/ LÉLEK / Hogyan éld túl a szülő el...
  2014-11-01

Hogyan éld túl a szülő elvesztését?

Hidd el, tudom milyen az, ha mélyponton vagy, főleg ha az anyukádat, apukádat vagy közeli hozzátartozódat vesztetted el, és az ismerőseid úgy próbálnak segíteni, hogy megmondják, mit olvass, egyél, hogyan tereld el a gondolatodat futással, jógázással vagy meditációval, és hogy kivel beszélgess. Te meg csak ezt gondolod: ,,Igen persze. Jelenleg ezek közül semmi sem érdekel. Csak hagyj az ágyamban feküdni egyedül, oltsd le a lámpát és csukd be az ajtót, ha kimész.”

- hirdetések -

DE! Rendkívül fontos, hogy miután elvesztesz valakit, tedd meg azokat az apró lépéseket, amikkel segíthetsz magadon! Csak az egyszerű dolgokat. Bár ilyenkor az evés, ivás, zuhanyzás és a friss Hogyan éld túl a szülő elvesztését?levegő a legutolsó dolog, ami érdekel, tudnod kell, hogy ezek elhanyagolása nem tesz jót a szervezetednek, sőt, csak rosszabbul leszel tőle. Gondolj csak arra, milyen, amikor beteg vagy influenzás vagy: nincs meg a kellő energiád ahhoz, hogy véghez vidd a napi teendőidet. A képlet egyszerű: ha nem segíted a testedet, esélye sincs arra, hogy ő támogasson téged, pedig ilyen időszakban erre nagyon is szükséged lenne.

Íme, a legalapvetőbb dolgok, amit meg kell tenned magadért.  Ha ezeket sikerül teljesítened, jó úton haladsz. Ezek mind olyan magától értetődő dolgok, amikre nem kell figyelmeztetni, ha jól vagy, de ha éppen nem, könnyen elfeledkezhetsz róluk.

Egyél!

Ez egyértelmű - enni kell. Ne hagyj ki étkezést, akkor sem, ha épp semmi étvágyad sincs! Nem fogok hosszú listát írni arról, hogy mit kellene enned. Próbálj meg annyi egészséges ételt enni, amennyit csak tudsz - sok gyümölcsöt és zöldséget. Te tudod, mi jó a szervezetednek - milyen típusú ételből mennyit, és milyen gyakran. Az, hogy bánatodban nem eszel és betegesen lefogysz, nem segít az érzelmeid feldolgozásában.

Víz

A testednek szüksége van a vízre ahhoz, hogy működjön, dehidratáltan rosszabbul fogod magad érezni. Ha nem kívánod a vizet, igyál gyógyteát. A lényeg, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékot vigyél be a szervezetedbe. Semmilyen elfogadható kifogás nem létezik a napi 2 liternél kevesebb folyadékfogyasztásra! Próbáld meg ezt teljesíteni! Persze nem kell leállni a kávézással vagy teázással, ha azokat szereted. Csak ne próbáld meg ezekkel helyettesíteni a vizet - az olyan, mintha csalnál.

Mozogj!

Főleg, ha épp az ágyban, kanapén fekszel, vagy egész nap csak magadba roskadva ülsz. Tudom, ilyenkor kényszernek tűnhet kimenni a szabadba és csinálni valamit, de a testednek szüksége van a mozgásra és a friss levegőre, emellett a mozgás az egyik legjobb fegyver a szomorúság vagy rossz hangulat ellen. Csak 15 perc séta a házatok körül! Egyszerű megtenni, és bár most nem hiszed, jobban fogod magad érezni utána.

Zuhanyozz/fürödj minden nap!

Ha másért nem is, de ettől élőbbnek, emberibbnek érzed majd magad.

Gondold át, ki/mi segíthet!

