/ MOZGÁS / Allergia az edzésre: halá...
  2011-11-11

Allergia az edzésre: halál a futópadon

Az elliptikus gépen való megterheléstől hányingered van? Volt már olyan érzésed, hogy ha még egy percet töltesz a futópadon, véged? Talán ez az egész nem csak képzelgés... Néhány ember valóban allergiás a testedzésre, és egy izzasztó edzésbe bele is halhatnak.

- hirdetések -

A terhelés indukálta anafilaxia egy meglehetősen ritka állapot, amely csalánkiütést, ájulást, hányást és légzési nehézséget okozhat edzés közben, és a tünetek még 4 órán át is eltarthatnak. Bizonyos esetekben az edzés előtt elfogyasztott ételek is előidézhetik, mint a mogyoró, kagyló, tojás vagy akár a zeller. De ez nem csak átlagos élelmiszer-allergia - állítja a szakértő.

˝Ezek olyan emberek, akik csak akkor reagálnak így, ha közvetlen edzés előtt fogyasztják el ezeket az ételeket˝ - magyarázza Dr. Jacqueline Eghrari-Sabet, aki allergológus magánpraxist folytat a marylandi Montgomeryben, és szóvivője az Amerikai Allergológiai, Asztma és Immunológiai Intézetnek. ˝Kagylót enni és ott ülni? Semmiség. De kagylót enni és edzeni? Ezeknek az embereknek ez elég rossz ötlet.˝futópad

Ahogy testmozgás közben a szívritmus felgyorsul, a vér sokkal gyorsabban áramol a szerveken keresztül, és ennek következtében a pulzus gyorsabb, mint normálisan. Minden egyes úttal, amit a vér a gyomorba tesz meg, egyre több, mondjuk zellerdarabot vesz fel. A terhelés indukálta anafilaxiásoknál a vér által felvett normál mennyiségű zeller antitestek nem okoznak zavart, de edzés közben a vér által felvett extra zellerdarabok allergiás reakciót váltanak ki.

A futás és a kocogás a legvalószínűbb, hogy kiváltja a támadást, de a többi megerőltető tevékenység, mint a tánc, röplabda, síelés vagy akár kertészkedés is okozhat reakciót.

A 70-es évek óta 1000 terhelés indukálta anafilaxiát dokumentáltak, ezek közül egy esetben történt halál. A szakértők úgy vélik, hogy ez azért van, mert sokan képesek gyorsan felismerni a tüneteket, és ellenőrzés alatt tartják azzal, hogy az étkezés és edzés között tartanak pár óra szünetet, és az edzést lassú bemelegítéssel és levezetéssel erősítik meg.

˝Általában akkor történik ilyen, ha tényleg edzel.˝ állítja Eghrari-Sabet. ˝Nem hinném, hogy bowlingozás közben jönne rád. De ha cardio edzést végzel, vagy hip-hop táncra jársz, akkor igen.˝

Mások kevésbé súlyos edzés allergiában szenvednek, mint a kolinergiás csalánkiütés, átlagos hőkiütés, amely abban tér el az anafilaxiától, hogy az elejétől a végéig csak bőrreakció van – semmi hányingerrel vagy nehézlégzéssel nem küzdenek ezek az emberek. Az emberiség 10-20%-a fogja ezt átélni élete során. Edzés mellett a napozás, fűszeres ételek, vagy akár a túlzott érzelmi feldúltság is előidézheti a viszkető támadást.

Az állapot spontán is kitörhet, tehát ha egész életedben kiütésmentesen edzettél, váratlanul akkor is kijöhet rajtad a csalánkiütés. Még néhány maraton futónak is hirtelen jöttek ki a kiütései futás után, számol be Eghrari-Sabet. A nők a leginkább fogékonyak erre az állapotra, és az első megjelenés átlagos életkora 16 év (Könnyű módja a testnevelés óra alól való felmentésnek?).

Sajnálatos hír azoknak, akik ürügyet keresnek testmozgás ellen, hogy a legtöbb bőrgyógyász és allergológus az edzéshez kapcsolódó allergiákkal küzdő pácienseket visszaküldik az öltözőbe.

˝Ha hozzám jönnek, nem fogom azt mondani, hogy ne edzenek˝ - mondta Dr. Bruce Robinson, egy manhattani bőrgyógyász. Ehelyett azt javasolja a betegeknek, hogy találjanak egy kevésbé megerőltető edzésmódot, vagy hűvösebb helyet az edzésre.

Mivel a viszkető kiütések a test hőmérsékletének hirtelen növésével jönnek elő, meg lehet őket előzni lassú bemelegítéssel és levezetéssel, minden edzés elején és végén. Vagy próbáld ki az úszást kardio edzés helyett, ami alacsonyabban fogja tartani a tested hőmérsékletét. Ha az élelmiszer-allergia a bűnös, ne egyél edzés előtt pár órával!

Bár a komoly mellékhatások ritkák, néhány szakértő szerint a terhelés indukálta anafilaxia sokszor diagnosztizálatlan marad. Tehát az edzés közben előjövő viszketésre figyelj oda! Ez talán a legjobb módja, hogy elkerüld a futópad okozta halált.

(Ő. K., msnbc)

  Kapcsolódó cikkek