/ LÉLEK / Ha honvágyad van
  2010-06-30

Ha honvágyad van

Néha csak el akarsz menekülni. A bátyád és a barátai állandóan a TV előtt tanyáznak, a kishúgod nem hajlandó elhagyni a szobádat, és te csak egy kicsit magaddal akarsz foglalkozni. De mikor ezt megkapod – például egy teljes hétvégés, maratoni DVD-zés egy barátodnál vagy nyári szünet a Disneylandban – meglepődsz azon, hogy kicsit hiányzik az otthoni nyüzsgés. Mi ez az egész? Ha hiszed, ha nem, honvágyad van.

Amikor honvágyad van, meglehet, hogy olyan családi dolgokról nosztalgiázol, mint a családod, barátaid, házi kedvenceid, a ház vagy a szomszédok. Egyszerűen hiányozhat neked olyan dolog is, mint az ágyad, vagy az ablakod előtt álló fa. 

- hirdetések -

Nem csak a gyerekre tör rá a honvágy: Gyakorlatilag mindenkinek van honvágya időről időre, még a felnőtteknek is. A kamaszoknak honvágyuk lehet, mikor először mennek el huzamosabb ideig otthonról, mint például egy barát családjánál töltött vakáció során, vagy nyári munka alatt. A kollégiumba költözés egy másik gyakori kiváltó ok.

Miért érzem ezt?

A megszokott környezet, emberek és szokások biztonság- és kényelemérzetet nyújtanak az emberek számára. Egy új helyen hiányozhat az otthon kényelme és az imádott dolog. Ezek a hazavágyódások teljesen normálisak.

Néhányan csak kis magányosságot, szomorúságot vagy szorongást éreznek. Másoknál fizikai tünetek léphetnek fel, mint hasfájás, fejfájás, vagy akár valódi depresszióba is eshetnek. Legtöbbször, az új környezet és emberek egyre megszokottabbá válnak, a honvágy elmúlik. De ha nagyon lesújtottnak érzed magad, érdemes segítséget kérni az iskolától vagy a táborfelügyelőtől.

Ha további nyomások vannak az életedben – mint egy válás, vagy haláleset a családban – a honvágy még erőteljesebb lehet. Mikor más veszteséggel vagy változással szállsz szembe, különösen ragaszkodsz azokhoz a dolgokhoz, amelyek kényelmet nyújtanak számodra és jobban hiányoznak, mikor nem vagy közel hozzájuk.

Tippek a honvágy kezelésére

Szerencsére a honvágy általában enyhe és nem tart sokáig. Tehetsz néhány dolgot, hogy a honvágy ne vegye el a kedved:

• Tégy egy próbamenetet! Mielőtt nyaralni mész egy zenetáborba vagy a nagynénéd és nagybátyád birtokára, tölts néhányszor egy estét vagy egy hétvégét egy barátodnál, hogy megérezd, milyen egy új helyen lenni! Ez segíthet abban, hogy el tudd tölteni az időt az otthonodtól távol, és csökkentheti a szorongást, ha egy idegen ágyban alszol, vagy különféle emberek vesznek körül.

• Hozz magaddal valamit, ami az otthonodra emlékeztet! Pakolj be fényképeket, vagy leveleket, vagy egy kedvenc plüssállatot, hálóinget vagy párnát! Amikor elkezdesz az ismerős arcok és helyek után vágyódni, egy kicsit ott lesz veled az otthonod.

• Telefonálj haza, amikor tudsz! Ez nyilvánvalónak tűnhet, de egy hosszabb távollét során megnyugtató lehet egy gyors telefonhívás, hogy halld a papád hangját, vagy a testvéred sztoriját a kutyafürdetésről. Ha időt akarsz szakítani a telefonhívásra, vagy akár arra, hogy hazalátogass, akkor lesz valami, ami már előre örömmel tölt el.

• Tedd azt, amiben kedved leled! Amikor jól érzed magad, valószínűleg kevesebb időt töltesz azzal, hogy azokra az emberekre és dolgokra gondolsz, akik hiányoznak.

• Beszélj egy barátoddal, leginkább egy olyannal, aki hasonlókat él át. Tudni azt, hogy nem te vagy az egyedüli, aki szembenéz ezzel a problémával, segíthet a magányt legyőzni, és jobban érezheted magad, ha megvigasztaltál valaki mást.

• Vezess naplót! Ha papírra veted az érzéseidet, az segíthet, hogy megértsd azokat. Ha a honvágyadról írsz, az megmutathatja, mi az, ami valójában hiányzik neked, akár a macskád, akár a szombat reggeli gofri illata. Ezután módot találhatsz arra, hogyan csökkentsd a fájdalmat, például megkérheted a szüleidet, hogy küldjenek egy képet a házi kedvencedről.

• Maradj aktív! Ha csak üldögélsz, több időd lesz arra, hogy bánatos légy. Beszélgess emberekkel és tevékenykedj, így túl elfoglalt leszel ahhoz, hogy honvágyad legyen.

• Ismertesd az elvárásaidat! Néha azért is eltölthet szomorúság, mert a tábor, az iskola, vagy a kirándulás nem felelt meg az elvárásaidnak. Szükséged lehet arra, hogy meghatározd, milyen tapasztalataidtól akarsz megszabadulni.

• Beszélgess egy felnőttel! A család és az otthon hiánya normális. Ha azonban néhány nap elteltével sem tudsz normálisan enni vagy aludni, vagy nem érdekel semmi, beszélj az érzéseidről egy olyan felnőttel, akiben megbízol. Az a személy segíthet neked, hogy átvészeld ezt a kemény időszakot.

Majdnem mindenkinek van néha honvágya. Tartsd észben, hogy a honvágynak van egy jó oldala is: azt jelenti, hogy van családod és vannak barátaid, akik hiányoznak és egy hely, ahová vissza akarsz térni, mikor az otthontól távoli kalandod véget ér.

(B.M.)