/ BETEGSÉGEK / A kezeletlen cukorbetegné...
  2014-01-16

A kezeletlen cukorbetegnél egy megfázás is végzetes lehet

A cukorbetegek mindennapjai eleve bonyolultak, hát még akkor, ha valamilyen betegség ledönti őket a lábukról. Kezeletlen esetben számukra egy egyszerű megfázás is komoly problémákat okozhat, hiszen a vírus vagy baktérium okozta fertőzés jelentős vércukorszint emelkedést idézhet elő.

- hirdetések -

 Dr. Bibok György, a Budai Endokrinközpont diabetológus főorvosa elárulja, mit érdemes meghűlés, komolyabb fertőzés esetén tenni.

Miért emelkedik megfázás, influenza esetén a vércukorszint?

Fertőzés esetén károsodik az inzulin hatása a szervezetben, így a cukorbetegek által használt inzulinelválasztást segítő, Egy egyszerű megfázás is nagy problémákat okozhat a cukorbetegeknél.vagy azt pótló gyógyszerek hatása elégtelen lehet a kívánatos vércukorszint fenntartásában. Egészséges szervezetben a hasnyálmirigy képes pótolni a megnövekedett inzulinigényt, a szükséges inzulinelválasztást, viszont cukorbetegekben hozzáadott gyógyszerek, vagy terápiaváltás válhatnak szükségessé.

A kezeletlen magas vércukorszint olyan szövődményeket is okozhat, mint a ketoacidózis, vagy a diabéteszes hyperosmolaris szindróma, amelyek akár végzetes diabéteszes kómához vezethetnek, éppen ezért tanácsos óvatosnak lenni megfázásos időszakban.

Mikor forduljon orvoshoz a cukorbeteg megfázás esetén?

  • Természetesen a gondos megelőzés ellenére is előfordulhat az, hogy a diabéteszes megbetegszik. Ekkor érdemes felkeresnie az orvosát, mert könnyen lehet, hogy az addigi gyógyszeres kezelés dózisának módosítására, illetve akár átmenetileg inzulinkezelésre lehet szüksége. A már inzulinnal kezelt betegek esetében indokolt lehet a megszokott inzulindózis változtatása a szakorvos javaslata alapján.
  • Ügyelj arra, hogy megfelelő gyakorisággal, akár 3 óránként is ellenőrizd a vércukorszintedet, mellyel nyomon követheted az anyagcsere változásodat! Érdemes mind az étkezés előtt, mind az étkezés után egy vagy másfél órával megmérni a vércukorszintet. Amennyiben a korábbiakhoz képest szokatlanul magas, kiugró értéket mér, tájékoztassa erről az orvosát, kérjen tanácsot!
  • Ha a betegséghez hányás, hasmenés is társul, lehetséges, hogy változtatnia kell az inzulin adagján, de az is lehet, hogy a tünetek már a ketoacidózisra hívják fel a figyelmet - tehát orvosi konzultáció ez esetben mindenképp szükséges!
  • A vizelet egyszerű, tesztcsíkkal történő vizsgálata segíthet abban, hogy a vizeletben felszaporodó ketontesteket, magas vizeletcukor koncentrációt Ön is észlelhesse otthonában. A tesztcsík gyógyszertárban is kapható. Ezzel kapcsolatban kérje kezelőorvosa tanácsát.
  • Ha megfázás, meghűlés és magas láz esetén mellkasi fájdalom, hasi fájdalom alakul ki, hányás, nem szűnő fejfájás, esetleg bőrkiütés jelentkezik vagy aluszékonyságot, látászavart, zavartságot észlel a beteg illetve környezete, akkor mindenképpen érdemes felkeresni az orvost (akár ügyeletet, vagy a kezelőorvost). Ezek a tünetek már súlyosabb betegségre is utalhatnak, mint egy egyszerű, szokásos vírus okozta megfázás, ilyenkor más kórképek és szövődmények lehetőségére is gondolni kell.
  • Természetesen a súlyos állapotok kialakulásának megelőzése alapvető szempont, ezért a cukorbeteg gondozása során ezekről a kérdésekről akkor is lehet beszélni, ha éppen nincs aktuális betegség. Az ismeretek elsajátítása, a helyes megoldás pl. fertőzés esetére előre megbeszélhető a rendszeres vizitek alkalmával.

Teendők a betegség miatti rossz étvágy esetén

A 10 legrosszabb étel cukorbetegeknek
Míg a készételek kényelmesek és olcsók, sajnos rengeteg zsírt, sót és cukrot tartalmaznak – így semmiképpen sem egészségesek. Ha cukorbeteg vagy, akkor tilos, hogy a következő ételek a bevásárlólistádra kerüljenek!

Legrosszabb ételek

Problémát jelenthet, ha a cukorbeteg a fertőzéses betegség kapcsán nem tud enni, mert ekkor az adott gyógyszerelés, illetve inzulinkezelés mellett szükséges szénhidrát mennyiséget nem tudja bevinni a szervezetébe. Ilyenkor előfordulhat, hogy kórosan alacsony vércukorszint, hipoglikémia alakul ki a szervezetben. Ez elsősorban a napjában többször inzulint használó betegeket érinti, de bizonyos szájon át szedett gyógyszerek mellett is előfordulhat. Ez utóbbiak azok a gyógyszerek, melyek fokozzák a hasnyálmirigy béta-sejtjeinek inzulin elválasztását.

Ha a beteg ilyen terápiában részesül, akkor esetleg szükségessé válhat az addigi gyógyszer dózisának átmeneti csökkentése addig, amíg újból nem tud táplálkozni. Fontos azonban, hogy táplálkozási nehézség esetén minden esetben keresd fel kezelőorvosodat, szakorvosodat, és konzultálj a helyes terápiáról!

Ha a beteg inzulint használ, akkor lehetséges, hogy a főétkezésekhez adott inzulin dózisát csökkenteni kell étkezés kimaradása, mennyiségének csökkenése miatt, viszont ezzel ellentétesen lehetséges, hogy az elhúzódó hatású inzulin dózisát érdemes megemelni a fertőzés okozta megnövekedett inzulinigény miatt. Ebben az esetben is szükséges, hogy konzultálj kezelőorvossal, diabetológus szakorvossal!

(Budai Endokrinközpont)