/ BETEGSÉGEK / A pánikbetegségről II.
  2015-02-23

A pánikbetegségről II.

Előző cikkünkből már kiderült, hogy milyen tényezők okozhatják, valamint milyen formában jelenik meg a pánikbetegség. Ezúttal a diagnózisról és a különféle kezelési módokról lesz szó.

- hirdetések -

Pánikbetegségről beszélünk, ha a beteg:

1. gyakran él át pánikrohamot
2. nagyon fél egy újabb roham bekövetkeztétől
3. kerüli az olyan helyzeteket és olyan helyeket, ahol rohama lehet
4. a pánikbetegsége miatt a életminősége romlik, jelentős probléma jelentkezik otthon vagy a munkahelyen, iskolában vagy magánéletben.

A pánikrohamok oka nem kereshető kábítószer használatban, gyógyszerek szedésében, vagy az általános egészségügyi állapotban (ezért nem tanácsos áttérni a megszokott gyógyszerekről újabbra).

A rohamok gyakorisága és súlyossága változó lehet, néhány embernél olyan fajta tériszonyhoz vezet, amikor az ember nem mer olyan helyekre menni, ahonnan nehéz menekülni. A személy kerülni fogja azokat a helyzeteket, amikor el kell hagynia otthonát.

Mit tehetsz, ha valakinek pánikrohama van a környezetedben?

Pánikroham alatt:
Fedezd fel a pánikroham tüneteit, keress nyugodt, támogató közeget a pánikroham idejére. Meg kell erősíteni a beteget abban a tudatban, hogy nem fog meghalni! Tartsa vissza a lélegzetét pár másodpercig, többször is, ez segíthet csökkenteni a tüneteket!

Pánikroham után:
- Legyél megértő! Ha az egyik szerettednek pánikrohama van, legyél megértő és tapintatos, ez segíthet enyhíteni a viselkedése miatt kialakult frusztrációt.
- Legyél támogató! Bátorítsd és legyél empatikus, segíts neki megtalálni a megfelelő kezelést! Jó kiindulópont lehet a háziorvos.
- Úgy szeresd őt, ahogy van! Változtasd meg az elvárásaidat és szeresd őt azért, aki. Ő nem tehet a pánikrohamokról, és csettintésre nem tud a betegségén változtatni!
- Legyél jó hallgatóság! Tedd félre a saját gondolataidat és elvárásaidat, és tényleg figyelj rá, amikor elmondja, min megy keresztül, és hogy érzi magát!
- Szórakozzatok! Támogatónak kell lenned, de ne feledkezz meg a szórakozásról sem, a nevetés és a pihenés ugyanolyan fontos, mint a fentiek!

Egy szerettednél pánikbetegséget diagnosztizálták. Mitévő légy?

Ne sajnáld az időt az informálódásra, mind magának a betegségnek, mind a kezelésnek járj utána! Beszéljétek meg, ha valami probléma merül fel az egészségügyi ellátással kapcsolatban! Íme néhány tipp,  hogyan segíthetsz a szerettednek. Ezek a tanácsok nem fogják meggyógyítani a pánikbetegséget, de segíthetnek a leküzdésében.

- Segíts neki pihenni! Vedd rá őt, hogy jógázzon, sétáljon! Mutasd meg neki, hogyan lehet kiengedni a stresszt. Néha már néhány mély lélegzet is segíthet!
- Pihenjen sokat és kiegyensúlyozott étrendje legyen! Minden éjszaka legalább 8 órát aludjon, és ne egyen egészségtelen ételt. Néhány pánikrohamos ember azt mondja, hogy a koffein csak ront a helyzeten, kerülje az ilyen italok (kávé, tea, kóla, kakaó) fogyasztását.
- Pezsdítsd fel az életét! Csináljatok valami újat, próbáljátok ki azt, amit eddig még soha! Tanítsd meg újra nevetni, ez elfelejteti a negatív gondolatokat.
- Segíts neki jól beosztani az idejét! Ha kevesebb stressz éri őt, akkor kevésbé fogja magát túlterheltnek érezni.
- Éljetek társasági életet! Menjetek el a plázába, lógjatok a barátaitokkal és sportoljatok!
- Ne hagyd kábítószert fogyasztani! Ne éljen marihuánával és más kábítószerekkel sem. A marihuánás cigi néhány embernél pánikrohamot váltott ki. Ha a pánikbetegség vagy bármilyen szorongásos betegség öröklődik a családban, akkor ki se próbáld ezeket a szereket!

Statisztika

A pánikrohamok 14 éves kortól kezdődhetnek, a pánikbetegség a késői serdülőkorban (18-15 év között) jelentkezik. Azoknak, akiknek az elsőfokú családtagja szenved pánikbetegségtől, azoknak 20-szor nagyobb az esélye a pánikbetegségre.

Milyen kezelés létezik?

A kognitív viselkedés-terápia hatékony és a leginkább ajánlott. Ez a terápia speciális gyakorlatok segítségével tanít megismerni a betegséget közelebbről és kezelni a tüneteket.
A viselkedés-terápia fő célkitűzése a hibás gondolati sémák átdolgozása, a figyelem átirányításának megtanulása, a biztonságkereső, elkerülő viselkedések feladása, a tünetek feladásához szükséges készségek kifejlesztése.

Ha a terápia nem működik vagy nem áll rendelkezésre, akkor forduljuk a gyógyszeres kezeléshez. Számos kezelés létezik, de eltarthat egy ideig, amíg megtalálod a számodra ideális módszert. Néhány ember számára a viselkedés terápia és a gyógyszeres kezelés kombinációja a leghatékonyabb.


S.A. (teenmentalhealth.og)