/ TEST / Bőrirritáció tetoválás ut...
  2018-01-06

Bőrirritáció tetoválás után? Fertőzés, vagy allergia is okozhatja!

Ha a tetoválás elkészítését követően nem csillapodik a kezdeti duzzanat, vagy néhány nappal, héttel később irritáció, viszketés, kiütések jelentkeznek az érintett területen, javasolt orvoshoz fordulni. A panaszokat fertőzés, valamelyik festékanyag, vagy a tetoválás egyéb összetevőjével szembeni allergia is okozhatja.

Fertőzés, vagy allergia?

Allergiát leggyakrabban a vörös színű festék okoz, de előidézheti a festékben lévő tartósítószer is. Az allergiás reakció mellett, szövődményként jelentkezhet fertőzés is, ennek oka általában a nem megfelelő higiéniás körülmények között végzett tetoválás – magyarázza dr. Garaczi Edina, bőrgyógyász-allergológus.

- hirdetések -

Vannak ugyan szembetűnő különbségek a két szövődmény közt – az allergia inkább helyi tüneteket okoz, a fertőzés gyakran jár lázzal és kiterjedt bőrtünetekkel, duzzanattal – de ennek elbírálását bízzuk inkább szakorvosra, aki a kiváltó oknak megfelelő kezelést fog javasolni.

Tüneti kezelés gyógyszerrel

Ha egy tetoválás felülfertőződik, begyullad, akkor antibiotikus kezelésre van szükség. Amennyiben a tetoválás után valódi allergiás érzékenység alakul ki valamelyik összetevőre, akkor a tünetek súlyosságától függ a kezelés. Amíg a csalánkiütés vagy ekcéma fennáll, addig szteroid krémek, antihisztamin tabletta, súlyos esetben szteroid tabletta szedésére is szükség lehet. A tünetek akár hetekig is eltarthatnak, ezért türelmesnek kell lenni.

Menjen, vagy maradjon?

A tetoválás további sorsáról a kezelés után dönthetünk, amikor már megszűnt a fertőzés, vagy allergia miatt kialakult gyulladás. Jelenleg a lézeres eltávolítással kapcsolatban folynak bíztató vizsgálatok, bár ez esetben az is előfordul, hogy maga a lézerkezelés vált ki allergiát. A kezeléseket ezért egyénre szabottan kell meghatározni.

Amikor sebészeti megoldásra van szükség

A tetoválás után hónapokkal, vagy akár 1-2 évvel az adott területen kis csomócskák, göbcsék is jelentkezhetnek. Itt nem a festékszemcsék összecsapzódásáról van szó, hanem egy úgynevezett granulomatózus gyulladás alakul ki, melyet gyulladásos sejtek hoznak létre. Ez a folyamat helyi szteroid kezelésekre nagyon ritkán reagál jól, előfordulhat, hogy a göbcsék kimetszésére kerül sor.

(Budai Allergiaközpont)