit érdemes végiggondolni, hogy vajon történt-e nálad étrendbeli változás (fogyasztott étel-ital minőségi, mennyiségi eltérése, étkezés gyakorisága), ha igen, okozhatta azt a stressz vagy más külső körülmény?  A teában, kávéban, üdítőkben, energiaitalokban - amelyek népszerű megoldások a tanuláshoz szükséges koncentráció fenntartásában, főleg éjszakai aktivitás esetén - található koffein okozhat emésztési problémákat, gyomorpanaszokat. A savas italok (üdítők, citrusfélékből készült gyümölcslevek) szintén okozhatnak hasonló problémákat. De ugyanígy kockázatosak a túl zsíros vagy fűszeres ételek. Tehát ha azon veszed észre magad, hogy az elfoglaltságodból adódóan nagyobb mennyiségű egészségtelen ételt fogyasztasz, akkor ne csodálkozz, ha nincs minden rendben a hasadban.  

Ezeken kívül egy sor dolog lehet felelős még a rosszullétért és a hasfájásért, például laktóz intolerancia, székrekedés, gyomorégés, emésztési zavar, sőt akár ételmérgezés is. Abban az esetben, ha a rosszullét vagy hányinger közvetlenül étkezés, vagy valamilyen gyógyszer bevétele után jelentkezik és szédüléssel is jár, esetleg huzamosabb ideig fennáll (48 órán keresztül), akkor minél hamarabb orvoshoz kell fordulni. Az enyhe hasi fájdalom és rosszullét alábbhagyhat, ha tiszta vizet iszol, kerülöd a szilárd ételeket, amíg a gyomrod helyre nem jön. Esetleg savlekötő gyógyszert javasolt beszedni, amennyiben gyomorégésről van szó.

Ne gondolkozz azon, hogy vajon érdemes elmenni az orvoshoz, inkább tévedj, de legyél elővigyázatos, így az is kiderülhet, hogy mi okozza a tüneteket, vagy nincs-e valami komolyabb probléma a háttérben. Nem csak az derülhet ki, hogy mi okozza a panaszaidat, de azokra könnyebben megtalálható a megoldás, amennyiben orvosi segítséghez folyamodsz.

A stressz ellen, valamint a feltehetően stressz okozta rosszullét és hasfájás leküzdésére érdemes megfogadnod a következő stresszkezelő tippeket, megoldásokat. Jellemzően akkor van ezekre a legnagyobb szükség, amikor nyakadon a vizsgaidőszak.

- Tarts elégséges mennyiségű szünetet tanulás közben, még ha az csak pár percet jelent, akkor is, mert a szervezetednek szüksége van rá!

- Tervezz előre, szervezd meg az időbeosztásodat, így elkerülheted a kapkodást és biztos lehetsz benne, hogy mindent átvettél (feltéve, ha betartod)!

- Tornázz naponta, akár egyedül is lehet, de társaságban minden jobban megy. Akár 20 percnyi séta is megteszi az egyetem körül!

- Táplálkozz egészségesen és kiegyensúlyozottan, valamint az evések közti nassolást is lehetőleg egészséges élelmiszerekből válogasd össze!

- Éjszaka aludd ki magad rendesen!

- A koncentrációképesség megőrzése céljából és a stressz leküzdéséhez végezz légzésgyakorlatokat, meditálj, jógázz vagy próbálj ki más relaxációs technikát a lazításra!

Sok szerencsét kívánok neked a vizsgákhoz! Fontos, hogy jó jegyeid, eredményeid legyenek, de az is fontos, hogy ne hanyagold el az egészségedet és vigyázz magadra! A különféle stresszkezelő módszerek elsajátítása és alkalmazása nem csak a vizsgaidőszakok során lesz hasznos, hanem máskor is..

  Kapcsolódó cikkek