/ TÁPLÁLKOZÁS / Az Atkins-diéta családorv...
  2015-11-08

Az Atkins-diéta családorvos szemmel

Az Atkins-diéta egy népszerű, alacsony szénhidráttartalmú fogyókúrás módszer, melyet 1972-ben Robert C. Atkins kardiológus állított össze.

- hirdetések -

A módszer lényege a szénhidrátbevitel megszorítása, és a fehérje- illetve a zsírbevitel hangsúlyozása. Attól függően, hogy a diétázó az Atkins-diéta melyik fázisában van, a napi szénhidrátbevitel 20 és 100 g között van.

Sokszor tapasztaljuk, hogy betegeink divatos diétákkal, étrendekkel kapcsolatban tesznek fel kérdéseket, sajnos nem minden esetben tudunk a diétákkal kapcsolatosan felvilágosítással szolgálni, illetve a diéta veszélyeire betegeink figyelmét felhívni.

Az alábbiakban a Mayo Clinic belgyógyászati szakmai csoportja által publikált tényeket, eredményeket közöljük..

Kutatási eredmények és az Atkin-diéta

Az Atkins-diéta 2003 óta reneszánszát éli, azóta kissé módosult a diéta leírása, bár korábban is „tiltottak” voltak a fehér liszt, az egyszerű cukrok és az egyéb finomított szénhidráttartalmú élelmiszerek, emellett javasolt volt a magas fehérjebevitel és a „jó” (telítetlen zsírok, omega 3, 6- zsírsavak) zsírok, olajok fogyasztása.szendvics

2003-ban a zsírfogyasztás tekintetében annyiban módosult a diéta, hogy kifejezetten ellenzi a telített és transz-zsírok fogyasztását. Az Atkins-diéta során a betegek nem számolják a kalóriákat, ehelyett nettó szénhidráttartalmat mérnek, ami úgy számolható ki, hogy az étel összes szénhidráttartalmából kivonják a rosttartalmat. A módszer lényege az is, hogy nem jár éhségérzettel, illetve az alacsony szénhidrátbevitel révén az inzulinkiáramlás mértéke csökken.

A diéta 4 részből/lépcsőből áll, attól függően, hogy ki mennyit szeretne fogyni, különböző lépcsőknél kezdheti a diétát, az első lépcső a legdrasztikusabb, itt 20 g a napi szénhidrát mennyiség.

Az Atkins-diéta hangsúlyozza a testmozgás fontosságát, de nem részletezi annak módját, gyakoriságát, időtartamát.

Az Atkins diéta-eredményei:

A vizsgálatok szerint a fogyókúrázók az Atkins-diéta kezdetén ugyan nagymértékű súlyt vesztenek (átlagosan 6-7 kg-ot az első 2 hétben), de hosszú távon a diéta nem bizonyult jobbnak a magas szénhidráttartalmú diétáknál, és a diétás szabályok betartása mellett is könnyen alakul ki jojo-effektus (visszahízás).

Az almaecetről
Az almaecetnek számos felhasználási módja van. Az egyik legnépszerűbb természetes gyógyászati eszköz, amely rengeteg dologra használható. Gyógyászati tulajdonságai egy nemes almafajtának köszönhető, amely vitaminokat, ásványi anyagokat, rostokat és antioxidánsokat tartalmaz, miközben nincs benne zsiradék és nátrium. Ha az erjesztési folyamat során nem változtatjuk meg az összetevőket, az alma legjava kivonatolt maradékként megmarad, amihez enzimek és szerves savak adódnak.

Az almaecet hatása

A szakemberek véleménye szerint a diéta az elején nem a szénhidrátbevitel megszorítása miatt működik, hanem azért, mert nagyon szűk spektrumból lehet szénhidráttartalmú élelmiszert választani, ezért a bevitt kalória is kevesebb. A szakértők szerint hatékonyabb lenne a diéta, ha odafigyelne a kalória- és zsírbevitelre, mellette engedékenyebb lenne a szénhidrátbevitel esetében.

Az Atkins-diéta és a valóság:

A legtöbb diéta, mely súlycsökkenést eredményez, alkalmas módszer a kardiovaszkuláris rizikó mérséklésére, a szérum koleszterin- és vércukor-paraméterek javítására, ennek függvényében az alacsony szénhidráttartalmú diéta is alkalmas erre a célra addig, míg súlycsökkenést okoz és nem kell jojo-effektussal számolni.

Egy felmérés igazolta, hogy az Atkins-diéta javítja a triglicerid-szintet (a vérben található zsírféleség), illetve a diéta későbbi szakaszaiban a magas rostmennyiség bevitele is hasznos a szervezet számára. Ezzel szemben egyetlen nagy esetszámú hiteles vizsgálat sem született azzal kapcsolatban, hogy az Atkins-diéta hosszú távon eredményes lenne, vagy az élettartamot meghosszabbítaná.

Az Atkins-diéta veszélyei:

Öko-Atkins diéta
Az ’Öko-Atkins ' egy újfajta diéta, mely lényege, hogy a növényi eredetű, alacsony szénhidráttartalmú ételek elősegíthetik a súlycsökkenést és javítják a koleszterin szintet.

Öko-Atkins diéta

A diéta elején az alacsony szénhidrátbevitel miatt ketoacidózis léphet fel. Állatkísérletek bizonyították, hogy a magas zsír- és fehérjebevitel hajlamosít malignitás és kardiovaszkuláris betegségek kialakulására.

Az Atkins-diétával kapcsolatban a hosszú távú hatásokról nem áll rendelkezésünkre információ, a leghosszabb követéses vizsgálat 1 éves időtartamú volt. Az Atkins-diétát nem végezhetik terhesek, szoptatós kismamák, vesebetegek, illetve fokozott veszélynek vannak kitéve a cukorbetegek és a diuretikum-terápiában (vizelethajtó) részesülők.

(Dr. Csuth Ágnes családorvos, mayoclinic.com)