/ TEST / A kardio edzés előnyei
  2015-12-19

A kardio edzés előnyei

Komoly és kemény edzések után bomba alakod lehet - ezt ma már szinte mindenki tudja a kardio edzésekről. Azonban kutatások kimutatták, hogy nem csak a testnek tesz jót ez a fajta edzés, hanem az agyunkat is kellőképpen megtornáztatja.

Itt az idő, hogy megtanuljuk kihasználni a kardio egész testre vonatkozó jótékony hatásait.

- hirdetések -

Az agyunk és a kardio

Bárkinek, aki valaha is találkozott már kardio géppel, van róla fogalma, hogy hogyan is formálja a testét ez az eszköz. De vajon mi zajlik le a fejünkben? Az összes extra vér az agyunkba szállítja az oxigént és a glükózt, amely két anyag elengedhetetlen az agy működéséhez. A képlet egyszerű: ha több glükózhoz és oxigénhez jut az agy, sokkal jobban teljesít.

Minden izom, amelyet dolgoztatsz, hormonokat is küld az agyba. Itt összekeverődik egy kémiai anyaggal, amit Agyi Eredetű Neurotróp Faktornak neveznek, (röviden BDNF). A BDNF nagy szerepet játszik az agyi sejtek növekedésében és fejlődésében, de a hangulatszabályozásban is. BDNF tulajdonképpen az agy műtrágyája. E nélkül ugyanis az agyunk képtelen lenne befogadni új információt, vagy készíteni új sejteket.

Az edzésnek van egy másik létfontosságú szerepe is. Jelzi ugyanis jó pár kulcsfontosságú hormon csökkenését is. Ilyen például a szerotonin, a híres hangulatnövelő, a dopamin, ami a tanulásért és a figyelemért felelős és a noradrenalin is, amely a figyelemért, az éberségért és a motivációért is felelős.

Ennek az edzés által kiváltott kémiai koktélnak nagy szerepe van. Ez a koktél a neurotranszmitterekkel karöltve pedig segít a koncentrálásban, a jobb közérzet megtartásában és a stressz csökkentésében.

Ezért ha folyamatos edzésben vagyunk, könnyen észrevehetjük, hogy az agyunk befogadóképessége egyre inkább nő. Egy tanulmányban a kutatók azok agyát ellenőrizték, akik naponta legalább 1 órát edzenek háromszor egy héten. Mindezt 6 hónapon keresztül. Felfedezték, hogy a hipokampusz területe nőtt: ez az agy azon része, amely a tanulásért és a memóriáért felelős.

A kísérletben résztvevők sokkal jobb eredményt értek el a koncentrálást és előhívást igénylő feladatokban 6 hónap után, mint az előtt. A legtöbb embernek ma az ilyen feladatokhoz már egy telefon kell, amely nem felejt el semmit. Az edzés egyértelműen növeli a koncentrálóképességet, a figyelmet és a memóriát. Így a mindennapokban is segít, hogy okosabb döntéseket hozzunk.

Emésztési teszt

Tesztünkből megtudhatod, hogy van-e okod aggodalomra az emésztéseddel kapcsolatban!
Tovább a teszthez >>

 

A mentális előny

Egy nemrégiben publikált tanulmány szerint azok az emberek, akik rendszeresen mozognak egyes napokon, 23%-al jobban teljesítenek munkahelyükön az edzés napjain, mint amikor nem mozognak. Egyébként a kutatásban résztvevők nagy része aerobic órákra járt.

A pulzusnövelő kardio edzések tulajdonképpen úgy működnek, mint egy csésze kávé. Természetesen a káros hatásaitól eltekintve. A szívverésed és a keringésed felgyorsul, tele leszel energiával és úgy gondolod, hogy tisztábban és élesebben tudsz gondolkozni, mint azelőtt. Sőt, mi több a tanulmány szerint már fél óra intenzív mozgás, futás vagy biciklizés is jótékony hatással van, és egyértelműen könnyebben tudunk koncentrálni és tanulni. Az agy turbó pedig legalább 50 percig tart már fél óra után is!

Használd fel ezt az előnyt a magad javára. Ha van időd, hajtsd végre reggel, esetlegesen tanulás előtt, vagy egy komolyabb találkozó, esetlegesen vizsga előtt. Azonban az edzés utáni frissítő zuhanyzásról soha ne feledkezz meg!

Turbózd fel a memóriád!

Ha gondjaid vannak a nevekkel, tedd le a sudokut és egészen egyszerűen mozogj! Egy tanulmány szerint a nők 20%-al jobban teljesítettek egy fél óra futás után, mint előtte. És nemcsak a memóriájuk, hanem a problémamegoldó képességük is javult.

Természetesen az edzés intenzitásától is függ sok minden. A tanulmány azt is kimutatta, hogy az intenzívebb edzést végzők sokkal gyorsabban tudtak idegen szavakat megtanulni, mint azok, akik csak mondjuk kocogtak egy fél órát.

Ennek a magyarázata is egyszerű, minél inkább gyorsul a keringésed, annál több BDNF tud munkába állni, így pedig az egész agyad felturbózódik. Tehát minél nagyobb az intenzitás, annál nagyobb hasznát látja ennek az agyad szürkeállománya!

Folytatjuk!

(Cs.B.)