marihuána
#Szülőknek

Beszéljen gyermekével a drogokról!

2013.08.15.
2 perces olvasási idő

Újabban olyan aggasztó adatok kerülnek napvilágra, melyek szerint az amerikai középiskolások egyharmada szív marihuánás cigarettát, többnyire alkalomszerűen vagy csak kipróbálja. A trend nálunk is terjedni látszik.

Sajnos a gyerekek egy része nem áll meg a füves cigi kipróbálásánál, hanem az egyre keményebb drogokhoz nyúl, egy részük pedig függővé válik - erre pedig rámehet a saját és a családjuk élete is.

Egy felmérés szerint, akár egy rövid beszélgetés egy megfelelő felnőtt személlyel 20%-kal csökkentheti a szerhasználat mértékét az olyan fiataloknál, akik előtte rendszeresen drogoztak. Ez igen fontos tényező - állítja a kutatást vezető professzor, aki hozzátette: még a viszonylag gyenge füves cigaretta is komolyan hátráltatja a gyerekek fejlődését és további kockázatos helyzeteknek teszi ki a fiatalokat.

A kutatók szerint a jobb és érthetőbb felvilágosító programok segíthetnek abban, hogy közelebb kerüljenek a fiatalok a probléma megoldásához. Szerintük a drogot használó fiatalokban is ott a kétely, hogy rossz vagy veszélyes, amit csinálnak, de mivel nem tudják vagy nem merik megosztani másokkal a gondolataikat, ezért csak magukban őrlődnek és nem tudnak továbblépni. marihuánaHa normális (nem kioktató vagy megalázó) hangnemben történik a felvilágosítás, akkor a tinik hajlandók jobban odafigyelni vagy részt venni az ilyen programokban.

A kísérlet során a felvilágosító programokat az iskolában végezték, felsorolták a drogozás „jó” és „rossz” tulajdonságait, eloszlatták a tévhiteket és magyarázatot adtak arra, hogy miért is könnyű rászokni, és rávilágítottak, hogy melyek az egészségügyi és egyéb következményei a drogozásnak. A kutatók elmagyarázták a tanulóknak, hogy a tanulmány ismeretterjesztési és információszerzési szándékkal készül és nem azért, hogy riogassák őket.

Majd anonim felmérést végeztek a diákok marihuána-fogyasztási szokásairól. A megfelelő szűrővizsgálatok után felállították azon résztvevők csoportját, akik megfeleltek a kísérlethez szükséges kritériumoknak, vagyis rendszeresen fogyasztottak drogot. Az így összegyűjtött résztvevőkkel specialisták foglalkoztak alkalmanként 30-60 percig, két héten keresztül.

A szakértők kétféle megközelítési metodikát használtak

  • Motivációs beszélgetések során a szakemberek részletesen megbeszélték a fiatalokkal a marihuána-fogyasztással kapcsolatos káros hatásokat, azt, hogy hogyan befolyásolhatja a drog az életét, a tanulmányait, és kitértek a drogozás társadalmi hatásaira, és beszélgettek arról is, hogy mások mennyire és hogyan drogoznak, és az mivel jár.
  • A második módszernél tudományos megközelítést alkalmaztak: hagyományos oktatási formában történt a felvilágosítás (PowerPointos vetítés), drogkutatások eredményei, egészségügyi vonatkozások ismertetése, stb.

Azok a résztvevők, akik a motivációs csoportban voltak, a foglalkozás előtti időszakban 60 napból átlag 40 napon fogyasztottal marihuánát. Három hónappal a konzultáció után 20%-kal csökkentették a fogyasztásuk mértékét (60 napra vetítve már csak 32 napon fogyasztottak drogot), és egy év elmúltával is 15%-kal kevesebbet drogoztak a beszélgetés előtti időszakhoz képest (60/34 nap).

A másik csoportnál, ahol tudományos alapokon folyt az oktatás sokkal kisebb eredményt értek el, a konzultáció után három hónappal mindössze 8%-kal csökkentették a drogfogyasztás gyakoriságát a résztvevő fiatalok (60/38 nap). Az egy éves távlatra vetített marihuána fogyasztás-csökkentés pedig maximum 11% volt.

A kutatók elégedettek voltak a beszélgetéses módszernél elért eredményekkel, és a hatás egy éves távlatot tekintve is biztatónak tűnik. A hagyományos megközelítési formák túl ridegnek és elvontnak bizonyultak. Jelen esetben egy párbeszéd formájában történő felvilágosítás jobb eredményre vezetett, a drogfogyasztók jobban motiválva voltak, valamint nagyobb hajlandóságot mutattak egy ilyen jellegű terápiás kezelésben való részvétel iránt.

A kutatás vezetője szerint a kutatás egyik legnagyobb érdeme, hogy sikerült számos fiatalt rávenni a részvételre.

Ezzel a módszerrel az egyes iskolákban jelen lévő és megfelelő szakértelmű terapeutákkal elejét lehet venni a drog- és alkoholproblémáknak, és csökkenteni lehet a problémás fiatalok számát.

(N. L., healthcanal.com)