/ TÁPLÁLKOZÁS / Mi az ideális testsúly sz...
  2016-12-12

Mi az ideális testsúly számodra?

Valószínűleg ez a kérdés hangzik el a legtöbbször a pubertáskorba lépett fiatalok között. Elsőre ez egyszerű kérdésnek tűnik, azonban megválaszolni már egy kicsit bonyolultabb. De miért is?

- hirdetések -

Mert minden ember különböző. Mindenki más alkattal és testfelépítéssel rendelkezik, így nem lehet felállítani egyetlen normát vagy sztenderdet. Sokszor még az azonos korú és magasságú fiatalok között is komoly különbség van. Míg az egyik izmosabb felépítésű, addig a másik nehezebb csontozatú. Míg a tinik egy része már a pubertáskor elején túlesik a felnőtté válás szakaszain, addig mások 20 éves korukig is fejlődésben maradnak.

Ezektől függetlenül azonban meg lehet találni az ideális testsúlyt a számodra, mindez azonban egy kis utánajárást igényel.  Természetesen az interneten számos kalkulátort találhatsz, amivel megállapíthatod, számodra mi az ideális. Arra azonban csak kevesek térnek ki, hogy mindez tényleg a valóságot tükrözi-e. Szóval előbb olvasd el a tanácsainkat, majd csak ezután kezdj bele a száraz adatok elemzésébe.

A pubertás és a növekedés

Bár nem mindenki fejlődik és növekszik azonos ütemben, egy valami azonban biztos. Mindannyian gyökeres változáson megyünk keresztül a kamaszkor alatt. A pubertás alatt testünk ugyanis nagymértékű hormontermelésbe kezd, a hormonok pedig egy sor fizikai (no és persze lelki) változást indítanak el. Így például a fiúknál izomnövekedést, mindkét nemnél pedig hirtelen súlynövekedést válthatnak ki.

Miután a változás elkezdődött, éveken keresztül meg sem fog állni. Természetesen a változások nem csak a testsúlyban mutatkoznak meg. Így például előfordulhat, hogy egyes fiatalok a kamaszkor végére akár 25 cm-rel is magasabbak lesznek.

A legtöbben ekkor megrémülnek magasságuk, és még inkább súlyuk láttán. A magasság- és súlynövekedéssel azonban nincsen semmi probléma. A kulcs abban rejlik, hogy megtaláljuk a csontok, a zsír és az izmok helyes arányát. Lehet, hogy a társad ugyanannyi idős mint te, de 15 kg-al könnyebb. Ne lepődj meg ezen! Egyes fiataloknál a pubertás már 8-9 évesen elkezdődik, másoknál pedig csak 14-15 évesen. Így a súlykülönbség teljesen normális!súlyzó

Természetesen furcsa megszokni, hogy pillanatok alatt magasabb és nehezebb lettél. A legtöbb fiatal a felnőttéválás folyamata alatt pontosan emiatt küzd önbizalmi problémákkal. Szóval ne ijedj meg! Nem vagy egyedül! Ez az érzés ebben a korban teljesen normális!

Állapítsuk meg testünk zsírarányát a BMI segítségével!

Létezik egy szakértők által kifejlesztett táblázat, mely a magasság és a testsúly arányát figyelembe véve, megállapítja, hogy milyen kategóriába tartozunk. Ezt testtömeg-indexnek vagy rövidítve BMI-nek nevezzük.

A BMI megállapításához a magasságot és a testsúlyt veszik figyelembe. Miután megállapították a BMI számot, egy táblázaton belül kikereshetik az ahhoz tartozó értéket. Így kiderül, hogy sovány, átlagos (ideális), túlsúlyos vagy kórósan elhízott-e az illető.

Ez a skála azonban javarészt felnőttekre lett optimalizálva, így a tinik körében megállapítani a helyes súlyt nem egyszerű. Ilyenkor az ún. percentilis (százalékos) vonalakat használják. Ezek a vonalak tulajdonképpen megmutatják, hogy az azonos korú és nemű tinikhez képest milyen fejlettségi szinten állsz.

Az ideális érték az 50. Ez azt jelenti, hogy körülbelül az azonos korú és nemű fiatalok legalább 50%-a rendelkezik a miénkhez hasonló adatokkal. Ebbe az adathalmazba kerül bele az 5 percentiltől 84 percentilig terjedő fiatalok összessége. 85 percentil felett, már elhízásról beszélhetünk. Ez azt jelenti, hogy a tinik 85%-a kisebb testsúlyú. 95 percentil felett már kóros elhízásról, 5 percentil alatt pedig kóros soványságról beszélünk.

Mit árul el a BMI?

Természetesen jó dolog, ha magadnak kiszámolod, pontosan mennyi is a BMI értéked, azonban tanácsos egy védőnővel, egy orvossal, vagy egy egészségügyi tanácsadóval konzultálni arról, hogy pontosan mit is árul el számunkra ez az érték. Mindez azért fontos, mert egy szakértő többet tud mondani, mint a skála. Ha időben ellátogatsz hozzá, ő kontrollálni tudja fejlődésed, oly módon, hogy megmondja, mikor kell ténylegesen életmódot változtatni, hogy ne legyél elhízott, vagy mikor dőlhetsz hátra nyugodtan, attól függetlenül, hogy a skála jelenleg még nem a megfelelő értéket mutatja.

Gondolj csak bele. Egy testépítő például magas BMI-vel rendelkezik, mégsem elhízott. Egy alacsony, könnyű ember pedig lehet, hogy a BMI szerint ideális, valójában azonban a testzsír aránya miatt nem mondható egészségesnek. Ezért is fontos, hogy mindenképpen beszélj az orvosoddal!

