/ TEST / Egészséges csontozat
  2015-03-04

Egészséges csontozat

Kamaszkorban intenzíven megnyúlik a termeted, de nem érheted el a genetikailag kódolt magasságodat, ha a csontjaid nem egészségesek. Lássuk, mi mindent tehetsz csontjaid fejlődéséért!

- hirdetések -

A gyors csontnövekedés a tini években következik be

A csontváz aktívan növekszik, nagyobb és sűrűbb lesz a tini évek alatt. A kamaszkor végére befejeződik a csontok ezen gyors növekedésének folyamata és elérik a maximális csonttömeget (ez az a pont, amikor csontok a legerősebbek). A csontváz rendszer 206 csontból áll. A lányok 18 évesen, a fiúk 20 éves korukra érik el a maximális csonttömegük kb. 90%-át. A tinédzser időszakban komolyan kell venni, oda kell figyelni a csontok egészséges fejlődésére.

Igyunk tejet?

A felnőtt csontváz mintegy 50%-a a tini évek alatt alakul ki, ám a tinédzserek kevesebb, mint fele viszi be a megfelelő kalcium mennyiséget naponta. A csontoknak szüksége van kalciumra, hogy megkeményedjenek és megerősödjenek. A tini lányok csak 15%-a visz be elegendő mennyiségű kalciumot étkezéssel. Ez a bevitel nőknél nagyobb kockázatot jelent – négyszer nagyobbat, mint a srácoknál – az osteoporosis, vagyis a csontritkulás kifejlődésében az élet későbbi időszakában. A cigarettázás vagy más dohánytermék, valamint a cukros üdítő vagy más koffeintartalmú üdítők beavatkoznak a szervezet működési módjába és elnyelik ezt a létfontosságú ásványi anyagot. Jó kalciumforrás az alacsony zsírtartalmú vagy lefölözött tej, az alacsony zsírtartalmú sajtok, joghurtok, túró, és más tejtermékek. 

Mi az a csontritkulás?

Az osteoporosis szó szerint azt jelenti, hogy porózus csont. Az alacsony a kalciumszint miatt és más létfontosságú ásványi anyagok hiányából fakadóan a csontok elgyengülése és törékennyé válása figyelhető meg. Az csontritkulással küzdő emberek csontjai kisebb esésektől eltörnek, de még akár a köhögéstől vagy a hajolástól is. Fizikusok, valamint az egészségügyi szakértők gyermekgyógyászati betegségnek nevezik a csontritkulást, mert a maximális csonttömeget már gyermekkorban elérjük és a serdülőkor határozza meg az egészséges, hosszú életű csontozatot.

Kockázati tényezők

A tinédzser időszak kockázati tényezői, amelyek az osteoporosist vagy a későbbi évek alacsony csontsűrűségét okozzák:

  • nem megfelelő kalcium bevitel
  • szénsavas üdítőitalok fogyasztása – tinik, akik kevesebb tejet isznak a szénsavas cukros üdítőitalok mellett. Továbbá, az alacsony kalcium tartalmú üdítők miatt megnövekszik a test foszfát szintje is.
  • a testmozgás hiánya
  • cigarettázás
  • öröklődésre való hajlam, genetikai tényezők
  • származás – a kaukázusiaknak és az ázsiaiaknak nagyobb az esélyük az osteoporosisra, mint más származásúaknak
  • alultáplált embereknnél (különösen a nőknél, akiknek rendszeretlen a menszesze) nagyobb az osteoporosis kialakulásának veszélye az élet további részében. A nemi hormonok, az ösztrogén, és a tesztoszteron különösen szükségesek a csonttömeg kialakulásához. Azok a lányok, akik korán kezdik a menstruálást tipikusan nagyobb a csontsűrűségük, mint azoknak, akiknek rendszerint hiányzik menstruációja.
  • rendszertelen evés
  • alkoholfogyasztás

Kalciumforrások

Fogyassz kalciumban gazdag ételeket, olyanokat, mint a tej, joghurt és a sajt. Zöld levelű zöldségeket, mint például a saláta és a spenót. Konzerves lazacot és szardíniát, valamint szójababot és hüvelyeseket. A gyerekeknek és a tiniknek 9 és 18 éves kor között 1300 mg kalciumot kell bevinni naponta. A kalciumnak természetes ételforrásokból kell származnia, ha lehetséges, de ha nem ehetsz tejtermékeket, a kalciumot pótolhatod étrendkiegészítőkkel is. A D-vitamin a másik alapvető anyag, ami segíti a csontok megfelelő kalcium befogadását. D-vitaminhoz hozzájuthatsz napi pár perces napozásból vagy fölözött tejből.

Ha szépek a csontjaid, te is szép lehetsz

Vigyázz a csontjaidra a fiatal éveid alatt és így fel fogod tudni építeni az alapokat az egészséges csontokért, amely ha hiszed, ha nem kihat az életed hátra lévő részére is. Az erős csontozatot támogatja, ha rendszeresen részt veszel intenzív fizikai tevékenységekben. Maradj jobb formában, mint azok, akik alacsony csontsűrűséggel élnek, és így sokkal kevesebb a törés kockázata most és idősebb korodban is.

(MMA)