/ BETEGSÉGEK / Stresszes és szétszórt va...
  2018-10-22

Stresszes és szétszórt vagyok a suli miatt

Tisztelt Szakértő! Úgy érzem, hogy elértem a tűréshatárom végpontját. Nem tudom, még mekkora stresszt tudnék elviselni. Nem igazán szeretnék pszichológushoz járni. Fogalmam sincs, mitévő legyek. Úgy gondolom, az okozza a problémámat, hogy nehéz koncentrálnom, odafigyelnem a dolgokra. A gondolataim össze-vissza csaponganak.

Igazán megpróbáltam mindent, hogy ne így legyen, mégsem sikerül célt elérnem. Úgy érzem, tehetetlen vagyok. Ráadásul nem vagyok az a barátkozós típus, és ezért gyakran érzem magam magányosnak. És ez még nem minden, mindig akad valami, ami miatt folyton aggódom, elfog a pánik, és már szabadulni szeretnék a gyötrődésektől bármi áron. Lefekvéskor gyakran szorítást érzek a mellkasomban, és amikor felkelek, nem tudom, hogy mit is kéne csinálnom, folyton elfelejtem a tennivalóimat.

- hirdetések -

Ezt a levelet is sokáig tartott megírnom, sokszor meg kellett állnom, mert más dolgok jutottak az eszembe. Amikor nem a tanulásra figyelek oda, de épp az lenne a feladat, akkor bűnösnek érzem magam. Van, hogy inkább kihagyom az evést, de megpróbálok a tanulásra koncentrálni. Azonban mindig el vagyok maradva a feladataimmal, ráadásul a nemrégiben történt iskolaváltás is megviselt. Nem vagyok magabiztos, nem tudok lazítani, megelégedni a körülöttem lévő dolgokkal. Minden és mindenki idegesít, amik vagy akik körülöttem vannak.

iskolai stressz

A levelem zavarosnak tűnhet, mert egyszerűen nem tudom rendezni a dolgaimat, nem tudom összeszedni magamat, a gondolataimat. Amikor pedig olyasmit csinálok, ami tetszik, de nem a tanulással kapcsolatos, akkor utálni kezdem magamat, hogy a rendelkezésre álló időt más, hasznosabb dologra is fordíthattam volna.

Amikor a tankönyveket olvasom, megpróbálok minél gyorsabban túllenni rajta, hogy minél többel végezzek egyszerre, aztán van, hogy egyszer csak elkap a dühroham vagy a sírógörcs és nem tudom folytatni. Eldöntöttem, hogy nem szeretnék tovább így élni, mert ez csak szenvedést jelent a számomra. Elegem van abból, hogy nem tudok lazítani, görcsölök és tele vagyok stresszel. Kérem, segítsen rajtam!

Kedves Levélíró!

Valakivel meg kell osztanod a problémáidat, beszélned kell ezekről, hogy mi történik a te életeddel, és hogy milyen érzések kavarognak benned. Az, hogy segítségért fordultál, az azt jelzi, hogy van benned erő és elszántság. Jó úton indultál el, amikor leírtad, hogy nem akarsz megtapasztalni több ilyen problémát, stresszt, szorongást.

Egyáltalán nem kell, hogy továbbra is szenvedj, van lehetőséged változtatni a dolgokon!

Habár azt írtad, hogy nem szeretnél elmenni egy szakemberhez tanácsadásra, azonban van más lehetőség is, például lelkisegély-szolgálat, iskolaorvos, megbízható felnőtt személy, akinek elmondhatod a problémádat és valószínűleg fog tudni tanácsot adni. Azért is, mert már fizikai jelei is vannak a problémáidnak, amit nem egészséges hosszútávon figyelmen kívül hagyni, mert komolyabb baj is lehet belőle.

A megfelelően felkészített iskolaorvos, vagy nővér megvizsgál egészségügyileg és elbeszélget veled a problémáidról, nincs miért félned ettől. Amint megállapítja a problémák eredetét és természetét javasolni fog kezelési megoldásokat, akár elküldhet mentálhigiénés szakemberhez, pszichológushoz, esetleg felír valamilyen nyugtató gyógyszert. Ha esetleg valamiért elleneznéd a gyógyszert vagy szakirányú segítséged, azt is beszéld meg, mondd el aggodalmaidat, hátha van megoldás ezekre, egy alapos felvilágosítás sokat segíthet.

Az, hogy specialistához fordulsz, nem azt jelenti, hogy valami baj van veled. Hanem azt, hogy segítségre van szükséged az életedben jelentkező stressz feldolgozására, csökkentésére, tünetek megszüntetésére, az életmódbeli változtatások megvalósításához. Egy gyakorlott szakember (terapeuta, pszichológus) számára nem leszel furcsa vagy kivételes jelenség, hiszen számos hasonló esettel találkozott már a munkája során, épp ezért, mivel van tapasztalata, tud rajtad segíteni, tanácsot adni. Az. hogy milyen szakembert választasz, férfi legyen vagy nő, csak rajtad múlik; a fontos az, hogy megtedd a szükséges lépéseket önmagad boldogulásáért!

A szorongásos zavarok típusai
A kutatások szerint a populáció 15%-a szenved valamilyen szorongásos zavarban, melyek közül a tinédzserkori szorongás mértéke növekszik a leggyorsabban. A szorongásos zavaroknak több típusa van, melyek más és más tünetekkel járnak.

Tovább a cikkhez

Amennyiben úgy döntesz, hogy elmész tanácsadásra, szakemberhez, nem kell feltétlenül fejest ugranod a mélyvízbe. Lehetőség van előzetes konzultációra, ahol csak a segítségnyújtó személyével ismerkedsz meg, el tudod dönteni, hogy mennyire szimpatikus, megbízható, mielőtt feltárnád előtte a problémáidat. Ha mégsem lennél megelégedve vagy kellemetlenül éreznéd magad, akkor lehetőséged van máshoz fordulni, a lényeg a választás lehetősége a te kezedben van, élj vele.

Bármit is választasz, ne utasítsd el a segítséget! Egy orvosi vizsgálat, terápiás beszélgetés jó kiindulópont lehet. A lényeg az, hogy elindulj egy olyan úton, ami kivezet jelenlegi rossz helyzetedből és jobban érezheted magad végre. A leírásod alapján viszonylag könnyen megoldás található a legtöbb bajodra, de csak úgy, ha megfelelő segítséghez folyamodsz és betartod, követed az ott kapott tanácsokat, iránymutatást.

Ne próbáld meg egyedül megoldani a dolgokat, mert nem fog sikerülni! Ezért kell keresni olyan személyt, akire támaszkodhatsz és átsegít a kritikus időszakokon. A folyamat során jobban megismerheted önmagadat, így időben észreveheted a rizikós helyzeteket és könnyebben kikerülheted azokat, tehetsz ellenük. A folytonos önmarcangolás nem old meg semmit!

(KamaszPanasz)