/ TEST / Milyen a testalkatod? Eze...
  2017-12-28

Milyen a testalkatod? Ezekre a betegségekre lehetsz hajlamos

Alma, körte vagy banán alkatú vagy? A testalkatunk megállapítása nem csak az előnyös ruházat kiválasztásában segít, de a legújabb kutatások szerint az egészség megőrzésében is.

A különféle testalkatok arra utalnak, hogy szervezetünk hol tárolja a legtöbb zsírt. Az alma alkatúaknál főleg a felsőtesten, leginkább a hasi tájékon raktározódik a zsír, míg a körte alkatúaknál erre a csípő, fenék és combtájék hajlamosabb. A banán alkatúak esetén pedig a zsír egyenletesen oszlik el a testen. Ha megismered a saját testalkatodat, az segíthet abban, hogy odafigyelj az étkezési és sportolási szokásaidra, így elkerülheted az elhízást és a vele járó egészségügyi következményeket is.

- hirdetések -

Ha alma alkatod van

Az alma testalkatúak hajlamosak az evési rohamokra, állítja az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban megjelent tanulmány, melynek készítői azt tapasztalták, hogy a deréktájra hízó emberek esetében a leggyakoribb rossz szokás a kontroll nélküli evési roham. Mindez jellemzően ördögi körként jelentkezik, azaz minél több roham tör valakire, annál több zsírt raktároz el a szervezete hasi tájékon, és minél több a hasi zsír, annál gyakrabban van késztetése falási rohamra.

Mit tehetsz ellene?

A kutatók szerint, ha tudatában vagy, hogy hajlamos lehetsz a falási rohamokra, az segíthet elejét venni a hosszabb távú fennmaradásának, még mielőtt komoly problémává válna. Szakértők azt ajánlják, hogy ne tarts otthon olyan ételeket, melyek kiválthatják a rohamokat (pl. magas só vagy cukortartalmú nassolnivalók), vezess étkezési naplót, hogy lásd, mikor és minek hatására jelentkezik a kontroll nélküli evés, illetve az is segít, ha ilyenkor egészséges alternatívákat választasz. Bizonyított, hogy az evési rohamok egy része biológiai alapú (pl. nőknél gyakoribb a menstruáció előtti időszakban, a PMS hatására), nem pedig a gyenge akaraterő eredménye. 

Ha körte testalkattal rendelkezel

A körte alkatú embereknél fokozott a metabolikus szindróma kialakulásának veszélye, állítja a The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism című szaklapban megjelent tanulmány. Míg korábbi kutatások azt állították, hogy a csípőtájékon és combon tárolt zsír védő hatású, a szóban forgó tanulmány készítői azt tapasztalták, hogy az itt tárolt zsír növeli a chemerin és omentin-1 névre hallgató fehérjék szintjét, ami gyulladáshoz és inzulinrezisztenciához vezethet. 

Mit tehetsz ellene?

Ha te is hajlamos vagy a comb-és fenéktáji zsírfelhalmozódásra, fokozottan figyelned kell az egészséges vércukorszint megtartására. Csökkentsd a feldolgozott cukrok és gyorsételek bevitelét, illetve mozogj rendszeresen!

TIPP Így csökkentsd a napi cukorbevitelt

Erre figyelj, ha banán alkatú vagy

A banán testalkatúak esetén a kutatók azt tapasztalták, hogy az egészséges élelmiszerek gyorsételekre való cserélése fokozottan növeli a rák és diabétesz kialakulásának kockázatát, abban az esetben is, ha ez nem jár testsúlynövekedéssel. Ha eddig azt gondoltad, hogy egészséges életmódot folytatsz, hiszen egy deka sem látszik meg rajtad, akárhányszor is eszel csokit vagy hamburgert, tévhitben éltél. Attól, hogy valaki nem hízik egyes ételektől olyan mértékben, mint mások, még ugyanúgy kárt okoz a szervezetének a rossz minőségű táplálékok rendszeres fogyasztásával.

Mit tehetsz ellene?

A fent említett okok miatt a banán alkatúaknak is egészséges, kiegyensúlyozott étrendet kell tartaniuk, még abban az esetben is, ha nem tapasztalják a kevésbé egészséges ételek negatív mellékhatásait. 

(KamaszPanasz - Cs.K., shape.com)