/ LÉLEK / Paruresis: amikor félsz n...
  2015-10-14

Paruresis: amikor félsz nyilvános vécékben pisilni

A félelem e fajtája nem ismeretlen a tudomány számára: paruresis néven vonult be az orvosi fogalomtárba. Egy felmérés szerint csak az Egyesült Államokban mintegy másfél millió ember retteg a nyilvános vécékben történő pisilésnek még csak a gondolatától is, s közel 15 millió embernek okoz szorongást, ha mégis rákényszerül a közvécé használatára.

Végsőkig tartogatni a vizeletet nyilvános helyen – ez a kényszerítő erejű gondolat elsősorban a férfiakat érinti. Fura mód, a fiúkat érintő, vizeléssel kapcsolatos stresszhelyzet nem hozható összefüggésbe a pénisz milyenségével.

- hirdetések -

A nyilvános helyen jelentkező, erős szorongást kiváltó helyzet hatására akár pánikreakció – légszomj, gyorsuló pulzus, hasmenés – is kialakulhat. Fizikai megterhelés hiányában a gyorsuló pulzus a stressz fiziológiai megnyilvánulása: a félelmek irracionális mivoltuk ellenére mégis képesek testi tüneteket produkálni.

A szorongással terhelt helyzetben fellépő izomgörcs kihatással van a húgyszervekre is: a megfeszült izmok miatt a vizelés nehezítetté válik, a vizelet lassabban jut át a húgyvezetéken. Ilyenkor azt ismételgetni, hogy „nyugi, lazíts” semmit sem segít, hiszen a fokozódó testi inger csak tovább fokozhatja a már kialakult stresszreakciókat.

Mit tehetsz ellene?

Ha téged is érint a probléma, számodra is enyhülést hozhat a sokak számára segítséget jelentő, kimondottan vizelési stresszt oldó technika:

  • Hunyd be a szemed.
  • Lélegezz néhány percig mélyebben, hasi légzéssel.
  • Belégzéskor érezd, ahogyan melegedni kezd a tested.
  • Kilégzéskor érezd, hogy minden feszültség elhagyja a testedet.
  • Ha amúgy is vizuális alkat vagy, segíthet az ellazulásban a képzelet: varázsold magad elé a szakadó eső látványát, zaját, vagy egy alázúduló hegyi patak képét, vagy akár magát a Niagara-vízesést.
  • Ha rátalálsz a számodra legkedvezőbb megnyugvást adó képre, csökkentheted az iskolában, az utcán, az étteremben stb. kialakuló félelmedet.

Ha ez a módszer sem hoz enyhülést számodra, érdemes lenne felkeresni egy szakembert, akinél egyéni- vagy csoportfoglalkozások keretében elsajátíthatóak a stresszhelyzetben előhívható stratégiák.

Mivel a testi funkciók normális működésében az agy szerepe elsődleges, tudatosan végzett gyakorlatokkal arra kondicionálhatjuk az elménket, hogy a félelmet keltő helyzetben a beidegződött rossztól eltérő módon tudjon reagálni.

(OKT, Forrás: Go Ask Alice)