/ BETEGSÉGEK / Előzd meg a mellrákot!
  2011-11-08
Közzétéve

Előzd meg a mellrákot!

Védd a melleidet! Szeresd őket és vigyázz rájuk! De ne csak úgy, hogy szexi fehérneműbe gyömöszölöd őket. A legújabb kutatások kimutatták, hogy bizonyos óvintézkedések csökkentik a mellrák kockázatát.

Az egészséges étkezés, a megfelelő testsúly megtartása, és a rendszeres nőgyógyászati szűrővizsgálatok mellett egy csomó egyszerű szokás jelentősen csökkentheti a rizikót. Mi több, ha megfogadod ezt a pár tanácsot, az a testednek is nagyszerű lesz és kevesebbet stresszelsz, meghosszabbítod az életed. Vágjunk is bele!

Kerüld az éjszakai fényt!

Persze lehet, hogy ez nem óv meg attól, hogy beverd a lábujjadat útban a mosdó felé, de az éjszakai fény nem tesz jót a melleidnek. A tudósok jelentős kiugrást találtak a mellrákban szenvedőknél, azon nőknél, akik éjszakai műszakban dolgoznak és ennek következtében sok mesterséges fénynek vannak kitéve. Még egy ébresztő óra halovány kék, zöld pislákolása is csökkentheti a test természetes melatonin termelését, ami egy alvási hormon, amely a rákos sejtek növekedésének késleltetésében is szerepet játszik. Kapcsold le, vagy takard le az összes fényt a szobádban (beleértve a telefonod, laptopod, zenelejátszód lopott pislákolását is), és, ha beszűrődik a fény az utcalámpákból vagy a közeli épületekből, akkor húzd be a sötétítőt, hogy teljes sötétségben alhasd álmodat.mell

Majszolj Waldorf-salátát!

Nem csak a melleidnek, hanem a derékbőségednek is jót tesz. Igen, ugyanis bizonyos saláták segítenek egészségedet magasabb sebességfokozatba tenni. A Waldorf-salátában lévő zöld alma, ami betegség-megelőző összetevőket, fitovegyületeket tartalmaz, amik a mellszövetben és emlőmirigyekben blokkolják a tumor növekedést a Cornell Egyetem legutóbbi kutatásai szerint.

Az omega-3 zsírsavaknak, amik a salátában lévő dióban találhatók, szintén hasonló hatásuk van. Tehát rendelj és kanalazz ilyen mellbarát ételeket, amikor csak tudsz, csak tartózkodj a zsíros majonézes öntettől.

Dupla D-hatás

Mostanra már biztosan hallottad a hírt, hogy a D vitamin alapvető fontosságú a csontjaid, immunrendszered és mentális egészséged számára. Íme egy újabb felfedezés: Szintén kritikus fontosságú lehet a mellszövet sejtjeinek növekedésében az onkológusok szerint. Valójában, kutatások is bizonyítják, hogy gyakoribb a mellrák azoknál a nőknél, akiknek alacsony a D-vitamin szintjük. Kérd meg az orvosodat, hogy ellenőrizze a tiedet, a legtöbb doktor 1000-2000 IU (nemzetközi egység) mennyiségű D-vitamint javasol naponta.

Spórolj az alkohollal!

A mérsékelt alkoholfogyasztás segíthet a szív egészségének megőrzésében, de az ilyen üdítők, szinte mindig rossz hatással vannak a nőkre. Az alkohol az egyike a mellrák leggyakoribb kockázati tényezőinek. Fokozhatja egy nő ösztrogén anyagcseréjét, ami segítheti a hormonérzékeny rák kialakulását. A kutatások azt mutatják, hogy aok a nők, akik hetente tizennégy vagy több alkoholos italt fogyasztanak, azoknál huszonnégy százalékkal nő a mellrák kockázata.

Ne legyél grill őrült!

