/ SULI / Nem megy a matek? A tanár...
  2010-02-05

Nem megy a matek? A tanárnő az oka!

Egy tanulmány szerint, azok a tanárok, akik saját képességeik miatt aggódnak, átadhatják diákjaiknak is a félelmet. A kislányok félhetnek a matektól, a korábbi női tanáruk miatt.

Az utóbbi évek növekedésének ellenére, a nők még mindig a férfiak mögött kullognak a matematikai teljesítményükben néhány területen, és a kérdés hogy mi produkálta az ellentétet. Egy mostani tanulmány az első és másodikosok között megtalálni vélte a válasz egy részét: az általános iskolai női tanárok, akik nem biztosak a matematikai készségeikben, átadhatják ezt azoknak a kislányoknak, akiket tanítanak.

- hirdetések -

Biztos tudás, magabiztos megjelenés

A fiatal diákok hajlamosak az azonos nemű felnőtt példáját követni, és egy olyan tanárnő, aki ideges a matek miatt, erősítheti a sztereotípiát, hogy a fiúk jobb matekosok, mint a lányok.
52 fiút és 65 lányt vizsgáltak, akiket 17 különböző tanár tanított az osztályaikban. A kutatásban részt vevő általános iskolai tanárok 90%-a nő, ami megegyezik az Egyesült Államok-beli átlaggal.

Az iskolai év kezdetén a diákok matematikai készségei nem voltak kapcsolatban a tanárok matematikai bizonytalanságával.

Elbizonytalanodás

Az év végére, minél jobban aggódtak a matematikai készségük miatt a tanárok, annál inkább értettek egyet a lány tanulók azzal, hogy a fiúk a matekban jók, a lányok pedig a szövegértésben.
Emellett, azok a lányok, akik válaszoltak, kevesebb pontot értek el a matekdolgozatoknál, mint azok az akár lány vagy fiú osztálytársaik, akik nem kezdtek egyre jobban hinni ebben a sztereotípiában.

Tulajdonképpen részben meglepő, részben pedig nem. Az embereknek persze van egy megérzésük, hogy a tanárok befolyásolhatják diákjaikat ilyen módon, de ez a nemtől függő verzió nem volt köztudott.

Diploma magasabb követelmények mellett

Egy másik kutatásban azt is kimutatták, hogy az általános iskolai tapasztalatokkal összevetve a fősulis magasabb szintű matek az összes fősulis félelem közül a legnagyobb.
Az eredményeket látva a kutatók azt javasolták, hogy a matematika követelmények egy általános iskolai tanári diploma megszerzéséhez legyenek újragondolva.
Ha a következő generációs tanárok, (különösen az általános iskolaiak) hatékonyan akarják tanítani tanulóikat, több odafigyelésre lesz szükségük, mind az erős matematikai készségek, mind a pozitív hozzáállásában.

Ez a tanulmány sok kutató hosszú ideje tartó benyomását körvonalazta, még olyanokét is, akik nem vettek részt ebben a kutatásban.

A képességekben nincs különbség

Egy 2008-as eredmény szerint a nők utolérik a férfiakat a matektudásukban, de még mindig jelentősen hátul maradnak a műszaki területeken, vagy a fizikában.
Azok a lányok, akik abban a hitben nőnek fel, hogy a nőknek hiányos matematikai készségeik vannak, azok kerülik, vagy feladják a nehezebb matek óráikat.
Ez a lányokat és nőket egy csomó karrierlehetőségtől megfosztja a nagy tekintélyű, hasznot hajtó karrierektől a tudományban és technológiában.

A kutatásban megjegyzik, hogy nem esett minden kislány „áldozatául” a matematikai félelmekkel küzdő tanároknak, de a tanárok még így is az egyik fő forrásai ennek a sztereotípiának.

A tanárok matektól való irtózását, félelmét, egy 25 kérdésből álló teszten mérték, olyan szituációkon keresztül, ami idegessé teszi őket, mint például  egy matek dolgozatra való felkészülés. Egy másik teszt a matematikai készségeket ellenőrizte, akik az általános iskolában tanítottak.

A felmérést az Egyesült Államokban a nyugati part középső részén található állami iskolákban végezték.
A diákok matematikai készségeit az iskolai év első három, és aztán újra az utolsó két hónapban tesztelték.

(Sz.L.)