/ SULI / Az agydopping veszélyei
  2016-05-22

Az agydopping veszélyei

Tiniként neked is időnként kész őrületnek tűnik az életed? Szülői elvárások, barátok, jegyek, tanárok, tesztek, álmok, rémálmok, nevetések, sóhajok, remények, mosolyok… Örökös mókuskerék, melyben minden egyes felelést vagy dolgozatot úgy állítanak be, mint életed legfontosabb, jövőd szempontjából döntő fontosságú eseményt?

- hirdetések -

Mindez alól a nyomás alól, mint mindenki, Te is szabadulni szeretnél? Bizony, különösen az év végi hajtás idején az ember gyereke könnyen elcsábul, hogy kipróbáljon bármit, ami segíthet. Ide tartozik a mértéktelen kávéfogyasztás, a különböző teljesítményfokozó „vitaminok” és étrendkiegészítők használata. Bizony, mikor a jegyeidről, a jövődről van szó, könnyű megfeledkezni ezeknek az anyagoknak a szervezetedre gyakorolt káros hatásairól! Pedig sokszor az ellenkező hatást váltják ki, mint amit vársz tőlük, sőt, komoly veszélyt jelenthetnek!

Túl sok kávé

A sok kávétól ugyan ébren maradsz, azonban hiába, hiszen egy idő után az agyad már elfárad, s képtelen több információt befogadni. Mi ennek az eredménye? Elaludni nem tudsz, álmatlanul, félálomban forgolódsz, reggel fáradtan, nyúzottan ébredsz, így sokkal kevésbé tudsz koncentrálni a megírandó dolgozatra, feladatra. Ne csodálkozz, ha rosszabbul sikerül, mintha kipihenten írnád! Ráadásul a túlzott koffeinfogyasztás figyelemzavart is okozhat!

Energiaital, turbó-tabletta

Sokan használnak különböző energiaitalokat, vagy koffeintartalmú, vagy egyéb teljesítményfokozó tablettákat, „vitaminokat”. Noha ezek is segítenek ébren maradni, mellékhatásként gyakran okoznak fokozott érzékenységet, idegességet, ingerlékenységet. Emellett fejfájást és a szapora szívverést okoznak.

Soha ne dőlj be a természetes vagy gyógynövény alapú feliratoknak! Ugyanolyan mellékhatásaik lehetnek, mint bármely más gyógyszernek!

Sajnos egyre gyakoribb jelenség, hogy az  „R-vitamin” néven is ismert Ritalin-t próbálják meg használni. Ezt a gyógyszert a figyelemzavarban vagy hiperaktivitásban szenvedő gyerekeknek szokták felírni. Noha a szer felpörget, nagyon könnyű hozzászokni, s abbahagyása igazi drogelvonási tünetekkel jár, beleértve a depressziót, kimerültséget, állandó álmosságot és túlzott étvágyat.

Tanulj tisztán!

Tartsd magad távol a „tanulmányi drogoktól”! Persze ezt könnyebb mondani, mint a csábításnak ellenállni, de hidd el, meg tudod csinálni!

Először is gondold át a napirendedet! Tedd fel magadnak a kérdést: Tényleg el kell mennem a többiekkel a plázába? Nem ér rá később megnézni azt a filmet a moziban? Mi lenne, ha egy kicsivel kevesebb időt töltenél a számítógép előtt?

Hidd el, akár csak fél óra is sokat számít, amit a délutánod felülbírálásával nyersz! Ha tényleg tanulásra fordítod ezt az időt, nem lesz baj! Még egy tipp: ess túl a nehezén minél hamarabb, ne halogasd a tanulást, házi feladat írást! Minél később kezded el, annál fáradtabb leszel hozzá, s még kevesebb kedvvel, még nehezebben fog az agyad fogni! Kitartás! Az évből már nincs sok hátra, s aztán kicsit lazíthatsz, s minden mást bepótolhatsz!

(GY. A.)