iskolai problémák
#Szülőknek

Iskolai problémák

2014.11.20.
3 perces olvasási idő

Előbb vagy utóbb a legtöbb kamasznál előjönnek bizonyos problémák, melyek épp az adott korosztályra általánosan jellemzőek. Rendszerint valamilyen változás hatására következnek be, például iskolaváltás esetén (általánosból középiskolába, vagy költözés miatti iskolaváltás okozhat nehézségeket a gyerekeknek).

Az általános iskola még viszonylag egyszerű: az egyes tanórákon rendszerint ugyanaz a tanár van a tanulókkal (egy-két kivételtől eltekintve), aki jól ismeri a gyerekeket és ők is a pedagógust, idővel pedig megszokják egymást, ezért kisebb a stressz a gyerekekben. Sok iskolában ugyanabban a tanteremben vannak a gyerekek egész nap, az évfolyamok pedig ritkán keverednek (nyelvórák esetén jellemzően előfordul).

A középiskola ezzel szemben gyökeresen eltérő: szinte minden óra más tanteremben van, amit más és más tanár tart, a különböző osztályokban lévő gyerekek pedig rendszerint keveredhetnek, mivel ott már az egyes szakirányoknak megfelelően csoportosítják a tanulókat. Az iskola épülete pedig sokkal nagyobb, olyannyira, hogy elsőre akár el is tévedhet a kisdiák benne, ami fokozza nála a szorongást és a stresszt. Az iskolai feladatok egyre nehezebbek lesznek, valamint a tananyag mennyisége és összetettsége is növekszik, és a házi feladatot is komolyabban kell venni, amiből nem keveset szoktak adni a középiskolai tanárok. Ráadásul az iskolán belüli és kívüli fakultatív programokkal, edzésekkel, szakkörökkel is bővülnek a gyermek elfoglaltságai, ezek mind-mind időt és energiát vesznek el a már amúgy is leterhelt gyerekektől. Ezek az összetett és nehéz feladatok sok precíz szervezést, koncentrációt és fegyelmet követelnek meg a gyerekektől.

Iskolakezdés és iskolai problémák

Iskolakezdés idején gyakran előfordul, hogy hirtelen, akár több érdemjegynyit is romlik a gyerekek tanulmányi eredménye az általános iskolai eredményekhez képest, ami nem csoda, hiszen sokkal összetettebb és nehezebb feladatokkal kell megbirkózniuk a középiskolai éveik során. Idővel azonban a legtöbb gyereknek sikerül alkalmazkodnia, „túlélnie” az átállást, és újból javulni kezdenek az eredményeik, beilleszkednek új környezetükbe, elsajátítják az oda szükséges tudást és képességeket.

A kamaszkor közepén újabb problémák merülnek fel a gyerekeknél: elkezdenek aggódni a saját jövőjük, karrierjük miatt. Nem elég az, hogy komoly nyomás éri őket a tanulás terén a megfelelési kényszer miatt, még az egyetemre/főiskolára is külön fel kell készülniük, emellett még ott vannak az egyéb iskolán belüli és kívüli elfoglaltságok is. Ráadásul ebben az időszakban kezdik el komolyabban kiépíteni társas kapcsolataikat (barátok szerzése, párkapcsolatok, elválások-szakítások). Nem csoda tehát, hogy a gyerekek szinte a végletekig le vannak terhelve, ami komolyan megviseli őket és ez előbb-utóbb kibukik valahol.

A lemaradó gyerekek segítése

Előfordulhat, hogy olykor-olykor a tinik nem képesek lépést tartani azokkal a szociális, tanulmányi és érzelmi változásokkal, kihívásokkal, melyek a felnőtté válás rögös útján időnként feltűnnek előttük. A nehézségekre figyelmeztető jelek többfélék lehetnek, például egyre romló tanulmányi eredmények, viselkedésbeli kihágások, vagy iskolakerülés formájában mutatkozhatnak meg. A legtöbb probléma idővel magától megoldódik, vagyis amikor a tininek már sikerült beilleszkednie és alkalmazkodnia az új iskolai körülményekhez (egy esetleg stresszes esemény vagy időszak kiheverése után).

Azonban előfordulhat, hogy a problémák nem szűnnek meg, és idővel akár rosszabbodhatnak is. Ez figyelmeztető jel, azt jelzi, hogy a gyereknek tanulási nehézségei vagy más mentális problémái lehetnek, például ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás zavar). Habár az említett problémák rendszerint már viszonylag korai gyermekkorban kiütköznek és ezért kezelésre szorulnak, egyes esetekben csak a tinédzser évek során jönnek elő. A tinik esetében az iskolával kapcsolatos problémák jelentkezése utalhat depresszióra, élvezeti szerekkel való visszaélésre, vagy más szociális problémára, melyeket minél hamarabb fel kell deríteni, és kezelni kell.

Hogyan segíthet gyermekének?

Amennyiben azt gyanítja, hogy tinédzser korú gyermekének valamilyen problémája lenne, és az az iskolai teljesítményén is meglátszik, akkor a következőket érdemes megfontolnia:

  • Először is üljön le vele beszélgetni, lehetőleg nyugodt és semleges körülmények között. Rendszeresen érdeklődjön felőle, kérdezze meg, hogy milyen volt az adott iskolai napja, történt-e valami vele. Kérdezze meg, hogy milyen érzések keringenek benne, milyen nehézségei vannak. Például mit gondol, mi okozhatja a problémáit, és milyen lehetséges megoldások léteznek. Egyes problémák könnyen kezelhetőek, például segít a gyermekének tanulni, új módszerekkel ismerteti meg.
  • Érdemes elbeszélgetnie a gyermeke tanáraival, az iskola képviselőjével, a gyerekpszichológussal a felmerülő problémákról. Az említett személyek segítségével átfogóbb képet kaphat gyermekéről. Mivel a nap nagy részét nem együtt töltik, így előfordulhat, hogy néhány fontos, a gyermekét érintő dolgokról, információról nem tud. A gyermeke tanáraitól azonban értesülhet róluk.
  • Súlyos esetben érdemes a megfelelő szakemberhez fordulnia, (gyerekpszichológus, mentálhigiénikus) aki szakszerű segítséget és tanácsot nyújthat a problémák felderítését, kezelését illetően.

Az iskolai problémák megjelenése csak növeli a már amúgy is stresszes gyerekre rakódó terheket, nem csoda, hiszen a kamaszkor egy igen kényes szakasz a gyerek felnőtté válásának útján, ami tele van buktatókkal és bizonytalanságokkal. Amikor a gyerekével leül beszélgetni ezekről a problémákról, nem árt, ha óvatosan közelíti meg a helyzetet: legyen megértő, türelmes, előítélettől mentes, kedves és támogató. Ne legyen dühös vagy elégedetlen a gyerekével szemben, hiszen neki sem egyszerű a helyzete, igen sokfelé kell egyidejűleg megfelelnie, ezért természetes, hogy olykor hibázik.

Emelje ki inkább gyermeke erősségeit, és ne becsmérelje, mert összetöri a maradék önbecsülését is, ami nagyon rossz irányba tereli a dolgokat. Segítse gyermekét jellemének és képességeinek fejlesztésében, támogassa a lehető legjobb tudása és szándéka szerint. Segítsen, hogy a gyermeke bizonyos területeken sikereket érjen el, ez az élmény hozzásegítheti ahhoz, hogy a nehezebb feladatokkal is jobban megbirkózzon, és idővel leküzdhesse a problémáit.

(N.L. - intelihealth.com)