Warning: simplexml_load_file(): http://www.webbeteg.hu/xml/rss_gyermekgyogyaszat.php:3: namespace error : xmlns:atom: ' https://www.w3.org/2005/Atom' is not a valid URI in /var/www/kamaszpanasz.hu/web/hir.php on line 2058

Warning: simplexml_load_file(): <rss version="2.0" xmlns:atom=" https://www.w3.org/2005/Atom"> in /var/www/kamaszpanasz.hu/web/hir.php on line 2058

Warning: simplexml_load_file(): ^ in /var/www/kamaszpanasz.hu/web/hir.php on line 2058
5 lépés, hogy ne kiabálj gyermekeddel
 / SZÜLŐKNEK / 5 lépés, hogy ne kiabálj ...
  2018-05-10

5 lépés, hogy ne kiabálj gyermekeddel

Nagyon sok szülő kiabál a gyerekével, ez azonban korántsem normális. A kiabálás az egyik olyan szokás, amit a gyerekek leginkább szeretnének megváltoztatni a szülőkben.

- hirdetések -

Habár hosszú távú eredményre nem vezet, sokan még mindig a kiabálással akarják megoldani a 5 lépés, hogy ne kiabáljon a gyerekkelproblémát. Természetesen nem szeretnénk kiabálni a saját gyermekünkkel. Feltétel nélkül szeretjük őket, ám ők mégis kihoznak időnként minket a sodrunkból. Tanácsaink segíthetnek, hogy higgadtabb szülők legyünk.

Maradj nyugodt!

Először azt kell elhatároznod, hogy változtatni szeretnél. Készíts egy hetes táblázatot, és tegyél pipát minden egyes helyre, amikor nem emelted fel a hangod. Azokon az estéken, melyeken elmondhatod magadról, hogy aznap nem kiabáltál, ajándékozd meg magad valamivel. Mondd el gyermekednek, hogy szeretnéd elhagyni ezt a rossz szokásod. Jó, ha látja, hogy bármikor megváltoztathatod a viselkedésed, ha akarod.

Ne vedd személyes sértésnek!

Mit tesz a gyermeked, ami felbosszant? Ha készítenél egy listát, valószínűleg rájönnél, hogy gyermeked viselkedése teljesen a korának megfelelő. Rengeteg szülő panaszkodna hasonló okok miatt, hiszen pontosan ezek azok a dolgok, amik tényleg kihoznak a sodrodból.

Mit tehetsz annak érdekében, hogy ne legyél dühös? Változtasd meg a gondolkodásod! Amikor gyermekünk rosszul viselkedik, hajlamosak vagyunk rögtön azon gondolkozni, hogy ez vajon mit jelenthet. Azt gondolhatjuk, hogy durva, lusta, nem lesz egy barátja sem, önző vagy szándékosan akar minket felidegesíteni. Magunkat pedig reménytelennek, alkalmatlannak látjuk, és úgy érezzük, nem tudunk megbirkózni a feladattal. Nem csoda, ha ilyen gondolatokkal kiabálásba torkollik a dolog.

Ami fontos, az az, hogy rájöjjünk, mi is történik ilyenkor pontosan. A gyerek fáradt, éhes, zaklatott vagy esetleg elfojt magában valamit? Vagy csak rossz napja volt? Tegyél fel magadnak egy kérdést: vajon túl sokat vársz a gyerekedtől? A te gondolataid és érzelmeid idegesítenek fel? Tudsz-e máshogyan gondolkodni arról, amit gyermeked tesz? Változtasd meg a gondolkodásod, hogy segítőkészebb és gyakorlatiasabb legyél. Próbálj meg rájönni, mi történik valójában, és sokkal egyszerűbb lesz nyugodtan reagálni.

Sétálj el, amikor kezdesz dühös lenni!

Fontos, hogy felelősséget vállaljunk a saját viselkedésünkért. Csak te irányíthatod a saját érzelmeidet és a reakcióidat is. Amikor úgy érzed, kezdesz ideges lenni, csak sétálj el. Ahogy elhagyod a szobát, mondd azt, hogy „Dühös vagyok, megyek és lenyugszom, majd később visszajövök és beszélünk a dologról”.

Tanuld meg máshogy kezelni a problémákat!

