/ BETEGSÉGEK / Hogyan birkózz meg az érz...
  2012-05-02

Hogyan birkózz meg az érzelmeiddel a rák után?

Ismerd meg azokat az érzelmeket, amelyek gyakoriak rákkezelés után, illetve azt, hogyan kezelheted ezeket. Tudd meg, mi normális, és mikor érdemes segítséget kérni.

Amikor elkezded a rák kezelését, alig várod a napot, amikor végre befejezheted. De most, hogy túl vagy a kezelésen, nem vagy biztos abban, hogy készen állsz a kezelés utáni életre, mint ráktúlélő. A kezelés befejeztével, valószínűleg ritkábban fogod látni az orvosi csoportot. Bár van, hogy a barátiad és a családod mind szívesen visszatérnek a normális élethez, félelmetes lehet elhagyni az orvosok és nővérek védelmező társaságát. Minden, amit most érzel, az normális a rák túlélőinek. A rákból való felépülés nemcsak a tested, hanem az elméd gyógyulásáról is szól. Ezért időt vesz igénybe, hogy elfogadd a félelmet, a fájdalmat, és a magányt, amit most érzel.

- hirdetések -

A félelem a rák kiújulásától

A szorongás a rák kiújulásától nagyon gyakori azoknál, akik túlélték ezt a komoly betegséget. Bár évekig élnek a betegség bármilyen jele nélkül, a túlélők azt mondják, hogy a kiújulás gondolata mindig velük van. Attól tartanak, hogy minden fájdalom a rák kiújulásának jele. Noha ezek a félelmek elhalványulnak, soha nem múlnak el teljesen. Birkózz meg az érzelmeiddel úgy, hogy őszinte vagy magaddal és az érzelmeiddel kapcsolatban! Próbáld meg nem bűnösnek érezni magad az érzéseid miatt. Kérdezd meg orvosodat, hogy mit tehetsz, hogy csökkentsd a rák kiújulásának esélyét! Ha már mindent megtettél azért, hogy csökkentsd a kockázatot, kontroláld félelmeidet!

Próbáld meg az alábbiakat:

- Figyelj a testedre! Fókuszálj arra, hogy egészséges maradj és legyen az étrended is egészséges, sok gyümölccsel és zöldséggel! Ezenkívül illessz be a napodba a testmozgást is! Eleinte ne hajtsd túl magad, de próbáld meg a gyakorlatok intenzitását és mennyiségét fokozatosan növelni a felépülésed függvényében. Aludj eleget, így frissen ébredsz majd! Ezek a tevékenységek segíthetnek a tested felépülésében, és az elméd megnyugvásában azáltal, hogy tudatosabban éled a mindennapjaidat.

  • Menj el minden utókezelésre! Talán a legrosszabbtól félsz, amikor a következő utókezelésre kerül sor, de ne hagyd, hogy ez megállítson. Használd ki az idődet az orvossal, tegyél fel kérdéseket bármi jelet vagy tünetet illetően, amik aggasztanak téged! Írd le előre minden aggodalmadat, és beszéld meg vele a következő kezelési időpontot! Kérdezz rá a rák kiújulásának kockázatára a te esetedben, és hogy milyen jeleket és tüneteket kell figyelned! A tájékozottság többet segíthet, így irányíthatóbbnak érezd majd a tested.
  • Legyél nyitott az félelmeiddel kapcsolatban! Fejezd ki nyugtalanságodat a barátaidnak, a családodnak, más ráktúlélőnek, az orvosodnak vagy egy tanácsadónak! Ha kényelmetlennek érzed, hogy megbeszéld valakivel az érzelmeidet, próbáld rögzíteni a gondolataidat papíron.
  • Legyél elfoglalt! Mozdulj ki otthonról és találj valami elfoglaltságot, ami elvonja a figyelmedet a félelmeidről.