Figyelem, ragadozók: azok a hal vagy húsételek, amik száznyolcvan foknál magasabb hőmérsékleten sültek, ahogyan általában ez a grillezett, ételek esetében is van, rossz mellékízt hordozhatnak. Az extrém hő következtében a húsban heterociklikus aminok keletkeznek, amik köztudottan rákkeltőek, hogyha pedig gyakran fogyasztják, károsíthatja az emberi DNS-t, és mellrákot okozhat. Próbáld meg csökkenteni a grillezett ételek bevitelét, és a füűszereskertből válassz inkább pácnak valót, ugyanis a legújabb kutatások szerint a rozmaring ellensúlyozhatja a heterociklikus aminok káros hatásait.

Keményíts be!

Itt az ideje, hogy felturbózd a rost beviteledet. Igen, még akkor is, ha még üde vagy és fiatal. Ez az emésztés-barát tápanyag abban is segíthet a testednek, hogy megfelelően dolgozza fel az ösztrogént. (A korlátlanul magas ösztrogén szint nyílt utat adhat a mellráknak.) Egy kutatásban megállapították, hogy azoknál a fiatal nőknél, akik naponta 30 gramm rostot fogyasztottak fele akkora volt a mellrák kockázata, mint azoknál, akik napi 20 grammnál kevesebbet fogyasztottak. Egyél több rostban gazdag ételt, például lencsét, babot, teljes kiőrlésű péksüteményeket, és rostokkal dúsított müzlit.

Legyen kéznél a bögréd!

A zöld tea számos hasznos preventív tulajdonsággal rendelkezik, a szabad gyök pusztító antioxidáns és más fitovegyület tartalmának köszönhetően. Ebbe beletartozhat a mellrákkal szembeni védelem is, egy nemrég megjelent publikáció szerint. Kutatások bizonyítják, hogyha néhány éves időtartamon keresztül rendszeres fogyasztja valaki ezt az egészséges nedűt, akkor negyven százalékkal csökkentheti a mellrák kialakulásának kockázatát. Ideje elkezdeni szürcsölni!

Egyél kisebb adagokat!

De egyél gyakrabban (igen, jól olvastad). Amikor túl nehéz reggelit, ebédet, és vacsorát lapátolsz be, akkor lehet, hogy egyszerre túl sok kalóriát viszel be, ami nagy vércukorszint ugrásokat okozhat. Ez olyan mintha a testedet egy hullámvasúton lenne, ami egy egész sor hormont szabadít fel, amik a melled sejtjeivel is kapcsolatban vannak. Hat mértéktartó étkezés egy nap segít abban, hogy a tested egészségesen és energiával telve működjön egész nap. (gondolj a sok gyümölcsre, zöldségre és a fehérjeforrásokra is)

Csak pozitívan!

Persze, hogy a túlságosan nagy nyüzsgés idegesítő lehet, de a pozitív gondolkodás ereje a meg tudom csinálni hozzáálláshoz jól passzol. Az optimista nők huszonöt százalékkal kevesebb eséllyel lesznek mellrákosak, mint azok, akiknél az a bizonyos pohár mindig félig be van telve. Miért? A kutatások azt mutatják, hogy a pozitív érzések serkenthetik az imun rendszer működését. Turbózd fel a külsődet és belsődet is a rendszeres heti jógával vagy meditációval, amik mind bizonyítottan segítenek enyhíteni a stresszt és jobb kedvre derítenek.

Nyisd ki az ablakodat!

Meglepő módon a benti levegő sokkal szennyezettebb lehet, mint a kinti az olyan dolgokból kiáramló gőzöknek, mint a huzatok, kárpitok, vagy a festékek. Ezeke a gőzök pedig olyan vegyületeket tartalmazhatnak, amik növelhetik a mellrák kockázatát. Ne adj rá esélyt. Szellőztesd a szobádat úgy, hogy legalább naponta egyszer kinyitod az ablakod (még télen is).

(Sz. D. L., womenshealth.com)

  Kapcsolódó cikkek


ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!