/ BETEGSÉGEK / Asztmával sportolni?
  2010-08-17

Asztmával sportolni?

Tudtad, hogy az iskolai hiányzások egyik leggyakoribb oka az asztmás megbetegedés? A betegek száma évente 18 000-rel nő, s Te is veszélyeztetett vagy, ha nagyvárosban élsz, gyakori légúti megbetegedéseid vannak, passzív dohányzásnak, stressznek vagy kitéve, szüleidnél is kialakult a betegség vagy túlsúlyos vagy. Mit lehet ilyenkor sportolni? Ebben próbálunk segíteni.

Az asztma gyermekkorban fiúkban fordul elő gyakrabban, azonban a kamaszkort követően nők esetében a gyakoribb.  Nagyobb valószínűséggel alakulhat ki, ha a családban már van valakinek illetve, ha érzékenyebb vagy a környezeti allergének, vagy irritáló anyagokkal szemben. Korai és gyakori fertőzéses megbetegedések, a tartós dohányfüst (akár passzív dohányzás) illetve bizonyos allergének tovább növelhetik az asztma kialakulásának valószínűségét. Emellett hozzájárulhat még az illatosított vegyszerek, hideg levegő, élelmiszer tartósítószerek, bizonyos gyulladáscsökkentő gyógyszerek, és tartós stressz hatása is.

- hirdetések -

Kell a sport!

Az egészséges életmód része az egészséges táplálkozás mellett a rendszeres testmozgás. Az elhízás számos komoly szövődményt von maga után, mint a cukorbetegség, magas vérnyomás, szív- és érrendszeri panaszok.

Az elhízott asztmás gyermekek körében nehezebb a betegség kontrollálása. A sportolás az ő esetükben így különösen fontos. Egyrészt megakadályozza a túlsúly kialakulását, vagyis lehetővé teszi a betegség könnyebb kontrollálását, másrészt segít a plusz kilók leadásában, ezáltal a betegség javulásában.

Azonban  nagy odafigyelést igényel a megfelelő sportág kiválasztása, illetve annak végrehajtása.

Fokozatosság és kevesebb futás

Az asztmás beteg esetében egyaránt figyelembe kell venni a fizikai aktivitás hatására jelentkező rohamok lehetőségét, és a por, parlagfű, egyéb allergének hatására fellépő nehézlégzés kockázatát. Asztmások számára elsősorban az úszás ajánlott, azonban fontos, hogy ne legyen sok fertőtlenítőszer (klór) a vízben, mert az is nehézlégzést okozhat.

Javasoltak az olyan sportok, melyek nem kívánnak sok futást - inkább statikus sportágak - pl. vívás, evezés, vitorlázás, asztalitenisz, de lehet magasugrás, távolugrás, kalapácsvetés, judo, súlyemelés is.

 

  Asztma teszt

Sokat köhögsz, nehezen veszel levegőt? Fizikai erőlködéstől gyakran fulladozol? Lehet, hogy asztmád van! Töltsd ki gyorstesztünket, és megtudhatod, mennyire esélyes, hogy valóban asztmában szenvedsz.
Tovább, a teszthez >>

Kézilabda kapus is lehetsz, vagy röplabdázhatsz is! Lovagolhat, aki nem lószőr allergiás. A sportlövészet szintén űzhető, a kerékpározás – különösen magas pollenkoncentráció esetén – megfontolandó.

Ne mondj le róla!

A rendszeres sport rengeteg örömet nyújt. Növeli az önbizalmat, és a boldogsághormon termelődését, segít a túlsúly elkerülésében, és hatására nő az állóképesség, javulnak a légzésfunkciós értékek. Olyasvalami, amiről asztmásan sen éri meg lemondani!

(WEBBeteg)

  Kapcsolódó cikkek