/ BETEGSÉGEK / Hiperaktív kamaszok
  2011-05-16

Hiperaktív kamaszok

A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD), egy olyan rendellenesség, mely megakadályozza a gyerekeket a koncentrálásban és az odafigyelésben. Az ezzel küzdők könnyen megzavarhatók, hamar elterelődik a figyelmük a fontos dolgokról.

- hirdetések -

Ezért nehéz számukra az összpontosítást igénylő feladatok végrehajtása, legyen az az órán való figyelés, vagy valamely feladat elvégzése. Egyes szakértők 3-5% közé teszik az ADHD-s gyerekek számát, míg akadnak olyanok is, akik szerint akár a 10%-os részarányt is elérheti ez a zavar a gyerekek körében.

A figyelem hiánya

A legelső és legszembetűnőbb az odafigyelésre való teljes vagy részleges képtelenség. A gyerekek képtelenek odafigyelni valakire, utasításokat betartani, feladatot elvégezni, vagy tárgyaikra vigyázni. Gyakran álmodoznak, és közben gyakran hibáznak feladataik végrehajtásában. Az ilyen gyerekek gyakran kerülik az összpontosítást igénylő elfoglaltságokat vagy az olyanokat, ami untatja őket.

A hiperaktivitási zavar

A másik jellemzője az ADHD-s gyerekeknek, hogy képtelenek egyhelyben megülni.

Gyakori, hogy a figyelmeztetések dacára rohangálnak és megpróbálnak mindenféle tárgyra felmászni, még akkor is, ha a teremben vannak. Ha mégis ülésre kényszerítik őket, akkor folyton fészkelődnek, hintáznak, vagy fel-le ugrálnak a széken. Egyesek folyton beszélnek és nehezükre esik csöndben játszani vagy elfoglalni magukat.hiperaktív

Ingerlékenység, türelmetlenség

A konfrontáció keresése, mások piszkálása, a tanár és mások beszédébe való beleszólás és hasonló, mások számára kényelmetlen cselekvések is jellemzőek. Az ADHD ilyen jellegű megnyilvánulása megnehezíti az ilyen gyerekek, közösségbe való beilleszkedését, viselkedésük néha akár megbotránkoztató is lehet. Képtelenek kivárni a sorukat vagy átgondolni a dolgokat mielőtt cselekednének.

Az ADHD hatása a mindennapokra

Ha nem kezelik időben és megfelelően, akkor ez a viselkedési zavar igen megnehezíti a gyerekek szociális beilleszkedését és iskolai előmenetelét. Az összpontosítás hiánya miatt, gyakran igen rossz teljesítményt nyújtanak az órákon.

Az olyan gyerekek, akik állandóan belekötnek másokba, igen nehezen szereznek (vagy tartanak meg) barátokat. Ezek a visszásságok kihatnak a személyiségük fejlődésére és később önértékelési zavarral is küzdhetnek vagy más, rossz viselkedési formákat sajátítanak el. Az ADHD szintén növeli a gyerekkori depresszió és a szorongási zavar kialakulásának esélyét.

Az ADHD okai

MRI felvételeken megfigyelték, hogy az ADHD-s gyerekek agyában a figyelemért és az összpontosításért felelős területek csökkent aktivitást mutatnak. Valamint más, agyi folyamatokban kialakult zavaroknak is szerepük lehet, például a neurotranszmitterek (agyi ingerület átviteléért felelős vegyületek) mennyisége/összetétele megváltozott valamiért. Egyelőre még nem tisztázottak a pontos körülmények, de mivel egyes családokban gyakoribb, ezért a kutatók genetikai hátteret sejtenek a betegség mögött.

ADHD diagnosztizálása

Nincsen konkrét laborvizsgálat a betegség szűrésére, ehelyett az orvosok a páciens válaszreakciói, a családban és iskolában mutatott viselkedésminták alapján próbálják megállapítani, hogy vajon fennállhat az ADHD esete. Az ADHD-ra pozitív eredményt adó gyereknek mutatnia kell a következő tünet együttest: csökkent koncentráció képesség, hiperaktivitás, izgágaság. Legalább 6 hónapos időtartam alatt folyamatosan mutatniuk kell ezeket a tüneteket, melyek nem hozhatóak összefüggésbe más tényezőkkel, például az életkorral. A tüneteknek legfeljebb 7 éves korra meg kell mutatkozniuk a páciensen.

Az ADHD típusai

Három formája létezik a hiperaktivitás zavarnak. A legáltalánosabb, a kombinált típus, amikor is mindhárom tünetet mutatják a gyerekek (csökkent figyelem, hiperaktivitás, izgágaság). Van a hiperaktív/impulzív típus, ők ugyan képesek odafigyelni, de nem tudják kordában tartani viselkedésüket (kötözködnek, beleszólnak más mondandójába, piszkálódnak).  Valamint a harmadik, a figyelemhiányos típus (csökkent figyelem, összpontosítási zavar), nehezükre esik odafigyelni az órán vagy elmélyedni a feladatokba, de rendszerint nem is zavarják az órát, többnyire nyugodtak.