A legtöbb ráktúlélő bizonyítja, hogy az idő múlásával elhalványul a rák visszatérésétől való félelem, ám bizonyos események kiválthatják a nyugtalanságot. Az érzések különösen erősek lehetnek utókezelés előtt vagy a rák diagnosztizálásának évfordulóján.

rák-utánStressz

Amikor diagnosztizálták a rákot, valószínűleg teljes mértékben a kezelésre és az egészségessé válásra koncentráltál. Most, hogy túl vagy a kezelésen, minden ház körüli feladat és az egyéb teendők listája versenyeznek a figyelmedért. Ez stresszessé és túlterheltté tehet. Ne érezd úgy, hogy mindent egyszerre kell csinálnod! Hagyj időt magadnak, hogy kialakuljon az új napi rutinod! Próbálj mozogni, más túlélőkkel beszélgetni, és szánj időt arra, amit élvezel!

Depresszió és szorongás

A szomorúság és a düh fel-felbukkanó érzése is megzavarhat a mindennapi életben. Sok ember számára ezek az érzések elmúlnak, de másoknál akár depresszióvá is fejlődhetnek. Mesélj az érzéseidről az orvosodnak! Ha szükséged van rá, el tudnak küldeni valakihez, aki segíthet neked beszélgetésterápiával, gyógyszerkezeléssel vagy mindkettővel. A korai diagnózis és a gyors bánásmód a kulcs, hogy sikeresen legyőzd a depressziót.

Félénkség

Ha a sebészeti eljárás, vagy más kezelés megváltoztatta a megjelenésedet, lehet, hogy zavart érzel a testeddel kapcsolatban. Változások a bőrszínben, a súlyban (akár növekedés, akár csökkenés), egy végtag elvesztése arra késztethet téged, hogy inkább otthon maradj, távol más emberektől. Lehet, hogy a barátoktól és a családtól vonulsz el. A félénkség próbára teheti a kapcsolatodat a partnereddel, ha nem érzed méltónak magad a szeretetére vagy vonzódására. Adj időt magadnak a búsulásra, de tanulj meg az új énedre is összpontosítani. A rák erősebb emberré tett, vedd észre, hogy több vagy, mint azok a sebek, amit a rák hátrahagyott. Amikor magabiztosabb vagy a megjelenéseddel kapcsolatban, akkor a körülötted élő emberek is kényelmesebben érzik magukat.

Magány

Azt érezheted, hogy mások nem érthetik min mentél keresztül. Ez nehézzé teszi a kapcsolatteremtést más emberekkel, ami magányhoz vezethet. A barátok és a család bizonytalanok lehetnek abban, hogyan is segíthetnének neked. Ne próbálj meg egyedül megbirkózni a magánnyal! Fontold meg a csatlakozást egy olyan csoporthoz, aminek tagjai más ráktúlélők, akiknek ugyanolyan érzelmei vannak, mint neked!

Hová menj segítségért?

Még ha ezen érzelmek normálisak is, az sem jelenti azt, hogy egyedül kell végigcsinálnod. Ha úgy gondolod, az érzéseid túlterhelnek téged, vagy beleavatkoznak a mindennapi életedbe, javasolt fontolóra venni a segítségkérést. Néha már egy kis beszélgetés a barátokkal vagy családdal is segíthet. De érezheted úgy, hogy ezek az emberek nem igazán értik meg, hogy min mentél keresztül, hacsak nem volt nekik is rákjuk. Ilyenkor érdemes megfontolni a tanácsadást:

  • Egy terapeuta. Az orvosod elküldhet egy szakértőhöz, aki segíthet neked rendezni az érzelmeidet és különféle módszerekkel kezelni azokat.
  • Más ráktúlélők. A támogató csoportok (mindegy, hogy közösségben vagy online), képesek teret nyújtani ahhoz, hogy megoszd az érzéseidet, és hallj másokról, akik ugyanazon mennek keresztül, amin te is. Új módokat is tanulhatsz tőlük arról, hogyan kezeld a félelmeket.
  • Készíts saját tervet arra vonatkozólag, hogy hogyan birkózz meg az érzelmeiddel. Legyen mindig nyitott a gondolkodásod, és próbálj ki különböző stratégiákat, hogy kitaláld, mi a legjobb neked.

(S.Z. - mayo)

  Kapcsolódó cikkek