zaklatás
#Szülőknek

A fiatalok felét zaklatják a világhálón

2017.10.29.
1 perces olvasási idő

Egy tanulmány szerint, amely a tinédzsereket és a fiatal felnőtteket kérdezte meg arról, hogy interneten keresztül zaklatták vagy terrorizálták már őket, a válaszadók több mint a fele azt mondta, hogy igen, történt már velük ilyen dolog.

A felmérés során 1355 tinit és fiatal felnőttet (14-24 év) kérdeztek meg. A válaszadók 56 százaléka nyilatkozta azt, hogy tapasztalt visszaéléseket a digitális média csatornáin keresztül. Egy két évvel korábbi felmérésen hasonló volt az igenek aránya.

A legtöbb esetben a zaklatás azon formája jelentkezik, amikor valaki az interneten keresztül valótlant állít valakiről, vagy negatív képet fest róla, és befolyásolja a további életét. Az osztálytársak, barátok pedig ezután rossz szemmel néznek rá, és nagyon nehezen tudja csak tisztáznia magát.

Egyesek szerint azért ölt egyre nagyobb méreteket az internetes zaklatás, mert a zaklató bármit tehet névtelenül az interneten, senki nem fogja megtudni, hogy ki tette valójában.

Minden harmadik válaszadó azt mondta, hogy ő már részt vett az úgynevezett szexting-ben, amely szexuális tartalmú kép, illetve szöveg küldését és fogadását jelenti. A válaszadók 71 százaléka azt mondta, hogy a szexting az ő korosztályukban igen nagy méreteket ölt, sokan találkoztak már ele az interneten. Ugyanakkor bevallották, hogy ez egyben nagy probléma is.

A válaszadók 10 százaléka azt mondta, hogy ők már cseréltek szexuális tartalmú üzeneteket olyan emberekkel, akiket kizárólag az interneten keresztül ismertek meg. Ez a 10 százalék csökkenést mutat szemben a 2009-es felméréssel, ahol ez az arány 29 százalék volt.

A jó hír az, hogy az új felmérésben már a válaszadók többsége azt mondta, hogy felismeri, ha internetes zaklatás éri őket, nem úgy, mint két évvel ezelőtt, és ha ilyet tapasztalnak, akkor közbelépnek. A válaszadók 56 százaléka mondta azt, hogy valószínűleg közbeavatkoznának, ha látnák azt, hogy valakit interneten keresztül zaklatnak. A 2009-es felmérésen ez az arány csak 49 százalék volt.

A felmérés része azon kampánynak, amely a digitális média adta lehetőségekkel való visszaélés ellen irányul. A kampány neve „Egy vékony vonal”. A kampány arra épít, hogy vékony a határ az ártalmatlan vicc és a megalázás között. Ha valaki ezt a vékony vonalat átlépi, akkor az már zaklatásnak minősül. A kampány szakemberei tisztában vannak vele, hogy sok tinédzsernek kellett és kell ezzel megküzdenie, ezért szeretnének segíteni.

(M.T. - edition.cnn.com)