A szülők gyakran azért kiabálnak, mert nem tudják, mi mást tehetnének gyermekük viselkedése miatt. Mindenki tudja, hogy a kiabálás nem megoldás, de sokszor nem látunk más alternatívát. A rossz viselkedés megelőzése sokkal jobb, mint annak helyrehozása. Van néhány dolog, ami segíthet.

  • Ne legyél olyan negatív! Ne csak a rossz dolgokat vedd észre a gyermekeddel kapcsolatban! Ehelyett inkább pozitív figyelmet adj neki!  Vedd észre - és jegyezd is meg -, amikor valamit jól csinál! Pontosan fogalmazd meg, mit is vettél észre, ne csak úgy dicsérd meg, hogy „Jól van, ügyes vagy”, hanem pl. „Látom elpakoltad magad után a tányért”.  Ezzel sokkal jobban arra ösztönzöd a gyerekedet, hogy megtegye, amit kérsz tőle. 
  • Legyen néhány szabály, hogy a gyerek tudja, mit szabad csinálnia. Mondd el azt is neki, hogy mi az, amit meg kell csinálnia. Egy kis jutalommal megajándékozhatod őt, ha betartja a szabályokat.
  • Előzetesen beszéljetek azokról a problémákról, amik felmerülhetnek, hogy a gyermeked tudja, hogyan kell jól viselkedni. Amikor minden és mindenki nyugodt, beszélj a gyerekeddel arról, hogy mit vársz el, hogyan kell majd viselkednie, mit kell tennie és hogyan kell kezelnie a nehéz érzelmeket. Legyél nagyon pozitív, és kérdezd meg az ő véleményét is sokszor, ahelyett, hogy azért imádkoznál, hogy gyermeked jól viselkedjen. Legyetek tisztában mindketten azzal, hogy mit vártok el egymástól.
  • És persze ahelyett, hogy kiabálnál, próbálj találni valami más módot,  ahogyan foglalkozhatsz a neveletlenséggel. Engedd meg  gyermekednek, hogy megtapasztalja a tettei következményét.

Figyelj oda saját magadra!

Nagyon sok dolog van, ami miatt egy szülő ideges lehet: munka, anyagi problémák, megfelelően beosztani a gyerek idejét, és a háztartást is vezetni kell. És kinek az akarata az, ami a legjobban elmarad? Persze, hogy a szülőé! Újra kell tölteni az elemeket, ha úgy érzed, nincs már energiád a gyerekekhez.

  • Próbálj meg eleget aludni, sportolni és egészségesen étkezni! Ne feledkezz meg az alapvető dolgokról!
  • Találd ki, mi miatt vagy stresszes és birkózz meg vele! Túl sok a program? Egy véget nem érő lista tele tennivalókkal? Folyton otthon felejted a dolgaid? Készíts egy tervet, hogy hogyan változtass ezeken!
  • Készíts egy listát azokról a dolgokról, amik segítenek pihenni és feltöltődni! Ezután tervezd meg a napod úgy, hogy legyen egy kis kikapcsolódás, amire érdemes várni egész nap!
  • Találj egy kis időt minden héten, amikor távol lehetsz a gyerekedtől! Ha a pénztárcád nem enged túl sok mindent, akkor beszélj meg az egyik ismerősöddel egy kis bébiszitterkedést!
  • Vedd rá a gyermekedet, hogy segítsen a házimunkában, így hamarabb készen lesztek, és közben beszélgethettek is!
  • Hagyj időt önmagadra is! Tedd azt, amit valójában szeretnél!
  • Legyen egy kis időd, amikor felnőtt kikapcsolódást szervezel a pároddal vagy a barátaiddal, amikor egy kicsit pihenhetsz, és együtt nevethetsz a többiekkel!
  • Próbálj meg egy kis idő tölteni a gyerekeddel, amikor meghallgatod vagy játszol vele. Meglepő, de amikor közelebb kerültök egymáshoz, sokkal boldogabbak lesztek mindketten.
  • Mielőtt aludni mész, minden este sorolj fel öt dolgot, amiért hálás lehetsz, és hármat, amit jól csináltál aznap. Legyél büszke azokra, amiket sikerült elérned! Így jó érzéssel és pozitívan fog zárulni a nap.

(KamaszPanasz - K.F.)