Ez azt jelenti, hogy gondold végig, mitől érzed magad egy kicsit jobban, amikor a dolgok igazán rosszra fordulnak. Van-e esetleg egy dal, ami megvigasztal, egy TV-műsor, ami eltereli a figyelmed, egy barát, aki jobb kedvre derít, meditációs technika vagy bármi más, amitől kicsit jobban érezheted magad? Segíthet például az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája), mely az úgynevezett meridiánpontok kopogtatásával és pozitív megerősítések mondogatásával állítja helyre a szervezet megváltozott energiarendszerét, így nyújtva segítséget a depresszióra, szorongásra, poszttraumatikus stressz szindrómára és számtalan egyéb érzelmi problémára. A youtube-on számtalan segítő videót találhatsz a témában, például ez.

Ha úgy érzed, ez nem az a helyzet, amikor új módszereket szeretnél kipróbálni, keress inkább valami olyan dolgot, amiről tudod, hogy beválik.

Barátok, család

Tudd, kit kell felhívnod, ha nevetni szeretnél, ha sírni akarsz, vagy ha csak beszélgetni szeretnél pár percet. Mondd el, mire van szükséged, például: ,,Kérlek, mesélj nekem a napodról” vagy ,,Nem tudsz átjönni tévézni? Nem akarok beszélgetni, csak szeretnék veled lenni”. Tudd, hogy nem lehet mindenki ott neked, de ne fordíts hátat azoknak, akik igen. Ne zárkózz el a világtól! Az emberi kapcsolatok segítenek. Sokkal többet, mint azt most gondolnád!

Sírj!

A sírás gyógyító erejű. Akármi is dúl benned, ki kell fejezned valahogy. Ha úgy érzed, sírnod kell, de azt mondod magadnak, hogy erősnek kell maradnod, csak elfojtod magadban azokat az érzéseket, melyeket a tested nem akar magában tartani. Ha elfojtod az érzelmeid, azok végül testi tünetek formájában jelentkeznek, ami sokkal veszélyesebb és fájdalmasabb, mint egy-két kiadós sírás!

Ha úgy érzed, képtelen vagy sírni, nézz szomorú filmet, vagy hallgass szomorú zenét. Nem azért, hogy sírásra kényszerítsd magad, hanem azért, hogy ezek segítségével utat engedhess az elfojtott érzelmeidnek. (Segíthet például a „Jobbra is, balra is” című ausztrál filmdráma, melynek szereplői megpróbálják feldolgozni a váratlanul nyakukba szakadt halálhíreket, miközben azon törik a fejüket, vajon mivel érdemelték ki, hogy a sors így elbánt velük.)

Az alkohol nem megoldás

Nem azt mondom, hogy soha semmit nem ihatsz. De legyél tisztában azzal, hogy az alkohol egy nagyon jól ismert nyugtatószer, és ha sokat iszol, csak még több pusztítást okoz az érzelmeidben és a hangulatodban, amire ilyenkor egyáltalán nincs szükséged.

Légy kedves önmagadhoz!

Megérdemled, hogy vigyázz magadra, így helyezd magad előtérbe. Elég nehéz lehet, ha a családod azt várja el tőled, hogy segítőkész legyél másokkal, különösen egy haláleset után, de ahogy azt a repülőgépeken is mondják: először a saját oxigénmaszkodat kell felvenned, mielőtt bárkinek is segítenél! Bizonyosodj meg arról, hogy Te rendben vagy. Másképp a segítséged fele annyira sem lesz hasznos, mint ha te rendben lennél. Még akkor sem, ha valaki másért akarnál élni, és nem magadért.

Ezek lennének az alap dolgok. Ha majd egy kicsit jobban érzed magad, rengeteg más dologgal is segíthetsz még magadon, de most, amíg úgy érzed, összeomlott a világ körülötted, elég, ha csak ezeket a lépéseket teszed meg - hidd el, sokat fog segíteni! S ne feledd, pszichológus és orvos szakértőinkhez mindig bátran fordulhatsz segítségért!

(K.F. - kristiwest)