/ TÁPLÁLKOZÁS / A legnépszerűbb gluténmen...
  2014-08-17

A legnépszerűbb gluténmentes ételek

A glutén egy olyan speciális protein, amelyet nem húsban vagy tojásban találhatsz meg – inkább a gabonákban (az árpában, a búzában és a rozsban). A glutén- vagy lisztérzékenyeknél bélproblémákat okoz, ha glutént esznek. Gluténmentesen úgy táplálkozhatsz, ha kihagyod étrendedből ezeket a bizonyos gabonaféléket.

- hirdetések -

Gluténmentes diéta során nagyon fontos az ételek összetevőit figyelned, hiszen egyes ételekben "bújtatva" van glutén. A maláta-tartalmúak árpát, míg a növényi olaj tartalmúak búzát tartalmaznak. A zab teljesen gluténmentes, ám egyeseknél növeli az olyan gyomortüneteket, mint a hasfájás, a felfúvódás és a hányinger.

Búcsúzz a kedvencektől!

Nagyon nehéz olyan kenyeret találni, amely illeszkedik a gluténmentes diétádba – a fehér kenyér, a muffinok, a croissant-ok, a hamburgerek és a tészták, valamint a pizza is tiltólistára kerül. Persze vannak gluténmentes kenyerek is, de ezeket nem találhatod meg mindegyik szupermarketben. Ezek a termékek főleg rizsből vagy krumpliból készülnek – keresd a 100% gluténmentes feliratot!


A tipikus reggelire való müzliket is kerülni kell egy gluténmentes diétában. Persze a kukorica vagy rizs alapú müzlik jók lehetnek. Ha nem tudod elképzelni a reggeledet müzli nélkül, bogarászd át a szupermarketek polcait, és keresd a glutánmentes változatokat!

A tészta búzából van, legyen bármilyen formája vagy neve. A spagettit, a makarónit is kerülnöd kell, amikor gluténmentes diétán vagy. 

Mit is egyél?

 A héjában sült krumplit finom dolgokkal töltheted meg, ha pedig nem tudsz lemondani a tésztáról, akkor válassz gluténmentes változatot, például rizstésztát.


A ropogtatnivalók nagy része is búzát tartalmaz, így a kekszeket is mellőznöd kell a diéta ideje alatt. Ha hiányolod, itt is tudunk alternatív megoldásokkal szolgálni – a rizspufikat vagy a chipset akár fel is turbózhatod valami krémmel, de a legjobb gluténmentes ropogtatnivalónak a popcorn bizonyul.

A rántott ételeket, ezáltal a csirkefalatkákat is érdemes kerülnöd, hiszen búzából készült liszttel készítik őket. Persze nem kell lemondanod a friss csirkéről, halról és egyéb húsfajtákról – grillezve, sütve, főve is fogyaszthatod őket, csak az elkészítés módjára és a köretre kell odafigyelned. Nem csak hotdog létezik, és így változatosabban fogsz étkezni is.

Sajnos a legtöbb sütit és tortát is kerülnöd kell a liszt miatt – de persze rengeteg módon kielégítheted az édességek iránti vágyadat. A kemény cukrok és a gumicukrok általában teljesen gluténmentesek. Ráadásul akár speciális sütiket is vehetsz speciális sütödékben, csak meg kell találnod a számodra megfelelő, gluténmentes változatot.
 


Fontos tudni, hogy a sör is tartalmaz glutént, hiszen a legtöbb fajtája malátából készül – ezért a sört is teljesen mellőznöd kell. A borok és a likőrök gluténmentesek, így ha elmúltán 18 éves, és koccintani támad kedved, ezeket az italokat választhatod.
 

Lisztérzékenység
A lisztérzékenység a vékonybél krónikus, felszívódási zavarhoz vezető megbetegedése, mely az étkezéssel bevitt bizonyos növényi fehérjék (glutén) hatására alakul ki.

A lisztérzékenység jelei

Persze a krumplin és a rizsen kívül rengeteg gluténmentes ételt találsz – gondolj csak a tojásra, a gyümölcsökre, a zöldségekre és a tejtermékekre. Azonban ha ezek fagyasztott változatát, vagy sajtot és ízesített joghurtot vásárolsz, feltétlenül nézd meg a címkét, mert előfordulhat, hogy ezek is tartalmaznak glutént!

Ám így is nehéz lehet a helyzeted egy étteremben, nem tudhatod, hogy mi miből készül – ilyenkor érdemes beszélni a séffel vagy a pincérrel, biztosan van olyan étel, amely finom és gluténmentes.

Maradj tünetmentes!

A lisztérzékenyeknél már egy kis glutén is árthat a bélrendszernek, felfúvódást, gázosodást, fogyást, gyengeséget, megváltozott székelési szokásokat okozva. Számukra ezért fontos a gluténmentes diéta betartása.

Sajnos a gluténmentes diétának is vannak hátulütői, nagyon nagy kihívás lemondani a tésztáról, a kenyérről vagy a tortáról, ám ha ügyes és kitartó vagy, mindenképpen jól fogsz járni. S ne feledd, mindenképpen beszélj az orvosoddal, mielőtt új étrendbe kezdenél!

(Gy.A., Forrás: webmd)

  Kapcsolódó cikkek


ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!