/ MOZGÁS / A téli sportsérülések meg...
  2017-11-30

A téli sportsérülések megelőzése

Azok számára, akik szeretik a téli sportokat, az egyik legrosszabb dolog, ami történhet, hogy megsérülnek a mozgás közben. Noha bizonyos dolgok ellen nem tehetünk semmit (pl. hóhiány), rengeteg olyan dolog van, amivel megakadályozhatjuk, hogy megsérüljünk.

Ellentétben azzal, amit gondolsz vagy esetleg hallottál a sérülés kockázatáról, a síelés vagy snowboardozás sokkal kevésbé veszélyes, ha betartjuk a megfelelő óvintézkedéseket, mint azt a legtöbb ember hiszi.

- hirdetések -

Hogyan csökkentsd a sérülések kockázatát?

  • Tartsd be a pálya biztonsági előírásait!
  • Figyelj az oktató instrukcióira! A sérülések gyakoribbak a kezdőknél, ráadásul a kezdetben beidegződött rossz szokásokat később sokkal nehezebb kijavítani.
  • Ellenőriztesd a felszerelésed, vagy bérelj jó minőségű felszerelést használó cégtől.
  • Mindig a tudásodnak megfelelő felszerelést használj. A hosszabb sílécekkel nehezebb fordulni, míg a nem megfelelő kötés balesetveszélyes.
  • A csizmát úgy kell megválasztani, hogy a boka ne tudjon benne mozogni.
  • Figyelj oda, hogy a kötés megfelelő legyen! Hidd el, a külföldön történő lábtörések ellátása sokkal több gonddal jár!
  • Bármi is történjen, ne a barátaidtól kölcsönözz felszerelést! Ez a sérülés kockázatát nyolcszorosára növeli!
  • Alaposan melegíts be! Pár percig nyújtsd a combizmokat, a csípő és a fenék izmait! Minden egyes alkalommal legalább 30 másodpercig tartsd ki a nyújtást. Nem szabad, hogy fájjon!
  • Ismerd fel, mikor van szükséged egy kis pihenőre! A legtöbb sérülés délután, illetve este történik a fáradtság miatt.
  • Ne ess kísértésbe! Mindig csak a tudásszintednek megfelelő pályát válassz! A baleseti statisztikák arról árulkodnak, hogy sokkal nagyobb a baleset kockázata, ha egy sokkal tapasztaltabb partnerrel próbálsz meg lépést tartani.
  • Viselj megfelelő, réteges ruházatot! Ne felejtsd a jó minőségű napszemüveget, védőszemüveget és a naptejet sem!
  • Viselj védősisakot! Tudni kell azonban, hogy egyetlen sisak sem védi teljesen azokat, akik túl gyorsan és/vagy vakmerően csúsznak.
  • Soha ne csússz egyedül, és tudd, hol van lavinaveszély. Fontos tudni, hogy a fák lelógó lombkoronája által takart hószakadék igen veszélyes. Ráadásul minél jobban próbálsz kikecmeregni belőle, annál inkább belesüllyedsz. A túlélés esélyei minimálisak, különösen, ha nincs velünk egy partner, hogy segítsen kiszabadulni.
  • Sose próbálj meg zárt pályán lesiklani. Nem csak sérülési kockázattal, de esetlegesen büntetőjogi felelősséggel járhat. A lesiklópályák lezárásának jó oka van, még akkor is, ha annak oka a számodra nem nyilvánvaló.

Hogyan viselkedj a pályán?

  1. Mindig úgy viselkedj a pályán, hogy ne veszélyeztess másokat!
  2. Mindig vedd figyelembe a képességeid, tudásszinted és állóképességed, mikor terepet választasz!
  3. Biztonságos utat válassz, figyelj a körülötted siklókra is!
  4. Előzés közben hagyj elég helyet, mivel lehet, hogy az előzött személy esetleg váratlan manőverbe kezd!
  5. Nézz szét minden irányban, mielőtt elindulsz, bizonyosodj meg róla, hogy biztonságos!
  6. Sose állj meg szűk helyen, vagy ahol korlátozott a láthatóság. Ha meg akarsz állni, mindig a pálya szélén tedd azt.
  7. Ha gyalog szeretnél visszajutni a hegytetőre, azt mindig a pálya szélén tedd.
  8. Tartsd be a jelzéseket, jelzőfeliratokat: mind a Te biztonságod szolgálják!
  9. Ha balesetet látsz, kötelességed segíteni, illetve a mentőszemélyzetet minden lényegs információval ellátni!

(WEBBeteg)