Az ADHD gyógyszeres kezelése

Egyes serkentőszerek képesek fokozni az alany figyelmét és kitartását amellett, hogy csökkentik a hiperaktivitását és a renitens viselkedésre való hajlamot. Egyes tanulmányok szerint az ilyen gyógyszeres kezelések az esetek 70-80%-ban kielégítő eredményt nyújtanak, azonban akad néhány, aggodalomra okot adó mellékhatásuk.

Vannak kevésbé stimuláló (vagyis kevésbé hatásos, de ugyanakkor biztonságosabb) gyógyszerek is, melyek elegendőek lehetnek némely gyerek esetében.

Terápiás konzultáció

Megfelelő terápiás kezelések, szakorvos segítségével segíthetnek a gyereknek felismerni a problémás viselkedést és uralkodni azon, némi önbizalom építés is jót tehet nekik. A szülők számára is fontos a támasz és tanácsnyújtás. A különféle viselkedés terápiák és gyógyszeres kezelések együtt jobb eredményre vezetnek, mint külön-külön.

Speciális oktatás szükségessége ADHD-s gyerekek számára

A legtöbb viselkedészavaros gyerek normál osztályokban tanul a többi gyerekkel együtt, de ha eltérő körülmények közé helyezik őket, teljesítményük emelhető. Az ilyen jellegű oktatásokon egy vagy több nevelő foglalkozik viszonylag kevés gyerekkel, kontrolláltabb körülmények között, legyenek azok tanulási nehézségben vagy viselkedési zavarral küzdő gyerekek. Azonban nem minden ADHD-s gyereknek van szüksége speciális oktatásra.

A megszokás és rutin szerepe

A szülők a gyerekek legnagyobb támaszai és segítői, azáltal hogy odafigyelnek rájuk és kontrollált körülményeket teremtenek meg nekik, hogy jobban elősegítsék állapotuk javulását. Egyik megoldás például, hogy rendszeres és szigorú napi rutint állítanak nekik, lehetőleg kitáblázva, hogy mi a napi teendő, ez segíti a gyerek éberségét, hogy van számára teljesíteni való feladat. A jól megszervezett napirend, főleg ha társas elfoglaltságokat is takar, jó eredményeket érhet el a gyerekeknél.

A beosztásnak időszerűnek kell lennie, meghatározott időszakokban kell az egyes cselekvéseknek bekövetkezniük (felkelés, evés, játszás, tanulás, házimunkák, társas elfoglaltság, alvás).

ADHD és étrend

A különféle ez irányba végzett tanulmányok vegyes eredményekkel zárultak. De sok egészségügyi szakértő úgy véli, hogy azok az ételek, melyek jó hatással vannak az agyi működések számára, azok enyhíthetik az ADHD tüneteit is. Magas fehérjetartalmú ételek: tojás, színhús, diófélék javíthatnak a koncentráció képességén. A szénhidrátok csökkentése vagy helyettesítése is jónak tűnik. Azonban mindenféle diéta megkezdése előtt érdemes kikérni szakértő véleményét.  

ADHD és gyorsételek

A legtöbb gyerek falnak megy, ha gyorsételeket eszik. Azonban nincs bizonyíték a cukor és az ADHD kölcsönhatására, a különféle adalékanyagok helyzete már bizonytalanabb. Néhány szülő úgy véli, hogy az ételszínezékek és tartósítószerek rontanak a gyerekek állapotán. Egyes szakértők úgy tartják, hogy az ADHD-s gyerekeknek jobb távol maradni a különféle adalékokkal feldúsított ételektől.

ADHD és TV műsorok

Az ADHD és a TV között még bizonytalan az összefüggés, de egyes szakértők úgy tartják, hogy jobb lecsökkenteni a gyerekek tévézési idejét (2 órában maximalizálnák naponta). Inkább készségfejlesztő, valamint társas játékokkal való játszást, olvasást javasolnak tévézés helyett.       

ADHD megelőzése

Nincs biztos módszer a megelőzésre, de lehet csökkenteni a kialakulás kockázatát.

Például terhesség alatt fokozott figyelem az egészségre és a magzat védelmére. A dohányzás, alkohol és más élvezeti szerel teljes megvonása terhesség és szoptatás alatt, egyes tanulmányok szerint a dohányos anyukák gyerekének kétszer nagyobb esélye van az ADHD-re.

ADHD-s gyerekekkel való törődés

Megfelelő kezeléssel a legtöbb ADHD-s gyerek állapota javul különböző mértékben. Fontos a rendszeres felülvizsgálat, mert a gyerekek többsége kinőheti ezt a rendellenességet. Azonban a páciensek több mint a fele még felnőttkorára se marad tünetmentes.

(N. L.)

  Kapcsolódó cikkek