Ha pedig az elhízást még csírájában sikerül elfojtani, a súlyproblémák legyőzése sokkal egyszerűbbé válhat, hisz az elején nem beszélhetünk nagy feleslegről. A kis felesleg leadására pedig a szakértő is módszereket fog javasolni, így nem fogsz a pubertás alatt súlygondokkal küzdeni.

A legtöbb ember a testsúlyra úgy tekint, mint esztétikai problémára. Az elhízás azonban nem csak a kinézetben eredményezhet nagy változásokat. Az elhízott tinik körében ugyanis komoly egészségügyi problémák is felvetődnek, így például a cukorbetegség vagy a magas vérnyomás kialakulása. Továbbá, ha valaki tiniként túlsúlyos, nagy esély van rá, hogy felnőttként is az lesz. A túlsúlyos felnőttek körében pedig még több komoly egészségügyi problémával kell számolni. Ezek többsége a szív- és érrendszert érinti.

Hogyan lehetek biztos abban, hogy nem vagyok túlsúlyos vagy túl sovány?

Ha úgy érzed, hogy túl sok súlyt szedtél fel, vagy túl vékony vagy, a megoldás a háziorvosod. Ha rendszeresen látogatod, ő meg tudja majd állapítani fejlődési folyamataidat, és meg tudja mondani, hogy mikor normális és mikor rendellenes a fejlődésed.

Ha először jársz orvosnál, ne lepődj meg, ha kérdésekkel fog bombázni. Érdeklődni fog az egészséged, a fizikai aktivitásod és az étkezési szokásaid felől. Emellett családi háttered felől fog érdeklődni, hogy vajon van-e a családban kirívóan magas, alacsony vagy későn érő típus. Ezeket utána az orvos magában felméri, majd eldönti, hogy valóban megfelelő-e számodra a súlyod.

Ha az orvos úgy ítéli meg, hogy túlsúlyos vagy. különféle diétákat fog előírni, és sportolást fog javasolni az egyéni szükségleteidnek megfelelően. Hidd el, hogy ezek a diéták, melyek kifejezetten rád lettek szabva, sokkal inkább működni fognak, mint más divatdiéták!

Mi a helyzet, ha túl soványnak érzed magad?

Nos, a legtöbb tini, aki vékonyabb a társainál, nem beteg. Egészen egyszerűen csak másmilyen ritmusban működik a szervezete. Más időben indul majd el növekedése és talán nem is lesz olyan mértékű, mint a társaké. A legtöbb tini azonban a pubertás végére utoléri társait és csak nagyon keveseknek kell hízókúrát alkalmaznia. Ezen diétákat még szigorúbban, csakis orvos felügyelete mellett és az ő javaslatára végezzük! Önmagunktól soha ne kezdjünk bele óriási falásokba, csak azért, hogy több kilót nyomjunk.

Természetesen egyes esetekben előfordulhat, hogy a soványság más egészségügyi kockázatokkal is jár. Ha tartósan betegnek, fáradtnak érzed magad – ez több mint 2 hetet jelent –, esetleg köhögsz, hányingered, hasfájásod vagy egyéb tartós problémád van, a legjobb, ha ezt elmondod szüleidnek és együtt felkerestek egy orvost. 

Békülj ki a génjeiddel!

A genetikai adottságok nagy szerepet játszanak személyes fejlődésünkben. Nagy ráhatásuk van súlyunkra, magasságunkra, szóval az egész testünkre. A szüleid különböző géneket hordoztak, amelyekből te vegyesen részesültél, így fordulhat elő, hogy különböző testfelépítéssel és izom-zsír aránnyal rendelkezhetünk. Ez ellen sajnos nem tudunk semmit tenni, hisz ez tisztán csak biológia.

A gének azonban nem egyelőek a végzettel. Természetesen megnyugvás lehet, ha azt mondják, egy sportolóra ütöttél a családban, hiszen akkor jogosan várhatod az ő génkészletét. A nagy többség azonban tragikumként fogja fel, hogy a sörhassal rendelkező nagybácsira vagy az igen csak molett nagynénire hasonlít. A genetikai adottság azonban nem minden! Ha rendszeresen mozogsz és odafigyelsz az étkezésedre, te is kordában tudod tartani saját alakod és a súlyod is!

Azonban nem csak a géneket örökölhetjük felmenőinktől, hanem a káros étkezési szokásokat is. Ugyanis az étkezési- és mozgási szokások, melyeket szüleinktől, testvéreinktől látunk, talán még nagyobb szerepet kapnak abban, hogy mi milyen életet élünk, mint a gének. Ergo, az elhízás tulajdonképpen a család szokásaitól is nagy mértékben függhet.

Például, ha a családod sok nasit, chipset, csokit fogyaszt, viszont mellé egyáltalán nem mozog – mivel ezt látod – hajlamos leszel te is ugyanezeket csinálni, így pedig az elhízás útjára lépni. A jó hír azonban az, hogy ezek a szokások könnyen az ellenkezőjére fordíthatók! Így például naponta egy kis séta már sokat javíthat az egészségügyi állapotodon. Persze ehhez az étrend és a nassolási szokások megváltoztatására is szükség van.

Nem egyszerű megküzdeni azzal a sok változással, melyeken a pubertás alatt végigmegy a szervezeted. De amint most már látod, nem az számít, hogy éppen mit mutat a skála. Sokkal inkább az, hogy szervezeted egészséges legyen kívül is és belül is!

(Cs. B.)