/ BETEGSÉGEK / Rendszeresen a monitor el...
  2016-03-23

Rendszeresen a monitor előtt ülsz? Van néhány jó tanácsunk!

Amikor órákon át bámulom a számítógép monitorját, a szemem kiszárad és bedagad. Hosszú távon okozhat-e valamilyen károsodást a monitor előtt töltött idő? Egyébként rendszeresen sportolok, egészséges, alacsony zsírtartalmú ételeket eszem. Káros szenvedélyeim nincsenek, kivéve, hogy az átlagosnál talán több koffeint fogyasztok.

- hirdetések -

Kedves Kérdező!

Feltehetőleg nem kell attól tartanod, hogy a számítógép előtt töltött sok-sok óra hosszú távon károsítja a szemed. Lehet, hogy tapasztalsz magadon néhány kisebb kellemetlen tünetet, mint amilyen a szemszárazság, de nincs mitől félned, mivel léteznek olyan megelőzést szolgáló fogások, melyekkel enyhíthetők a képernyő előtt töltött idő okozta kellemetlenségek.

A számítógép okozta látáspanaszok (CVS – Computer Vision Syndrome) nemrég óta terjednek a számítógép-felhasználók között, és öt fő tünetük van:

  • fáradt szem,
  • fejfájás,
  • homályos látás,
  • szemszárazság,
  • nyak- és/vagy hátfájás.

Ezek fő kiváltó okai a számítógép monitorok, valamint a környezet, amelyben eszközeinket használjuk (iroda, neonvilágítás, ergonómiailag rosszul tervezett számítógép-asztalok, stb.).

A jó hír, hogy a szakemberek mára már olyan kijelzőeszközöket fejlesztettek ki, amelyek normális használat mellett biztonságosak, és egyáltalán nem károsítják a szemet. Eddig még semmilyen kísérleti vagy klinikai bizonyítékot nem találtak arra, hogy ezeknek a monitoroknak a kisugárzása szürkehályogot vagy más komoly szembetegséget okozott volna.

Mit tehetek a kellemetlen tünetek elkerülése érdekében?

Bizonyos óvintézkedésekkel mérsékelhetők azok a szemet ingerlő és fárasztó hatások, melyeket a számítógép előtt töltött hosszabb idő vált ki:

  • Bizonyosodj meg róla, hogy a monitor legalább 50 centiméterre van a szemedtől.
  • Alkalmazd a 20/20/6 szabályt, azaz húsz percnyi számítógépes munka után legalább húsz másodperecen keresztül nézz valamilyen 6 méterre levő tárgyat.
  • A monitor és az irat, amellyel dolgozol egyforma távolságra legyen a szemedtől, elkerülve így a folytonos fókuszváltozást.
  • A helyiség megvilágítása ne legyen vakító.
  • Állítsd élesre a képernyő intenzitását.
  • Használd a monitor kontraszt- és fényerő beállítási lehetőségeit - állítsd be olyanra, ami nem tér el túlságosan a természetes fényviszonyoktól, így a szemed számára sem lesz megerőltető a túlzott fénykülönbség.
  • A képernyőt állítsd 15-35 fokos látószögbe és a szemed vízszintes síkjánál alacsonyabbra.
  • Ha az irodádban van ablak, úgy helyezkedj el, hogy tőled balra vagy jobbra legyen (semmiképp se a monitorral szemközt vagy mögötte).

Tarts egy kis pihenőt, ha időnként káprázik a szemed, aztán nyugodtan folytathatod a gépelést, szörfölést, olvasást, tervezést, tanulást, filmnézést vagy játékot. Jó gépezést!

(Ő.B.)