/ DROG, CIGI, ALKOHOL / Drogok és elsősegély
  2016-03-17

Drogok és elsősegély

Valaki rosszul lett a buliban? Szeretnél segíteni, de nem tudod hogyan? Cikkünkből megismerheted a droggal kapcsolatos elsősegélynyújtás lépéseit.

- hirdetések -

Mit csináljak...

…ha valaki rosszul lesz mellettem?

Drogok és elsősegélyAzonnal szólj a szórakozóhely egyik alkalmazottjának, vagy a biztonsági őrnek, hogy hívjon segítséget. Ha nem hajlandóak semmit se tenni, vedd kezedbe az irányítást, és hívd ki magad a mentőt. Ha tudod, hogy milyen drogot vett be az illető, mondd el a mentősöknek, amint megérkeznek – ez az információ életet menthet. Ha esetleg van is nálad a szerből, add oda nekik.

A mentősök nem rendőrök. Nem érdekli őket, hogy a barátod mit tett és honnan szerezte a drogot, csak az, hogy életben maradjon! Minél több és hasznosabb információval tudsz nekik szolgálni, annál nagyobb az esélye, hogy meggyógyul!

…ha összeesik valaki tánc közben?

Néhány drog (például a speed, ecstasy) annyira felpörgeti az embert, hogy észre sem veszi, mennyire kimerült, kiszáradt, felhevült. Jó néhány óra után viszont a szervezet már nem bírja tovább a megterhelést – van, aki összeesik, elájul, és van, akinél előbb más tünetek is jelentkeznek: émelygés, hirtelen fáradtság, fejfájás, vizelési nehézség, sötét vizelet vagy nehézlégzés.

Ilyenkor a legjobb, ha az ember leül, friss levegőre megy, és iszik egy kis vizet. Általában óránként fél liter folyadékot (természetesen alkoholmentes változatban) kellene meginnunk, amikor táncolunk – de vigyázat, ha valaki túl hirtelen gurít le nagy mennyiségű vizet, az is rosszullétet okozhat.

Ha valaki összeesik és eszméletlen marad, azonnal hívj segítséget! Közben helyezd stabil oldalfekvésbe (ez segíti őt a légzésben): húzd át az egyik lábát a másik felett, hogy az behajlítva érje a padlót, míg a mellkas is a padló felé fordul, a fej oldalra néz, a kéz ugyanazon az oldalon könyökben behajlik. A másik láb és kéz nyújtva marad. Tereld el a közelben táncolókat, hogy hagyjanak egy kis teret, míg az illető magához nem tér, vagy a segítség meg nem érkezik.

Ellenőrizd a légzését, és tartsd melegen. Ha újra meg újra elveszíti az eszméletét, akkor ne kínálj neki folyadékot, mert könnyen félrenyelheti.

… ha nem lélegzik?

 A legfontosabb, amit tehetsz az, hogy azonnal értesíted a mentőket, és tudtukra hozod, hogy az illető nem lélegzik. Minél hamarabb érkeznek meg, annál nagyobb az esélye, hogy vissza tudják hozni a beteget.

Amíg a mentőkre vársz, két dolgot tehetsz: megtisztítod a légutat – vagyis a hátára fordítod és kikotrod a szájából azokat a dolgokat (például hányást), amik a légzést akadályozzák.

A vérkeringést szívmasszázzsal lehet fenntartani: helyezd mindkét tenyeredet a mellkasra, félúton a bordák közé (ez körülbelül a mellbimbók magasságában van). Erősen nyomd le a kezed és masszírozd ezt a pontot (kb. 80 mozdulat/perc). A szívmasszázs fárasztó feladat – sokat segít, ha van valaki, akivel felváltva csináljátok egészen addig, amíg a mentő meg nem érkezik.

Segíthet a mesterséges lélegeztetés is. Szívmasszázs közben körülbelül 30 mozdulat után fogd be az illető orrát a hüvelyk- és mutatóujjaddal, vegyél mély lélegzetet és fújj bele a szájába, amíg a mellkasa kitágul. Ismételd meg még egyszer.

… ha pánikrohama van?

A drog pánikrohamot okozhat. Ha valakinél ilyet tapasztalsz, vezesd egy csöndesebb helyre, hogy megnyugodhasson. A villogó fények ilyenkor nem tesznek jót. Tartsd szóval, nyugtasd meg, mondd, hogy mellette vagy, és hogy hamarosan jobban lesz. Ha kapkodja a levegőt, mondd, hogy vegyen mély lélegzetet. Kérd meg egy barátodat, hogy hívjon segítséget.

Mivel a pánikroham közbeni szapora légzés súlyos elektrolitzavarokat okozhat a szervezetben, érdemes ezt is valahogyan akadályozni, vagy legalábbis mérsékelni. Erre a célra kiváló lehet egy papírzacskó (semmi esetre sem nylon), amit az illető arca elé tartunk rövid ideig, míg ziháló légzése alábbhagy.

… ha nincs pánikrohama, viszont rettenetesen álmos lesz?

(oka: nyugtatók, heroin, altató, oldószerek)

Azonnal hívd ki a mentőt. Próbáld ébren tartani, de ne rázogasd. Helyezd stabil oldalfekvésbe, beszélj hozzá. Semmiképp se adj neki kávét, hogy felébredjen, mert a koffein csak gyorsítja a drogok hatását.

Drogok és jellegzetes mellékhatásaik

  • Kokain: émelygés, száraz torok, szapora légzés
  • Speed: eszméletvesztés
  • Ecstasy: túlhevülés, hiperventilláció (túl szapora légzés), tudatvesztés
  • Heroin: Szabálytalan légzés, szűk pupillák, az illető csak félig van eszméleténél, az ajkak és a bőr kékes színűvé válik, ahogy csökken a vérnyomás. Mindezt kóma és halál követheti.
  • Popper: Túl sok eszméletvesztést okozhat. Lenyelve mérgező.
  • GHB: görcsök, légzési nehézség, kóma
  • Ketamin: ideiglenes és néha teljes bénulás, émelygés, hányás, egybefolyó beszéd
  • Varázsgomba: rossz, mérgező gombák tünetei: hasmenés, hányás, gyomorgörcs, légzési nehézség, ájulás, és ritkán halál.
  • Rohypnol: egybefolyó beszéd, álmosság, bénulás    

’Lejönni’ sem könnyű…

Egy átbulizott éjszaka után a másnap nem mindig kellemes, főleg, ha előzős este drogot használt valaki. A drog hatása néha egy napnál is tovább tart, ilyenkor fáradtság, érzékenység, néha szó szerint paranoia és aggodalom ül az emberen. Ilyenkor nem segít sem a fű, sem az alkohol, sem a nyugtatók – az előbbi még inkább paranoiássá tehet, az alkohol dehidratál, és csak súlyosbítja a tüneteket, a nyugtatókhoz pedig könnyen hozzá lehet szokni.

A legjobb, ha a következő napon csak pihensz, eszel, ami jól esik, és elegendő vizet vagy üdítőt iszol.

(Gy. R. - www.urban75.com, www.thesite.org, Lektorálta: Dr. Lesznyák Judit)