/ TÁPLÁLKOZÁS / Szezonális táplálkozás: z...
  2011-07-21

Szezonális táplálkozás: zöldség, gyümölcs csak nyáron?

Vajon csak nyáron együnk epret és csak ősszel sütőtököt? A Kamaszpanasz utánanézett az évszaktól függő táplálkozás előnyeinek, és feltette a kérdést: tényleg jó szezonálisan étkezni?

- hirdetések -

Néhányan szeretik, néhányan nem. Azt viszont mindenki tudja, hogy kell ennünk zöldséget és gyümölcsöt. Vagy a jólismert, ősrégi mondattal „edd meg a zöldséget!”, ami szülőről szülőre száll, vagy az „Élj egészségesen!” jelmondattal, de valamilyen úton mindig emlékeztetnek minket ennek fontosságára.

De van-e még valami, amivel biztosíthatnánk, hogy a legjobbat kapjuk zöldségeinkből? Figyelnünk kellene, hogy honnan származnak? Talán szezonálisan kellene ennünk őket?

Miért fontos egyáltalán, hogy fogyasszunk zöldségeket?

Ahhoz, hogy testünk fitt és egészséges maradjon, fontos, hogy sok gyümölcsöt és zöldséget együnk. Meg is védhetik testünket különböző betegségektől a jövőben. A szakemberek az „Élj egészségesen!” kampányon keresztül hangsúlyozzák, hogy naponta minimum öt adag zöldség és gyümölcs elfogyasztása remek módja a szívbetegségek, a stroke, néhány fajta rák és a kettes típusú cukorbetegség megelőzésének.gyümölcs

Táplálkozási szakértők ajánlata: „Mindenkinek azt javasoljuk, hogy étrendje minél több gyümölcsöt és zöldséget tartalmazzon. Erősen támogatjuk azt az üzenetet, hogy az embereknek naponta legalább ötször kell zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.”

Ahhoz, hogy testünk megkapja az összes szükséges tápanyagot- melyek segítenek növekedni, gyógyulni és túlélni: a zöldségek és gyümölcsök megfelelő egyensúlya szükségeltetik. Néhányan úgy gondolják, hogy erre mefelelő és megbízható módszer, ha csak akkor esznek egyes ételeket, ha azoknak éppen szezonjuk van. Vajon igaz ez?

Szezonális zöldségek, mik ezek?

Szezonálisan étkezni annyit tesz, hogy összehangolódsz az évszakokkal, mint ahogy a szezonális ételek is csak az év egy adott időpontjában és adott helyen érnek. Magyarországon tavasszal érik az újkrumpli, az újhagyma és a rebarbara. Nyáron a lédúsabb ételek, mint a paradicsom, a barack és a málna.

Magyarországon manapság igen fontos kérdés az, hogy milyen zöldséget / gyümölcsöt fogyasztunk. Rengeteg helyről hallhatjuk a következőket: „Hazai bioélelmiszert vásárolni hazai termelőtől újra összekapcsol az anyafölddel és hazánk gazdaságát is segíti. Újra az évszakokhoz lehetsz kötve, élvezheted a hagyományos ízeket, de kísérletezhetsz is valami szokatlannal.”

Ez sok embernek elég meggyőző érv ahhoz, hogy szezonálisan étkezzen. A mai világban, ahol a technológia ottvan mindenütt, annak gondolata, hogy étrendünk természetesebb legyen valamint összhangban legyen az évszakokkal, nagyonis csábító.

Vannak más előnyei is, ha szezonálisan étkezünk?

 Az, hogy helyileg előállított ételeket fogyasztunk, kapcsolatokat teremt a vidék és a város között és ösztönzi a helyi vállalkozásokat. Ez ráadásul a környezetnek is jó, mivel kisebb távon kell szállítani az ételt- így kisebb a károsanyag-kibocsátás és a pazarlás - ahhoz, hogy a földekről a tányérodra kerüljön az étel.

Vannak azonban más vélemények is: „Véleményem szerint ez az üzenet sokkal inkább a környezetvédelemről szól, mint az egészséges táplálkozásról. Nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a szezonális ételek jobbak lennének.”

Akkor a szezonális ételek egészségesebbek, vagy sem?

A szezonális étkezéssel nem szimpatizálók véleménye szerint, ha csak olyat eszünk ami éppen érik, étrendünk nem lesz elég változatos. Télen, mikor semmi sem érik, így nehezebb vitaminhoz jutni.Tehát ez az egész nem olyan egyszerű.

Tehát nem lehet csak úgy azt mondani, hogy kizárólag a helyileg termelt, szezonális ételek fogyasztása jobbá teszik étrendünket. Mivel így a választékunk korlátozott, más tényezőket is figyelembe kell venni.

Vajon a helyi, szezonális ételek jobbak mint a külföldről behozottak?

Ez attól függ, hogy hogyan tárolják az ételt. A helyileg termelt gyümölcsök és zöldségek,ha forró és nedves helyen tárolják, sokkal több  vitamint veszíthetnek, mint a jól hűtött import áruk. Azonban, ha a helyi gyümölcs / zöldség hamar az asztalunkra kerül, akkor a tápértéke jobb lesz. Van még egy előnye, amit nem kellene figyelmen kívül hagynunk. A szezonális étkezés olyasmit tesz az étellel, amit mi, mivel állandóan csak a súlyunkra és a diétára gondolunk, gyakran figyelmen kívül hagyunk izgalmassá teszi azokat!

Ha ellenállunk a nagy áruházak csábításának, és nem veszünk tőlük tengeren túli gyümölcsöket, akkor a várakozás arra, hogy egy adott gyümölcs megteremjen, igazán élvezetes és izgalmas lesz. „Ha a szezonális étkezést választjuk, élvezni fogjuk, mert új és izgalmas - mint amikor nyáron cseresznyét eszünk. Pár hónap múlva teljesen más lesz az íze.”

Ha állandóan túl nagy a választék, akkor már nem is fogjuk igazán várni azt, hogy egy adott gyümölcs / zöldség megérjen. Mi a jó a nyárban, ha bármikor vehetünk puha gyümölcsöket? Elvárásaink az ételekkel szemben eltompulnak, ha minden elérhető egész évben.

A szezonális étkezés és te

A szezonális étkezés vonzereje nyilvánvaló: lehezővé teszi, hogy azok az emberek, akik aggódnak a környezetük miatt, kifejezzék törődésüket azzal, hogy mit tesznek a tányérukra. Ráadásul lehetőséget teremt arra, hogy az emberek közelebb érezhessék magukat a természethez. Azonban ha az emberek csak az étrendjükre vonatkozó hasznát nézik, akkor nem a kifejezetten csak szezonális ételekből álló étrend a legjobb.

Van még egy rejtett dolog, amit muszáj megemlíteni: ha a szezonális ételeket választod, akkor télen szinte semmit nem tudsz majd enni: ez olyan érv ami miatt gyakorlatilag senki nem akar majd kizárólag csak szezonálisan étkezni.

(M. Á., childrenfirst.nhs.uk)