/ TÁPLÁLKOZÁS / Az elhízáshoz vezető okok
  2015-09-05

Az elhízáshoz vezető okok

Tinikorban szinte senki sincs megelégedve a testével, és igencsak bosszantó az a pár kiló felesleg. Ám ha te magad nem szereted a tested, akkor hogyan várhatod el azt mástól? Ha azonban tudod, mik az elhízáshoz vezető okok, talán könnyebb lesz változtatni az addigi életstílusodon és elfogadni magad olyannak, amilyen vagy.

- hirdetések -

Bár a testtömeg alakulásában genetikai hatások is szerepelnek, a többletsúly oka alapvetően az, hogy a bevitt kalória nagyobb, mint a felhasznált kalória. Ha több kalóriát veszel fel, mint amennyit leadsz, akkor a szervezeted zsír formájában tárolni fogja a felesleges kalóriamennyiséget.

Általában az alábbi tényezők, illetve ezek kombinációja járul hozzá az elhízáshoz.

Genetikai adottságok

A genetikai adottságok befolyásolják, hogy a szervezet milyen mennyiségű zsírszövet tárolására törekszik és az hogyan oszlik el a testen. A hízásra való hajlam azonban nem végzet, az egészséges kondíció többlet munkával és odafigyeléssel ugyan, de elérhető, illetve megőrizhető.

Elhízás a családban

Ha az egyik vagy mindkét szülőd elhízott, akkor nagyobb a valószínűsége, hogy Te is el fogsz hízni. A közös géneken túl ennek oka lehet a közös helytelen életmód, a helytelen étrend és mozgáskultúra.

Betegségek

Ritkán az elhízás betegségre vezethető vissza, ilyenek például a pajzsmirigy alulműködése vagy a mellékvesekéreg túlműködése (Cushing kór). Az alkatilag alacsony anyagcsere szintén elhízáshoz vezethet. Egyes betegségek, mint például az ízületi gyulladás, korlátozzák a fizikai aktivitást és ezáltal vezethetnek elhízáshoz.

Bizonyos gyógyszerek

Több gyógyszercsoport, köztük a szteroidok és egyes antidepresszívumok is testsúlynövekedést eredményezhetnek.

Étrend

A nagy kalóriatartalmú ételek rendszeres fogyasztása növeli a testtömeget. A magas zsírtartalmú ételek általában nagyobb kalóriatartalmúak is. A szénhidrátgazdag élelmiszerek, mint a szénsavas üdítőitalok, a cukorkák, és a sütemények a leggyakoribb hordozói a felesleges energiának.

Mozgásszegény életmód

A fizikai aktivitás önmagában is energiát fogyaszt. Fő hatása a szervezet energiagazdálkodására azonban az, hogy nem engedi csökkenni az alapanyagcserét (a szervezet nyugalmi energiafelhasználását), ezáltal a hízásra hajlamos szervezet nem tud alkalmazkodni a csökkent energiabevitelhez. Ez azért nagy jelentőségű, mert az alapanyagcsere csökkenése a fogyókúrázók életének legfőbb megkeserítője (kevesebb bevitt kalória mellett sincs fogyás!).

A dohányzás abbahagyása

A dohányosok általában néhány kilót felszednek a dohányzás abbahagyása után. Ez a testsúlynövekedés részben annak tudható be, hogy a nikotin fokozza az anyagcserét (a szervezet több kalóriát éget el), részben pedig annak, hogy a nikotin gyorsítja a gyomor-bél rendszer működését, így kismértékben rontja az emésztés hatásfokát.

A dohányzás gyengíti az ízérzést is, a dohányzás elhagyásával az ételek ízletesebbekké és jobb illatúvá válnak fogyasztójuk számára. A korábbi dohányosok sokszor pótcselekvésből is esznek (pl. savanyúcukorkát, amit gyakran alkalmaznak az elmaradt dohányzási rítus pótlására). A dohányzás maga ugyanakkor nem jó fogyókúrás módszer!

Nem

A nők nagyobb gyakorisággal híznak el, mint a férfiak, a nőknek ugyanis kisebb az izomtömege, éppen ezért kevesebb kalóriát égetnek el nyugalomban, mint a férfiak.
 
 (WEBBeteg)