/ LÉLEK / Állj ellen a reklámoknak!
  2014-08-05

Állj ellen a reklámoknak!

Egymillió légy nem tévedhet? Kedvenc mondásom most talán különösen aktuális fogyasztói társadalmunkra. Hol van a határ a vágyak és a szükségletek kavalkádjában? Pontosan mire is van szükségünk? Csak azért mert egymillió társunknak tetszik valami, azt jelenti, hogy nekünk is szükségünk van rá?

- hirdetések -

Az emberi motiváció jóval összetettebb jelenség, mint az állati. A fiziológiai testi szükségleteinken túl még több olyan emberi szükségletünk van, amelynek a kielégülése nélkül üresnek érezhetjük az életünket. Az 50-es években nagyon fordult a piac világa. Míg korábban minden terméket, azért vettek meg az emberek, mert szükségük volt rá (pl.: vett egy nadrágot, mert az előző elszakadt), addig mára azért vásárolunk sok mindent, mert vágyunk rá (pl.: a nadrágom még teljesen használható, de kiment a divatból, van szebb és jobb). E mögött a jelenség mögött is valahol a pszichológia áll. Az első PR-osok megpróbálták az alapvető emberi szükségleteinket különböző tárgyakkal összekapcsolni. Ha az adott tárgyat megszerezzük magunkat, akkor azzal együtt megkapjuk valami másnak, egy szükséglet kielégítésének az illúzióját.vásárlás

Maslow szükséglethierarchiájának legalsó fokán a fiziológiai szükségletet a található. Ez annyit tesz, hogy amíg ez a legalapvetőbb élettani szükségletek nincsenek kielégülve (pl.: éhség és szomjúság), addig más szükséglet utáni vágy nem lép fel. A piac korlátlan mennyiségben kínál termékeket ezeknek a szükségleteknek a kielégítésére.

Azonban az emberi faj nem ilyen bőségben  éldegélt az elmúlt jó néhány ezer évben. Gyűjtögető-vadászó életmódot folytattak őseink, mindig annyit ettek, amennyit éppen elértek, levadásztak magunkat. A kínálat megzavarja az emberi elmét és egyre többet-és többet szeretnénk. A termékek összetétele sem a régi, így nem csoda, ha elhízáshoz vezet a túlzott fogyasztás. A fogyasztó lassan már azt sem ismeri fel, hogy pontosan mire van szüksége.

Mindig gondold át, hogy most éppen mire van szükséged. Éhes vagy, esetleg szomjas? Mindenki ismeri azt a jelenséget, hogy a boltban vásárolva valahogy több kerül a kosárba, „megkívánjuk” az adott terméket. Éhesen nem érdemes vásárolni, mert jóval többet vásárolunk. Ha megkívánsz valamit tedd fel magadnak a kérdést, hogy ha egy almát ennél (vagy bármi más, ami az otthoni éléskamrában megtalálható), akkor jobban éreznéd magad? Vagy csak valami édeset kívánsz? A cukrozott italok reklámjai azt sugallják, hogy oltják a szomjat. Az igazán szomjas ember a csapvíznek is örül.

Bizonyos reklámok egészen más szükségleteket kapcsolnak össze a termékkel. Ilyen pl.: a szeretet és az összetartozás szükséglete. A reklám azt sugallja, hogy ha megvásárolod a terméket, akkor egy adott közösséghez tartozol, ha a terméket használod, akkor mások kedvelni fognak. Pl.: a reklámban a terméket választó személyt körülrajongják a férfiak, nők, barátságosan ölelgetik. Nagyon sok reklám az önmegvalósítási igényt célozza meg. Mivel a nyugati kultúrában az élet céljává vált az, hogy az ember „sikeres” legyen (a sikert azonosították az önmegvalósítási igénnyel), a sikerhez pedig megannyi terméket csatoltak.

Autók, tévék és sok más technikai termék sugallja számunkra azt, hogy egy igazán sikeres embernek ezeket a dolgokat birtokolnia kell. Mégis mennyire van szükségünk a legújabb „high-tech” tévére, ha az előző még működik? Miért cseréljem le a mobiltelefonomat a legújabbra, ha még mindig lehet vele telefonálni? Mi lesz az eldobott, de még használható termékkel? Ezek azok a kérdések, amik a fogyasztói társadalomban sajnos nem sokszor merülnek fel. A tudatos, célzatos vásárlás lehet a megoldás, hogy ellenálljunk a reklámok hadának.

Ahogy a mondás is tartja: „gyerekkel, kisállattal és szép nővel mindent el lehet adni”.

Házi feladat: Nézz reklámokat kritikus szemmel! Mivel akarnak rávenni a termék megvásárlására? Milyen egyéb üzenete van a reklámnak?

(Börcsök Gyöngyi)