/ BETEGSÉGEK / Alultáplált lányok
  2021-01-03

Alultáplált lányok

Felmerülhet benned, hogy alultáplált vagy, esetleg a szüleid, barátaid említették már neked. Könnyen ellenőrizheted egy egészséges testsúly kalkulátorral.

Ha alultáplált vagy, az orvosod vagy az iskolai ápoló a segítségedre lehet pár tanáccsal.

Könnyen lehet, hogy egészségügyi okok állnak a háttérben, amit fontos kivizsgáltatni. Illetve megeshet, hogy az étkezésed nem kiegyensúlyozott, egészségtelen, amit okozhat a stressz vagy más lelki probléma. Bármi álljon is a háttérben, ha aggódsz a súlyod vagy az étrended miatt, a legjobb dolog amit tehetsz, ha elmondod valakinek. Sok dolog segíthet rajtad.

Miért vagy alultáplált?

Ha a kalkulátor eredménye alapján alultáplált vagy, gondold át, mi lehet az oka.

  • Voltál beteg mostanság?
  • Egészségesen étkeztél, vagy kihagytad a reggelit, ebédet és helyette útközben dobtál be valami nasit?
  • Étvágytalan vagy a stressz vagy szorongás miatt?
  • Próbáltál fogyókúrázni? Jobban érdekel az, hogy vékony legyél, mint hogy egészséges?
  • Miért nem elhanyagolható az alultápláltság?

Az alultápláltság árt neked. Kimerültnek érzed tőle magad, és az immunrendszered is legyengül. Könnyebben fázol meg, vagy kapsz el más betegségeket.

- hirdetések -

Valamint fontos vitaminokat és ásványokat nem viszel be a szervezetedbe, csak, mint kalcium és vas, amire szükséged van a növekedéshez és fejlődéshez. Az alacsony testsúly a hormonháztartásodra is hatással lehet. Az első menstruációd megjelenése kitolódhat, vagy ha már elkezdődött, akkor kimaradhat.

A jó hír, hogy kis segítséggel fokozatosan növelheted a súlyod, amíg el nem éred a magasságodnak és korodnak megfelelő egészséges mértéket.

Mit tegyél, ha alultáplált vagy?

Fontos, hogy a megfelelő módon növeld a súlyod. A csokoládé, torták, cukros üdítők és más magas kalóriás ételek tele vannak telített zsírsavakkal és cukorral, amivel valószínűbben növeled a testzsírodat, mint a zsírmentes testtömegedet.

  • Az étrendedet keményítőtartalmú szénhidrátokra alapozd, mint például teljes kiőrlésű tésztára, barna rizsre vagy a burgonyára. Egyél legalább 5 gyümölcsöt vagy zöldséget egy nap.
  • Vegyél magadhoz sovány fehérjét (soványhúsból, halból, babból és hüvelyesekből).
  • Egyél minden nap tejterméket vagy valamilyen alternatíváját – teljes tejet, míg el nem éred a korábbi súlyodat.
  • Csökkentsd le azoknak az ételeknek a bevitelélt, amelyek sok telített zsírsavat tartalmaznak, ideértve a feldolgozott húsokat, pitéket, süteményeket és kekszeket. A növényi olajok, diófélék, mogyoróvaj és magvak jó forrásai az egészségesebb zsíroknak
  • Csökkentsd a cukorban bővelkedő ételek és italok mennyiségét, mint a csokinak, fagylaltnak, tortáknak, kekszeknek vagy cukros üdítőknek.
  • Egészséges módja a súlynövelésnek
  • Csinálj helyet a reggelinek – próbáld ki a zabkását apróra vágott gyümölccsel és mazsolával a tetején meghintve, vagy az avokádós/tojásos pirítóst.
  • A héjában sült krumpli sült babbal vagy lazaccal egészséges ebédet, és szénhidrátban, fehérjében gazdag ételt eredményeznek.
  • Egy marék dió vagy pirítós sózott és édesítetlen mogyoróvajjal gyors, nagy energiájú rágcsálnivalókat biztosít.
  • Próbálj ki teljes tejes joghurtot és tejes pudingot, például rizs pudingot, hogy segítsd a súly visszaépülését.
  • Próbálj naponta három étkezésre sort keríteni, köztük egészséges harapnivalóval.
  • Szintén segíthet az étkezések adagjainak növelése is.
  • Tudj meg többet az egészséges táplálkozásról.

Evészavar?

Ha szorongsz, amikor az ételre gondolsz, vagy úgy érzed, hogy az evés kontrollálása segít megküzdeni a stresszel, alacsony önbecsüléssel vagy nehéz időszakkal a suliban/otthon, elképzelhető, hogy evészavarod van.

Ha úgy érzed, hogy evészavarban szenvedsz, kérj segítséget. Mondd el valakinek – a szüleidnek, egészségügyben dolgozónak, vagy bármilyen felnőttnek, akiben megbízol.

(KamaszPanasz – S.C.)